Lai arī jaunā paaudze aktīvi lieto modernās tehnoloģijas un šķietami par literatūru, teātri, mākslu aktīvi neinteresējas, vēl aizvien Latvijas Mākslas akadēmijā stājas studenti, kas vēlas savu dzīvi saistīt ar vizuālo mākslu. Cik lielas nākotnes perspektīvas ir jaunajiem māksliniekiem? Vai kādam viņu radītie darbi - gleznas, grafikas, skulptūras - vispār būs vajadzīgi? Vai cilvēki arī 2018. gadā iegādājas gleznas, vai tās kolekcionē tikai izredzētie? Rubrikas «Citāda profesija» ietvaros aicināju uz sarunu izsoļu nama/galerijas «Birkenfelds» vadītāju - galeristu Tomu Zvirbuli, kurš šajā biznesā, arī izsolēs, ko dēvē par kultūras kazino, darbojas kopš 90. gadu vidus. Viņš Latvijas mākslas tirgū, tā tendencēs orientējas vislabāk un, iespējams, kliedēs vairākus mītus, kas iesakņojušies sabiedrībā, arī laikā kopš Latvijas neatkarības atgūšanas.
TVNET: Sākšu ar vienkāršu, bet vienlaikus sarežģītu jautājumu. Vai cilvēki mūsdienās vēl aizvien pērk mākslu?
Lai runā skaitļi. 2015. gada dati par apgrozījumu uzņēmumiem - mākslas tirgotājiem Latvijā liecināja, ka šī summa bija divi miljoni, bet 2016 un 2017. gads tiem pašiem tirgus dalībniekiem bija ar līdzīgu vai vēl labāku rezultātu. Es nezinu mākslas pārpircēju datus, bet arī viņiem visos laikos tas ir bijis izdevīgi. Pagājušais gads mums pašiem [galerijai «Birkenfelds» - aut.] bija 40% labāks nekā iepriekšējais. Mākslu šodien pērk, un pērk par tādām summām un apjomos (vismaz pēdējos 10-15 gadus), kādos mākslu Latvijā nekad nav pirkuši. Nekad! To es apgalvoju ar pilnu pārliecību, jo mākslas tirgū esmu kopš 1994. gada.
No vienas puses, ikgadējās LMA «Jarmarkas» ir kļuvušas ļoti populāras, arī cenu līmenis par studentu darbiem augsts, taču vienlaikus vecmeistaru gleznas izsolēs tiek pārdotas (ja tiek pārdotas) par salīdzinoši zemām cenām, arī dažādos antikvariātos no sienām skumji raugās nenopirkti Hildas Vīkas, Alfeja Bromulta, Edgara Vintera u.c. profesionāļu darbi. Kas šobrīd notiek?
Arī es pērku «Jarmarkā». Uzskatu to par lieliski organizētu pasākumu, kas dod iespējas jaunajiem mākslas studentiem saņemt sabiedrības novērtējumu. Tas ir kā kastings, kurā tu parādi savu varēšanu un skatītājs balso ar naudu. Daži gūst visai ievērojamus panākumus, un viņus ne tikai nopērk, bet arī pamana skatītāji, galeristi.