/nginx/o/2018/07/13/8875392t1h51c0.jpg)
Milzīga cilvēku plūsma, turklāt nevis steidzīgu, bet visbiežāk laisku cilvēku plūsma, kas nesteidzīgi staigā pa tirdzniecības centru un bieži vien, apmeklējot lielveikalu, iegriežas arī ēdināšanas uzņēmumos, kas izvietojušies tā teritorijā.
Tāpat ir cilvēki, kas uz tirdzniecības centru dodas ar mērķi ērti un tuvu darba vietai garšīgi paēst, bet pie viena arī ko nopirkt. Tā savstarpējā mijiedarbībā, viens otram pievilinot klientus, veiksmīgu sadarbību raduši tirdzniecības centri un sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumi.
Sarunā ar abu sektoru pārstāvjiem, “Kurš uzsauks?” pēta iemeslus, kādēļ cilvēki aizvien vairāk izvēlas ēst tirdzniecības centros un ar ko darbs atsevišķā restorānā vai kafejnīcā atšķiras no darba tirdzniecības centra teritorijā.
Centrs un restorāns viens otram vilina klientus
Tirdzniecības centra “Origo” direktors Aleksandrs Ņemorovskis atzīst, ka pētījumi par apmeklētājiem liecina, ka aizvien pieaug to cilvēku skaits, kas uz lielveikalu dodas tieši meklējumos pēc pusdienu vietas. Bet, kad paēsts, apmeklētāji velta arī mirkli sev nepieciešamo lietu iegādei. “Mēs esam konstatējuši, ka “Origo” netrūkst cilvēku, kas šurp pirmkārt nāk, lai paēstu. Tie bieži ir cilvēki no tuvējiem birojiem, kas te mēdz arī sarunāt darba tikšanās, lai pie pusdienām pārrunātu aktuālos jautājumus.
Taču joprojām vairāk ir to apmeklētāju, kas, staigājot pa veikalu, pēkšņi jūt izsalkumu un tad dodas uz kādu restorānu vai kafejnīcu, nevis otrādi. Mūsu uzdevums ir nodrošināt pakalpojumus gan tiem, kas ieradušies darījuma pusdienās un, pieprasa augstāku līmeni, gan arī tiem, kas ir steidzīgāki vai vienkāršāki un vēlas nevis apkalpošanu pie galdiņa, bet gan labprātāk izmanto ātrās ēdināšanas uzņēmumu pakalpojumus. To respektējot attīstām arī sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumu koncepciju “Origo”,” stāsta tirdzniecības centra direktors.
Viņš uzskata, ka, tāpat kā restorāni un kafejnīcas, kurp pārtraukumā dodas pusdienotāji no tuvējiem birojiem, klientus pievilina arī tirdzniecības centram kopumā – pēc pusdienām daudzi iegriežas kādā veikalā, lai iegādātos sev nepieciešamo, tā arī tirdzniecības centrs, kur daudzi nāk ne tikai iepirkties, bet arī atpūsties un kopā ar ģimeni vai draugiem pavadīt brīvo laiku, klientus pievilina arī dažādajiem sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem. “Mēs strādājam mijiedarbībā un, kamēr vien kvalitatīvus pakalpojumus piedāvās gan tirdzniecības centrs kopumā, gan atsevišķie ēdināšanas uzņēmumi, ieguvēji būs gan tirgotāji un ēdinātāji, gan arī apmeklētāji, kas vienuviet var iegādāties visu sev nepieciešamo – arī pakalpojumus, tādējādi būtiski ietaupot laiku, kas citādi būtu nepieciešams mērojot ceļu no vienas vietas uz nākamo,” skaidro Aleksandrs Ņemorovskis.
No mazas bodītes līdz restorānu tīklam... un tas viss lielveikalā
Milzīgu plūsmu kā galveno iemeslu savu objektu atvēršanai tirdzniecības centros, min arī vairāki “Kurš uzsauks?” aptaujātie ēdinātāji – gan tie, kas savu darbību īsteno tikai lielveikalos, gan arī tie, kam lielveikalos atvērti tikai atsevišķi punkti, bet pamata darbība tiek īstenota atsevišķos restorānos, kafejnīcās vai picērijās.
Tā veiksmīgi savu darbību tirdzniecības centros īsteno SIA “Lage Ko”, kas nu paplašina savu darbību un gatavojas savu restorānu atvēršanai arī Lietuvas lielveikalos. “Piemēram “Origo” mums darbojas septiņi dažāda līmeņa sabiedriskās ēdināšanas punkti – restorāni “Gan bei”, “Madžari” un “Thali”, katrs specializējas ķīniešu un japāņu, kaukāziešu, kā arī indiešu nacionālajā virtuvē, ir arī pulksteņtorņa bārs “Neo”, kas piedāvā ne tikai dzērienus, bet arī izmeklētu austrumu un Eiropas virtuvi, kā arī bistro “Lage” un “Kļavas lapa”. Ir arī neliels tirdzniecības punkts, kur pārdodam bulciņas un saldumus. Savus restorānus esam atvēruši arī tirdzniecības parkā “Alfa”, tirdzniecības centros “Domina”, “Mols”, “Dole”, “Spice”, “Sky&More”, bet drīzumā mūsu restorāni tiks atvērti vairākos Lietuvas lielākajos tirdzniecības centros,” stāsta “Lage Ko” mārketinga direktors Vladimirs Kalniņš.
Viņš atzīst, ka uzņēmums savu darbību savulaik sācis tirdzniecības centrā “Origo”, kur bijis neliels svaigu sulu pārdošanas punkts. Ideju attīstot radies pirmais restorāns, kas nu jau pārtapis par restorānu tīklu. “«Mēs bijām vieni no pirmajiem, kas ievēroja, ka tirdzniecības centri pievilina cilvēkus un ar daudzajiem veikaliem un pakalpojumu sniegšanas punktiem vilina tos uzturēties te pēc iespējas ilgāk. Un loģiski, ka ilgi klejojot pa centru, vienā brīdī cilvēks izjūt arī izsalkumu un kur gan vēl to remdēt, ja ne tepat izvietotā restorānā vai kafejnīcā. Taču mūsu darbs ir orientēts arī uz to, lai cilvēki uz tirdzniecības centru dotos tieši mūsu restorāna meklējumos un daudzviet tieši tā arī notiek. Mēs ļoti lielu vērību pievēršam pasniegto ēdienu kvalitātei, apkalpošanas servisam – tam jābūt visaugstākajā līmenī, tāpat kā svarīga ir atmosfēra, ko savos restorānos radam. Tam tiek veltīts milzīgs darbs, kas nes arī augļus,» uzskata “Lage Ko” mārketinga direktors.
Kā būtisku iemeslu, kādēļ cilvēki aizvien vairāk izvēlas pusdienot tirdzniecības centros viņš min arī faktu, ka pie vairuma lielveikalu ir izbūvētas plašas un ērtas stāvvietas automašīnām – tātad cilvēkam atkrīt galvaspilsētā tik ierastās raizes par sava auto novietošanu. Tiesa, šobrīd firma arī grasās atvērt savu pirmo īsto restorānu Vecrīgā. Tā galvenā atšķirība būšot izsmalcinātība. “Te mūsu mērķauditorija būs darījumu cilvēki, kas restorānā nevis nejauši ieklīst, bet dodas mērķtiecīgi. Te būs ekskluzīva, augstākā līmeņa apkalpošana un serviss – tiesa, jau par augstākām cenām,” atklāj V. Kalniņš, kurš neslēpj, ka atsevišķs restorāns ārpus tirdzniecības centra uzņēmumam būs jauns pārbaudījums.
Karotēm bez pārējiem iztikt nebūtu viegli
Savukārt zupu restorāna “Tikai karotes” direktore Madara Rutkovska atzīst, ka darbs tirdzniecības centros ir gandrīz vienīgais veids, kā restorāns ar tik šauru specializāciju var sekmīgi darboties vispārējās konkurences apstākļos: “Mēs neesam tradicionāls restorāns, kas apmeklētājiem piedāvā visu, sākot ar uzkodām un beidzot ar pamatīgu otro ēdienu un saldo.
Mūsu niša ir ļoti šaura, un, lai arī zupu mīļotāju Latvijā netrūkst, darboties pašiem par sevi vispārējās konkurences apstākļos diez vai būtu iespējams. Turpretim daudzu lielveikalu īstenotā koncepcija, kur lielā zālē pie kopīga galdiņa var sēdēt dažādu restorānu un ēdināšanas uzņēmumu klienti, mums ļauj darboties ļoti ērti – ja vienā kompānijā ir cilvēki, kas grib burgerus, citi ķīniešu ēdienus, bet vēl kāds izvēlas pankūkas un zupas, šādā lielveikalā apmierināti ir visi.” Madara Rutkovska stāsta, ka šobrīd zupu restorāns “Tikai karotes” veiksmīgi strādā tirdzniecības centros “Olympia” un “Origo”, kā arī tirdzniecības parkā “Alfa”.
“Tirdzniecības centri praktiski vienmēr garantē lielu cilvēku plūsmu, turklāt mūsu apmeklētāji ir ne tikai lielveikalu pircēji, bet arī darbinieki, tādēļ varam būt apmierināti ar izvēlētās darbības nišu. Turklāt gādājam, lai mūsu ēdienkarte vienmēr būtu pēc iespējas bagāta un interesanta, bet apkalpošanas kvalitāte pienācīgā līmenī, tāpēc kvalitātē noteikti neatpaliekam no tiem ēdinātājiem, kas darbojas atsevišķos restorānos,” tā restorāna direktore. Viņa atzīst, ka restorānam gan esot pāris interesantas idejas tālākai attīstībai, taču – tās atklāt vēl esot pāragri.
Pica visur ir pieprasīta
Savukārt “Pica Lulū” savus pakalpojumus piedāvā gan atsevišķās picērijās, gan arī tirdzniecības centros, kas tur atrodama jau sešus gadus. Uzņēmuma klientu servisa vadītāja Agnese Stafecka skaidro, ka laikā, kad tika dibināts un darbu sāka SIA “Later LTD”, kas sabiedriskās ēdināšanas nozarē piedāvā populāro picēriju tīklu “Pica Lulū”, Latvijā tirdzniecības centru vēl nebija: “To šobrīd grūti iedomāties, taču pirms 14 gadiem situācija bija pilnīgi citāda.
Pirmā “Pica Lulū” picērija tika atvērta 1994. gadā Rīgā, K. Valdemāra ielā, bet drīz pēc tam arī Ģertrūdes ielā. Kopš pirmās dienas “Pica Lulū” par sava darba pamata uzdevumu ir uzskatījusi klientiem piedāvāt gan kvalitatīvu produkciju, gan arī augstvērtīgu klientu apkalpošanas servisu. Tāpēc arī 1996. gadā tika pieņemts lēmums sākt piedāvāt tobrīd Latvijā vēl nebijušu pakalpojumu – iespēju iegādāties picu līdzi nešanai šim nolūkam īpaši radītās stilīgās un siltumizturīgās kastēs. Kā arī picu pasūtīšanu pa telefonu, bet vēlāk arī, izmantojot internetu, kas izvēlēto picu ļauj klientam saņemt sev vēlamajā laikā un vietā. Turpinot paplašināt picēriju tīklu, vēlāk tika pieņemts lēmums ieiet arī tirdzniecības centros – sākumā tirdzniecības parkā “Alfa” un centrā “Spice”, bet vēlāk – “Olympia”.”
Agnese Stafecka atzīst, ka uzņēmuma picēriju atvēršana tirdzniecības centros bija pareizs solis, īstenojot uzņēmējdarbības intereses. “Tirdzniecības centri vilina cilvēkus, kas te vēlas ne tikai iepirkties, bet arī atpūsties un protams – paēst. Un pica ir populāra maltīte, ko cilvēki labprāt izvēlas arī tirdzniecības centros. Tiesa, salīdzināt klientus vai mūsu uzņēmuma darbību lielveikalos un atsevišķajās picērijās ir sarežģīti – pamatā klientu loku veido objekti, kas atrodas ap konkrēto picēriju. Piemēram, picērija Šampētera ielā ir ļoti populāra jūrmalnieku vidū, kas te iegriežas pa ceļam uz mājām, “Olympia” lielu mūsu klientu daļu veido studenti no netālu esošās Rīgas Tehniskās universitātes, savukārt picērijā Blaumaņa ielā mūsu klientu vidū ļoti daudz ir skolēni no tuvējām skolām,” stāsta A. Stafecka. Viņa gan piebilst, ka tirdzniecības centros “Picu Lulū” vairāk nekā citās vietās izvēlas ģimenes, kas uz centru atbraukušas pēc iepirkumiem. Savukārt no uzņēmējdarbības viedokļa darbs lielveikalā no darba atsevišķi izveidotā picērijā atšķiras ar to, ka tirdzniecības centrs jebkuram savam nomniekam regulē darba laiku. “Tirdzniecības centrs strādā no pulksten 10:00 līdz 22:00 un šim laikam jāpielāgojas arī uzņēmumiem, kas tajā darbojas, – atkāpes vai izņēmumi faktiski nav iespējami.
Savukārt mūsu pašu picērijās darba laiku varam brīvi regulēt paši un to arī darām, tādēļ mums ir picērijas, kas darbojas visu diennakti, ir tādas, kas visu diennakti strādā pāris dienas nedēļā un ir tādas, kur noteiktais darba laiks ir no 9:00 līdz 23:00. Atšķirīgos darba laiks ļauj veiksmīgi īstenot uzņēmējdarbību, taču tirdzniecības centros šādu variācijas iespēju nav,” stāsta “Pica Lulū” pārstāve.