Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Izsludināta teātra festivāla «Homo Novus» programma

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: publicitātes

Trīspadsmitais jaunā teātra festivāls «Homo Novus» šogad notiks Rīgā no 1. līdz 9. septembrim, turpinot iepazīstināt ar skatuves mākslas formu un tematu daudzveidību, aicinot sajust un piedzīvot, cik laikmetīgais teātris var būt dzīva, īpašas enerģijas un spēka pilna mākslas forma ar milzu potenciālu. Festivāla programmu veido mākslinieki, kuriem rūp pasaule un mākslas autonomija, bet tās caurviju motīvs ir balss, valoda un uztvere, par ko liecina jau vairāku izrāžu nosaukumi – «Dzirdi», «Runā!», «Patētiskā. Par neredzamo valodu.», «Runas vingrinājumi», «Valodas triloģija», «Aklais kino». Valoda un balss festivāla programmā tiks aplūkota gan kā jēdziens, gan kā viens no būtiskākajiem teātra radīšanas un rādīšanas instrumentiem.

Šogad festivāls piedāvās sešas latviešu mākslinieku un starptautisku komandu pirmizrādes. Krista un Reinis Dzudzilo pirmo reizi patstāvīgi veido «pilnmetrāžas» izrādi, kas varētu kļūt par vienu no spožākajiem notikumiem vizuālā teātra jomā šosezon. Niansētu un dziļi filozofisku vizuālā teātra piedzīvojumu sola arī māksliniece Kate Krolle. Krista Burāne turpina savus drosmīgos pētījumus, lai saprastu, vai robeža latviešu un krievu kopienu starpā tiešām ir necaursitama, vai tā ir tikai politiķu un mediju uzbūvēta fikcija. Ar koncertu, kura mērķauditorija ir augi, festivālā piedalās Toms Treinis un Mārtiņš Zariņš, un šis ir viņu pirmais darbs profesionālu režisoru statusā. Ļoti interesanta solās būt tamilu mākslinieka Ahilana Ratnamohana un dramaturga Matīsa Gricmaņa sadarbībā tapusī «Valodas triloģija», kas pētīs latviešu valodas un identitātes īpatnības. Horeogrāfe Kristīne Brīniņa atgriežas festivālā ar dejas izrādes un instalācijas hibrīdu, lai reflektētu par bailēm.

Kā allaž, programma piedāvā vairākas mākslinieciskas idejas un struktūras, kas lokalizētas izrādīšanai pie mums. Tāda ir gan slavenā «Rimini Protokoll» mākslinieka Stefana Kegi izrāde – gājiens «Remote Rīga», kuras maršruts un teksts veidots speciāli Rīgai, gan Benjamina Vandevalles un vietējā kora radītā skaņas ainava, gan trīs brīnišķīgas izrādes, par kuru līdzautoriem un galvenajiem varoņiem kļūs vietējie bērni (kopā festivāla norisēs plānots iesaistīt gandrīz 100 bērnus).

«Remote Rīga»
«Remote Rīga» Foto: publicitātes

Īpaši gandarīts festivāls ir par iespēju iepazīstināt mūsu skatītājus ar diviem aktuālākajiem laikmetīgā teātra māksliniekiem Eiropā – šveiciešu režisoru, Ģentes Nacionālā teātra māksliniecisko vadītāju Milo Rau un itāļu režisoru un horeogrāfu Alesandro Šaroni. Līdz ar Milo Rau izrādi «Līdzjūtība» Rīgā pirmo reizi viesosies arī slavenā Berlīnes teātra Schaubühne am Lehniner Platz trupa ar satriecošo aktrisi Ursinu Lardi. Alesanro Šaroni savukārt varēs iepazīt, noskatoties divas daļas no viņa triloģijas «Vai rīt tu mani vēl mīlēsi?», kurai mākslinieciska rokraksta ziņā nav līdzinieku. Viesizrāžu programmā iekļauts arī asprātīgais, vizuāli un skaniski apburošais jaunās turku mākslinieces Begumas Erdžias darbs «Runas vingrinājumi», kura vienīgais izpildītājs un klausītājs ir pats skatītājs, kā arī serbu mākslinieces Sanjas Mitrovičas politisko runu kompilācija, kas sniedz aktuālu un precīzu komentāru par mūsdienu vēlēšanu mehānismu – īpaši aktuālu Latvijas kontekstā. Ar festivāla programmu var iepazīties mājas lapā www.homonovus.lv.

Nepalaid garām!

Uz augšu