Atklāta daudzveidīga programma par godu dzelzceļam Latvijā

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Šogad aprit 155 gadi, kopš Latvijas teritorijā atklāja pirmo dzelzceļa līniju, kas savienoja Rīgu ar Daugavpili. Par godu šim vēsturiskajam notikumam 10.maijā Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā tika atklāta daudzveidīga aktivitāšu programma «Dzelzceļam Latvijā – 155». Visa gada garumā iedzīvotājiem būs iespēja interesantā un atraktīvā veidā uzzināt vairāk par dzelzceļu Latvijā.

Publiskai lietošanai pirmais dzelzceļš Latvijas teritorijā tika nodots 1861.gada 12.septembrī, un tas savienoja Rīgu ar Daugavpili, toreiz Dinaburgu. Tas bija vēsturisks notikums, kas uz visiem laikiem mainīja cilvēku dzīvi – strauji auga pilsētas, attīstījās rūpniecība un tirdzniecība, cilvēkiem pavērās jaunas iespējas ceļot, izglītoties un strādāt. Arī šodien Latvijas attīstība un mūsu ikdiena nav iedomājama bez dzelzceļa, kas turpina vienot cilvēkus, pilsētas un valstis.

«Latvijas dzelzceļa vēsture ir nesaraujami saistīta ar mūsu valsts vēsturi. Ir mainījušās gan varas, gan tehnoloģijas un cilvēku attieksme pret dzelzceļu. Taču nemainīga ir dzelzceļa lielā nozīme valsts dzīvē. Tāpēc mēs vēlamies to atzīmēt. Šīs nebūs nekādas jubilejas svinības. Gluži pretēji - mēs ļoti demokrātiskā veidā vēlamies cilvēkiem pastāstīt par plašo un interesanto dzelzceļa vēsturi. Tādēļ turpmāko mēnešu laikā notiks vairāki informatīvi izglītojoši un arī izklaidējoši pasākumi, kuru mērķis ir iepazīstināt ar dzelzceļa rašanās un attīstības vēsturi, kā arī veicināt interesi par Latvijas vēsturisko un industriālo mantojumu,» skaidro VAS «Latvijas dzelzceļš» valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.

Arī Latvijas Republikas satiksmes ministrs Uldis Augulis atzīmē dzelzceļa milzīgo lomu valsts ekonomikā: «155 gadi ir ievērojams vecums, kura laikā vēstures notikumi ir atstājuši savas zīmes. Gadu gaitā dzelzceļš piedzīvoja gan ziedu laikus, gan tehnoloģiskus uzlabojumus, izturējis konkurenci ar autotransportu, kā arī pārdzīvojis dažādas politiskās iekārtas un pārvaldes sistēmas. Arī šodien dzelzceļš ir ne tikai nozīmīgs transporta līdzeklis iedzīvotājiem, bet arī spēlē milzīgu lomu valsts ekonomikā. Piemēram, pērn koncerna «Latvijas dzelzceļš» apgrozījums vien bija vairāk nekā 420 miljoni eiro. Savukārt pa dzelzceļu ir pārvietojušies 17 miljoni pasažieru. Man ir liels gandarījums, ka dzelzceļš Latvijā turpina attīstīties. Tas arī turpmāk dzīvos cauri gadsimtiem, kamēr vien mēs pareizi un lietderīgi spēsim izmantot tā sniegtās iespējas un varēsim mainīties līdzi laikam, pielāgojoties jaunajām tehnoloģijām un sabiedrības paradumu maiņai. Jo vēl ir daudz izaicinājumu un mērķu, kurus sasniegt.»

Jau 155 gadus dzelzceļš ir bijis valsts vēstures aculiecinieks un dalībnieks - tam par godu Latvijas iedzīvotājus līdz pat 2016.gada nogalei gaida daudzveidīga pasākumu programma.

Jau no 10.maija visi interesenti ir aicināti lejupielādēt savos viedtālruņos bezmaksas aplikāciju «Dzelzceļam 155», lai aizraujošā veidā iepazītu dzelzceļu Latvijā. «Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad» ir azartiska ceļojumu spēle ikvienam, kam patīk izbaudīt atklājēja prieku, iepazīstot Latvijas dzelzceļa vēsturisko un industriālo mantojumu.

Jau nākamajā nedēļas nogalē – no 20. līdz 22. maijam – Latvijas iedzīvotājus iepriecinās Dzelzceļa transportlīdzekļu parāde. Tās laikā pirmo reizi Latvijā publiskai apskatei Rīgā, Krustpilī un Daugavpilī būs pieejamas ne tikai jaunās, modernizētās manevru un maģistrālās dīzeļlokomotīves, bet arī novatoriskās sliežu ceļu uzturēšanas darba mašīnas, restorāna un kupeju vagoni. Katrā no stacijām uzstāsies grupa «Dzelzs vilks», kā arī gaidāmi citi pārsteigumi.

21.maijā no pulksten 19.00 līdz 1.00 Muzeju nakts ietvaros dažādi pasākumi notiks arī Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā. Vakara gaitā atvērti un apskatei būs pieejami dažādi dzelzceļa transportlīdzekļi – tvaika lokomotīve, elektriskais vilciens, 20. gadsimta 70. gadu salonvagons, dīzeļlokomotīve, manevru lokomotīves u.c. Taču vakara īpašā odziņa būs dzelzceļnieku tērpu parāde ar vairāk nekā 40 dažādiem formas tērpiem, sākot ar cara laikiem un beidzot ar mūsdienām.

Savukārt rudenī «Dzelzceļam Latvijā - 155» programmas ietvaros tiks izlaista īpaša dzelzceļa 155. gadadienai veltīta pastmarka, kā arī izdotas divas grāmatas. «Ilustrētā dzelzceļa vēsture» ikvienam saprotamā un interesantā veidā sniegs pārskatu par dzelzceļa lielo lomu reģiona ekonomikas un tautsaimniecības attīstībā. Savukārt bērnu grāmata «Dzelzceļš un vilcieni» būs lielisks ceļvedis lieliem un maziem plašajā dzelzceļa pasaulē, kā arī būs pirmais šāda žanra darbs bērnu auditorijai latviešu valodā.

Sākot ar 29.septembri, katru ceturtdienu Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā tiks īstenots lekciju cikls «Vakara sarunas par vēsturi – dzelzceļam Latvijā 155». Pasākumos piedalīsies dažādu jomu speciālisti, tādējādi sarunām par dzelzceļu piešķirot jaunu un daudzpusīgu skatījumu.

Vairāk par dzelzceļa 155. gadadienas aktualitātēm - www.dzelzcelam155.lv

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu