Vairākkārt esmu mēģinājis noklausīties līdz galam jaunāko Lanas del Rejas skaņuplati (tās garums 72 minūtes!), taču allaž kaut kur pa vidu šim ierakstam piefiksēju, ka sāku žāvāties... Nudien Lana ar savu čukstošo, ieaijājošo balsi gluži kā dziedoša sirēna spēj sagūstīt savos skaņu tīmekļos, nokausēt un iemidzināt. Par Lanu un viņas suģestējošo mūziku esmu rakstījis daudz un dikti (skat. resursus), galu galā viņa uzstājusies arī Rīgā, tāpēc šoreiz diezgan īsi par jūlija beigās izdoto 32 gadus vecās dīvas jaunāko plati «Lust for Life».
Lana del Reja jaunajā platē par Ameriku šodien
Lana Del Rey «Lust for Life»
(Polydor) 8/12
Piektais Lanas studijas darbs seko 2015. gada ierakstam «Honeymoon» («Medusmēnesis») un muzikāli turpina dziedātājas atgriešanos pie debijas plates «Born to Die» (2009. gadā jau tika izdots dziedātājas (toreiz viņa sevi dēvēja par Liziju Grantu) mazalbums «Kill Kill», kas ievērību neguva) aranžējumiem -
miegaini, nesteidzīgi hiphopa, triphopa bīti, stīgas, sapņainas melodijas... vārdu sakot, tas pats «trap-pop», kas padarīja Lanu par superzvaigzni.
Ja muzikāli lielas atkāpes no Lanas skaņas nav jūtamas, tad saturiski dziedātāja ir atļāvusies būt mazliet politiska. Divās dziesmas viņa runā par šodienas Ameriku - «God Bless America – and All the Beautiful Women» un «When the World Was at War We Kept Dancing», kurā Lana jautā: «Vai tās ēras beigas? Vai tas ir Amerikas gals?» («Is it the end of an era? Is it the end of America?»)
Intervijās viņa atzīst, ka ar iepriekšējo albumu mēģinājusi tikt galā ar saviem iekšējiem procesiem, un, kad tas paveikts, lūkojusies plašāk uz pasauli. «Kad Obama bija prezidents, viņš mums lika justies droši, nebija nekas daudz sakāms, bet šobrīd ir noticis būtisks pagrieziens,» viņa saka.
«God Bless America – and All the Beautiful Women» savukārt iedvesmojuši sieviešu protesta gājieni, marši ASV, kuros sievietes aktualizējušas sieviešu tiesību un dzimumu līdztiesības jautājumus.
Atšķirībā no iepriekšējiem darbiem šajā ierakstā piedalās vairāki viesmākslinieki. Viens no tiem kanādiešu dziedātājs Eibels Tesfejs (Abel Tesfaye) aka «The Weeknd», kas dzirdams jutekliskā duetā - albuma tituldziesmā. Skaņdarbs, kuram roku pielicis arī zviedru superproducents Makss Martins, citē elementus no 60. gadu meiteņu popgrupām (The Shangri-Las) un mūsdienīga alternatīvā R&B.
Ierakstā dzied arī Šons Lenons (Lenona un Joko Ono dēls) un popmūzikas dīva Stīvija Niksa (Stevie Nicks). Ir arī divi reperi - A$AP Rocky un Playboi Carti.
Kopumā Lana šajā ierakstā (līdzīgi kā albumos «Born to Die» un «Honeymoon») sadarbojas ar producentu Riku Novelsu (Rick Nowels), kas savulaik sacerēja 1980. gadu Belindas Kārlailas (Belinda Carlisle) grāvēju «Heaven is a Place on Earth». Ar kompozīciju struktūru šur tur palīdzējusi arī Emile Haynie (viņas ir līdzautore «Blue Jeans» un «American»).
72 minūtes, protams, klausītājam, kas nav liels Lanas fans, ir izaicinājums. Īpaši albuma vidusdaļā var zaudēt fokusu. Taču albums izskan ar divām spēcīgām kompozīcijām - «Change» (melodiska klavierbalāde) un «Get Free», kas ir lieliska, palēnināta «doo wop» balāde.
Ir sajūta, ka Lana ir mazliet izkāpusi no savas komforta zonas, galu galā arī uz albuma vāka viņa redzama smaidām. Viņai piestāv.
Izdošanas datums - 21.07.2017.