Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Iznācis žurnāla «Studija» augusta/septembra numurs

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: publicitātes

Žurnāla 115. numura priekšplānā – mākslas zinātnieces Elitas Ansones vērtējums par Latvijas ekspozīciju Venēcijas 57. mākslas biennālē un vēsturnieka un publicista Kirila Kobrina eseja par angļu mākslas kritķa Džona Bērdžera (John Berger) 70. gados veidotā BBC TV miniseriāla «Ways of Seeing» nozīmi un mācībām, kas svarīgas arī mūsdienu mākslas vērotājam.

Elita Ansone apraksta Miķeļa Fišera izmantoto tehniku, skaidro darbos saredzamos simbolus un ironiju, kas atklāj mākslinieka uzskatus par sabiedrību, politiku, ekonomiku un varas sadalījumu mūsdienu pasaulē, reizē ļaujot izvairīties no riska šajā vēstījumā kļūt naivam un patētiskam.

Kirils Kobrins skaidro, kā Bērdžera dokumentālais raidījums mācīja «ieraudzīt» gleznu – ne tikai tās materiālu, skaistumu, radīšanas vēsturi, bet arī darba radīšanas laikā pastāvošās sabiedriskās attiecības, priekšstatus par naudu un varu – faktorus, kas ir ne mazāk nozīmīgi arī mūsdienu mākslā. ««Ways of Seeing» bija mēģinājums paskaidrot nevis publikai – šim nenoteiktajam muzeju un galeriju apmeklētāju kopumam –, bet katram atsevišķam cilvēkam, kurš sastapies ar mākslu, ka cilvēks un māksla nav nošķirti ar muzeja stiklu un gleznas rāmi, ka abi atrodas vienā dzīves pusē,» raksta Kobrins.

Raksta foto
Foto: publicitātes

«Studijas» sarunbiedrs šoreiz ir jaunievēlētais Latvijas Mākslas akadēmijas rektors – mākslinieks Kristaps Zariņš – vērtē akadēmijas pašreizējās pozīcijas Eiropas mākslas augstskolu kontekstā un atklāj savas ieceres LMA turpmākajai attīstībai: «Es gribu panākt, lai starptautsiskās vides sajūta rodas šeit pat, akadēmijā, lai centrs ir te, pie mums.»

«Ceļojumā laikā» ved mākslas zinātniece un kuratore Sniedze Kāle, piedāvājot daudzpusīgu vērtējumu par latviešu mākslinieka Voldemāra Andersona (1891–1938) īstenoto latviešu komūnas «Zemnieks» vizualizāciju dokumentālā foto sērijā un gleznās: «Foto sērija ir unikāla, jo sniedz vizuālu informāciju par tautiešu dzīvesveidu Padomju Krievijā periodā, kad utopiskā sociālisma ideja vēl bija dzīva ne vien cilvēkos, bet arī māksliniekos.»

Rubrikā «Portrets» lasiet Evas Rotčenkovas rakstu par mākslinieces Aijas Ozoliņas neseno personālizstādi Madonā un viņas īpašo vietu Latvijas 20. gs. grafikā. Pauls Bankovskis iedziļinās «muzeja» piedāvātajā simboliskajā vēstījumā un praktiskajās iespējās, rakstot par izstādi «Lielzemes muzejs», bet Ingūna Elere dalās pieredzē par izaicinājumu veidot ekspozīcijas dizainu Raiņa memoriālajā muzejā Tadenavā un Raiņa un Aspazijas vasarnīcai Jūrmalā.

Kā allaž, lasiet arī Latvijas un pasaules izstāžu un mākslas notikumu recenzijas – Laura Brokāne raksta par Artūra Žmijevka izstādes «Neredzamās zonas» piedāvāto «sarežģīto un ļoti svarīgo pieredzi», Andra Silapētere stāsta par mākslinieku Evelīnas Vidas un Andrē Vida niansēto dialogu izstādē «Kopā viens», Valts Miķelsons ielūkojas šovasar Orhūsā (Dānija) notiekošajā AroS triennālē. Savukārt «Studijas» ieteiktās ārvalstu izstādes šoreiz atklāj laikmetīgo un unikālo dažādās Austumeiropas pilsētās.

Žurnālu «Studija» izdod izdevniecība «Neputns» ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu. Žurnāla galvenā redaktore Inga Bunkše (e-pasts: inga@studija.lv). «Studijas» jaunāko numuru varat iegādāties preses kioskos, «Neputna» galerijā (Rīgā, Tērbatas ielā 49/51), kā arī internetā www.neputns.lv un www.studija.lv.

Iepriekšējie žurnāla numuri nopērkami «Neputna» galerijā un internetā www.neputns.lv un www.studija.lv.

Nepalaid garām!

Uz augšu