Saruna ar WESS Grupa līdzīpašnieku un Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) viceprezidentu Aleksandru Oskinu notiek nervozā laikā, kad nav ne politiskās, ne ekonomiskās skaidrības par valstī un pasaulē notiekošo. Viens no stāža ziņā vecākajiem autotirgotājiem Latvijā vienmēr bijis interesants sarunu biedrs, ar kuru dialogs noris vienā elpas vilcienā. Taču būtiskākais ir fakts, ka Oskinu viņa pārdomāto viedokļu dēļ ciena gan kolēģi, gan nozarē strādājošie žurnālisti un konkurenti. Ieklausīsimies?
Saruna ar "Wess Grupa" līdzīpašnieku un LPAA viceprezidentu Aleksandru Oskinu (11)
– Automobiļu pārdošanas apjomi 2009. gada pirmajā pusē ir samazinājušies par 80%. Kāda ir patiesā situācija? Vai pārdevēji vispār spēj kaut ko nopelnīt?
– Pašreiz stāvoklis tirgū ir pat sliktāks nekā visas negatīvās prognozes. Kad pērn LPAA runājām par 2009. gada tirgu, pesimistiskākie prognozēja, ka Latvijā tiks pārdoti 12 līdz 13 tūkstoši auto. Pašreizējā situācija rāda, ka pārdošanas apjoms gada beigās būs 4500 automobiļu.
Šobrīd gan ir grūti precīzi novērtēt, vai tie būs četri vai pieci tūkstoši mašīnu, taču ar pilnu atbildību varu apgalvot, ka 90% visu līdz šim pārdoto auto tiek tirgoti bez dīleru peļņas. Precīzāk sakot – ar zaudējumiem! Tā atlaižu politika, kas no gada sākuma līdz vasarai valdīja tirgū, bija neizskaidrojama histērija – mīnus 30 līdz 40 procentu lielas atlaides no cenas! Tas nozīmē, ka šie auto tika pārdoti vispār bez peļņas un nenesa dīleriem nekādus ienākumus. Lai lasītāji saprastu, cik nopelna dīleris, jāteic, ka uzcenojums, ko iesaka auto ražotājs ir 8 līdz 14 %. Vidējais uzcenojums ir ap 11 procentiem. Tas nozīmē, ja klients prasa 6% atlaidi, es kā dīleris savu darbu esmu novērtējis par 50% zemāk. Atlaižu politika tika īstenota, lai atdzīvinātu naudas plūsmas jeb Cash flow.
Pašlaik lielākā daļa dīleru noliktavas jau ir izpārdevuši un, iegādājoties auto, no klienta tiek prasīta priekšapmaksa, kā arī noslēgts pirkšanas/pārdošanas līgums, respektīvi, pēc avansa iemaksas līgumā noteiktā laikā ražotājs izgatavo klientam paredzēto auto. Tā ir normāla sistēma, kas līdz šim gan pārsvarā darbojas, tikai pērkot ekskluzīvus auto. Ekonomiskās eiforijas laikā, kad pirkšanas apjomi bija augsti, dīleri iepirka mašīnas un uzkrāja noliktavās. Tas arī novedis pie esošās situācijas, ka auto tirgus kļuvis sešas līdz septiņas reizes mazāks un šī negatīvā rādītāja dēļ apjoma ziņā ir uzreiz aiz nekustamo īpašumu tirgus.
– Kad vēl ir bijuši šādi auto pārdošanas skaitļi?
– Katrā ziņā tas bija tik sen, ka pat nespēju ko līdzīgu acumirklī atcerēties.
– No kādiem līdzekļiem, ņemot vērā iepriekšteikto, šobrīd dzīvo dīleri?
– Viņi iztiek no iepriekšējo gadu uzkrājumiem. Otra izdzīvošanas joma ir automobiļu serviss. Šajā dzīvē viss ir līdzsvarā – kaut kur kaut kas pienāk klāt, bet citur kaut kas aizplūst! Ja iepriekš bijāt plānojis šogad pirkt auto, bet tagad turpiniet braukt ar veco, kaut kad tam gaidāmas tehniskas ķibeles un būs nepieciešamas apkopes, kā arī remonts. Novecojot automobiļu parkam, nepieciešamie remonti ir pilnīgi normāla parādība. Mūsu kompānijas politika vienmēr bijusi saistīta ar stiprām pozīcijām auto remontēšanā. Pašlaik ir pilnīgi pazuduši klienti, kas uz servisu brauca vismazākā defekta vai skrambiņas dēļ. Tagad cilvēki brauc ar auto līdz pēdējai iespējai un remontēt ierodas tikai tad, ja ir pienākusi kārtējā apkope vai nepieciešams neatliekams remonts. Savukārt mēs klientiem piedāvājam dažādus papildu produktus, kas saistīti ar automobiļu servisu. Piemēram, par pieņemamu summu piedāvājām iespēju pirms rūpnīcas garantijas termiņa beigām pagarināt savas Toyota vai Lexus automašīnas ražotāja garantiju uz vienu vai diviem gadiem. Tas nozīme, ka Toyota un Lexus automašīnām Toyota Extracare programmas ietvaros šobrīd var pagarināt garantiju līdz pat pieciem gadiem bez nobraukuma ierobežojuma. Pie tam, arī pēcgarantijas automašīnām, teiksim, piecgadīgam auto, pēc autorizēta servisa tehniskā stāvokļa novērtējuma saskaņā ar ražotāja prasībām var iegādāties vēl vienu vai divu gadu papildu garantiju.
Vērts atzīmēt, ka WESS piedāvā arī mazlietotas Toyota, Lexus un BMW automašīnas jau ar pagarinātu garantiju. Piemēram,Toyota gadījumā tādas automašīnas var aplūkot mūsu placī ar Toyota Certified programmas marķējumu. BMW mazlietoto automašīnu programma Premium Selection piedāvā automašīnas, kas pārbaudītas pēc 72 tehniskajiem parametriem un norāda klientam uz lietotās automašīnas faktisko stāvokli. Ja šī mašīna ir tehniski droša, tai piešķir BMW Premium Selection kvalitātes sertifikātu. Vēl kā papildu produktu BMW servisa klientiem mēs jau kopš februāra piedāvājam programmu BMW serviss ceļojuma laikā, lai klientu ērtību dēļ automašīnu var atstāt pie mums, kamēr īpašnieks neatrodas Latvijā.
– Jau skaidrs, ka nākamgad valsts no recesijas vēl neizkļūs! Kas notiks 2010. gadā?
– Domāju, ka tādā gadījumā, ja jau auto tirgus pirmais sāka krist, tam vienam no pirmajiem būtu arī jānostabilizējas. Protams, tas ir saistīts ne vien ar ekonomisko situāciju visā pasaulē un ekonomisko situāciju Latvijā, bet arī, manuprāt, ar politisko situāciju mūsu valstī. Ir valstis, piemēram, Polija un Grieķija, kurās jau vērojams auto tirdzniecības pieaugums, un to ietekmē pareiza ekonomiskā un nodokļu politika un pareizie laikus pieņemtie valdības lēmumi. Latvijā nedarbojas likumsakarība, ka bizness baro ierēdniecību, jo mūsu ierēdņi tā nedomā, un šeit arī nedarbojas galvenais ekonomikas likums Kas maksā, tas pasūta mūziku. Diemžēl Latvijā ekonomikā pieļauj daudz kļūdu, kuras nav tik strauji izmaināmas. Pašlaik bizness ir novests līdz tādai situācijai, ka tādā gadījumā, ja netiks pieņemti ekstremāli lēmumi, kas ļauj atveseļot uzņēmēju vidi, jau tuvākajā laikā būs problemātiski ievākt nodokļus un pildīt budžetu. Turklāt auto tirdzniecību bremzē arī šodienas noskaņas sabiedrībā, proti, neticība, apātija un pesimisms. No vienas puses, auto ir nepieciešams, taču, no otras puses, tas nav tik svarīgs kā fakts, vai cilvēks ir paēdis vai ne
– Protams, viena daļa kompāniju nespēs pārvarēt šo krīzi. Un SIA Motorcentrs ir tikai pirmā bezdelīga. Sakiet, vai jūs gaidāt kādu lielo spēlētāju ienākšanu no Eiropas, kas varētu te nopirkt dīleru uzņēmumus?
– Gan jā, gan ne! Protams, var ienākt lielie uzņēmumi, kas var nopirkt visu, taču jebkuru ārvalstu investoru interesē kapitāla atdeve. Es nezinu, kad Latvijā būs izdevīgi investēt auto biznesā. Eiropā biznesa investīciju atpelnīšana ilgst aptuveni 15 gadu. Šeit taču neviens nezina laiku, kad tirgus atkal kļūs veiksmīgs un sāks nest peļņu.
Šobrīd parādās daudz produktu, par kuriem agrāk nerunāja. Piemēram, mūsu lasītāji interesējas par tā saucamajiem banku un līzinga kompāniju atņemtajiem auto. Kāda ir situācija tirdzniecībā ar šiem spēkratiem?
– Šo auto tirdzniecība notiek, taču mēs ar to saskārāmies vairāk šāgada ziemā un pavasarī.
– Vai līzinga kompānijas pašas tirgo šos auto?
– Tos pārdod gan pašu spēkiem, gan izmantojot dīleru pakalpojumus. Daudz lietotu auto nopērk ārzemnieki, jo līdz pat šim brīdim Latvijā lietoto auto cenas ir viszemākās Eiropā. Tas ir tādēļ, ka mūsu cilvēki nevar vairs atļauties tik daudz dārgu auto un pieprasījums šobrīd ir daudz mazāks kā piedāvājums.
– Vai arī jaunu auto cenas Latvijā ir zemākās Eiropā?
– Domāju, ka noteikti. Daudzi ražotāji vēlas saglabāt savu dīleru tīklu, un veic pasākumus, kuru laikā Latvijas auto dīleri var nodarboties ar reeksportu.
– Kā jums šķiet, vai Latvija nākotnē būs kā ofšora valsts, no kuras var auto tirgot uz trešajām valstīm?
– Nē. Pret to ir gan Eiropas Savienība, gan arī autotirgotāju pārstāvniecības, piemēram, Krievijā. Taču ir jādomā par nākotni, nezaudējot entuziasmu, tādēļ ceru, ka nākamgad pieaugs optimisms tautā, kurš sekmēs arī auto tirdzniecību! Ticu, ka tad cilvēki atcerēsies, ka vajadzīgi jauni auto!
– Runājot par entuziasmu, jāteic, ka 2007. un 2008. gados valdīja banku un līzinga kompāniju entuziasms, kreditējot auto iegādi gan visās vajadzīgajās, gan šaubīgajās situācijās! Tagad, kad līzinga kompāniju un banku kreditēšanas pūliņi ir beigušies, daži dīleri piedāvā savas auto līzinga programmas. Ko jūs domājat par šādu parādību? Komentējiet, lūdzu, to pašu Amserv Motors piemēru.
– Ja kompānijai ir kaut kādi resursi, tā ņem no līzinga kompānijas mašīnas un pēc tam tās nodod klienta ziņā. Tas ir viens no ceļiem, kā veicināt auto pārdošanu. Nesaku, ka tā ir Amserv gadījumā, taču shēma ir ļoti līdzīga. Klients maksā dīlerim līzinga maksājumu un kaut kādus procentus, bet auto dīleris norēķinās ar līzinga kompāniju.
– Vai jūs neesat domājis, ka WESS Grupas uzņēmumi, Toyota, Lexus vai BMW varētu saviem klientiem ieviest ko līdzīgu?
– Mēs pašlaik piedāvājam klientiem auto nomu ar vēlākām izpirkuma tiesībām, tiesa, ne visiem auto modeļiem. Runa ir par nomas laiku no viena mēneša līdz trim gadiem ar turpmāko auto izpirkšanu. Sākām ar to nodarboties nesen, bet šis pakalpojums jau kļūst populārs. Pašlaik pat ļoti solīdām firmām ar pozitīvu bilanci līzinga kompānijas atsaka finansējumu, tādēļ mūsu pakalpojums, kā jau teicu, kļūst arvien populārāks.
– Ukrainā, kur līzinga kompānijas un bankas arī nedod finansējumu, starptautiskās auto nomas kompānijas, tādas kā Herz un Avis, arī piedāvā auto nomu ar izpirkuma tiesībām. Tas ir tas pats pakalpojums, par kuru jūs runājat?
– Tieši tā !Arī mēs piedāvājam pilnu servisu, kurā iekļauta OCTA un Kasko apdrošināšana, apkopju izmaksas, bet mūsu piedāvājums ir krietni lētāks.
– Tātad, vienkārši sakot, nav taisnība, ka nevar dabūt auto ar atlikto maksājumu! Tiesa, ir jāatnāk līdz WESS.
– Jā, kā jau pareizi kāds teica – grūtos laikos domāšanas asums iegūst paradoksālu izveicību. 2007. gadā mēs par šādiem produktiem nemaz nedomājām. Piemēram, šobrīd mēs strādājam pie jauna projekta, kas būs interneta vietne ar iespēju iegādāties rezerves daļas – gan oriģinālas, gan kvalitatīvus analogus. Tirgosim absolūti visu auto zīmolu rezerves daļas. Internetbankā vai ar skaidras naudas maksājumu klients iemaksās avansu un šajā mājas lapā pasūtīs sev nepieciešamo detaļu. Pēc tam, kad rezerves daļa tiks piegādāta Rīgā, klientam tiks piedāvāts šo detaļu uzstādīt kādā no WESS servisiem.
– Tātad WESS sāk nodarboties ar pilnīgi visu auto marku mašīnu remontu?
– Jā, tas jau nav nekāds pārkāpums, jo viss notiek likuma ietvaros. Vēl vairāk – BMW mēs piedāvājam tā saucamo Happy day (Laimīgo dienu), proti, svētdienu, kad mūsu auto centrā iegādāta detaļa tiek uzstādīta bez maksas.
– Iznāk, ka jūs sākat atklāti konkurēt ar neautorizētiem servisiem!
– Statistika rāda, ka pēc garantijas laika beigām aptuveni 40% klientu meklē alternatīvos servisus. Mēs – WESS autoservisi – gribam darboties gan autorizētā, gan neautorizētā servisa nišā.
– Pēdējo reizi ar jums tikāmies pirms trim gadiem. Jums bija ļoti lieli plāni, kas visi realizējušies! Sakiet, kas ir lielāks autotirgotājs – WESS Grupa vai Inchcape?
– Domāju, ka tomēr mēs. Teikšu godīgi, ka pašlaik ir ļoti grūti atpelnīt tās investīcijas, kuras toreiz – pirms trim gadiem – tika ieguldītas jaunu servisa centru būvniecībā. Pašlaik nemitīgi cenšamies rast jaunus produktus, jo gribam ne tikai izdzīvot šīs krīzes laikā, bet arī attīstīties.
– Trijos gados jūs uzbūvējāt trīs salonus?
- Jā, tajos ekonomiskajos apstākļos tas nelikās nekas īpašs. Arī tagad attīstāmies. Berģos, piemēram, esam atvērsuši Honda autorizēto servisa centru SAN Motors.
– Pastāstiet, lūdzu, tuvāk par visu, kas saistīts ar Honda!
– Vienai no mūsu kompānijām pieder bijušā Bensons auto ēka un zeme zem tās. Tas bija tīrs investīciju projekts. Kā jau zināt, ekonomiskā situācija izmanījās, un mēs palikām nogaidošā pozīcijā. Nesen Honda piedāvāja mums servisa dīlera tiesības. Gan jau pēc krīzes situācija mainīsies, jo Honda plānos ir sadarboties ne tikai ar vienu dīleri, bet gan attīstīt veselu dīleru tīklu. Piemēram, Igaunijā ir astoņi Honda dīleri, Lietuvā – pieci, bet Latvijā tikai viens.
– Dīvaini, ka tepat netālu no jums ēkā, kur ilgstoši darbojās ļoti veiksmīgs dīleris, netiek apkalpoti Honda auto, bet gan iemitinājies Signāls – ilggadējs Volvo un Renault dīleris no Madonas –, savukārt jūs atklājat Honda servisu Berģos. Kā tas skaidrojams?
– Vienkārši! Honda Europe prasība bija tāda, ka ēkā Ulmaņa gatvē 98 vismaz pagaidām Honda dīleris vai oficiālais serviss nedrīkst atrasties. Es ļoti cienu Māri Bensonu un uzskatu, ka ļoti liels bija viņa un komandas nopelns, ka trīs gadus pēc kārtas Bensons auto bija labākais dīleris Baltijas valstīs. Auto biznesā ļoti svarīgs tomēr ir kompānijas pirmās personas faktors. Mūsu mazajā valstī, kur visi viens otru pazīst, ļoti svarīgs ir personīgais kontakts.
– Cik kompāniju pieder Latvijas rezidentiem, cik – ārvalstu?
– Domāju, ka Latvijas biznesam pieder mazāk par 40% dīleru!
– Sakiet, lūdzu, vai jūs atbalsta kāda starptautiska kompānija?
– WESS ir uzņēmumu grupa, kas pieder diviem Latvijas pilsoņiem.
– Pirms trijiem gadiem intervijā jūs teicāt, ka savu biznesu tuvākajos 20 gados nepārdosit. Vai šāds viedoklis nav mainījies?
– Toreiz, tā sakot, domāju, ka līdz pensijai strādāšu vismaz 20 gadus, turklāt nevienā citā jomā kā vien auto biznesā sevi nespēju iedomāties. Ja es uzskatītu, ka nekad un ne par kādu cenu šo biznesu nepārdošu, tad jau es būtu nevis biznesmenis, bet gan romantiķis. Esmu uzņēmējs, un man ir svarīga peļņa kā sabiebrības atzīšanas forma. Ja kāds tomēr piedāvās tādu summu, kas mūs interesēs, iespējams, mēs piekritīsim. Tiesa gan, auto bizness mums ir ne tikai darbs un peļņa, bet arī visa dzīve. Iespējams, tas skan sentimentāli, taču mēs šeit tiešām ieliekam dvēseli.
– Pastāstiet, lūdzu, NEXT lasītājiem, kas auto nozarē notiek ārpus Latvijas. Kāda ir situācija ar Toyota Motor Corporation un BMW AG?
– Par spīti visam, Toyota joprojām ir autoražotājs numur viens, kam ir daudz jaunu un lielisku auto. iQ ir izcils, arī Urban Cruiser, Verso un Prius ir modeļi, kas noteikti būs rentabli. Rudenī arī gaidām jaunās paaudzes Land Cruiser 150 – šis auto jau sen ir kļuvis par favorītu visiem apvidus auto mīļotājiem. Lexus arī piedāvā divus jaunumus: jaunās paaudzes RX350 un RX450h ar hibrīdtehnoloģiju, kā arī jauno IS250C. Runājot par BMW AG, jāteic, ka tas joprojām ir visvērtīgākais vācu un arī Eiropas autobūves zīmols. Tuvākajos mēnešos parādīsies jaunais BMW GT jeb 5.sērijas Gran Turismo un BMW X1. Par spīti krīzei, tiek izlaisti arī ļoti sportiskie X5M un X6M. Tātad attīstība notiek.
– Sanāk tā, ka krīze visvairāk skārusi tieši Amerikas autobūves zīmolus?
– Jā, tas liecina par globalizācijas nozīmi autobūvē. Ideoloģija ASV, Eiropas un Japānas autobūvei ir stipri atšķirīga. Viena no amerikāņu neveiksmēm slēpjas tajā, ka viņu auto nav ekonomiski un kvalitatīvi. GT Power savas kvalitātes zīmes parasti piešķir Eiropas un Japānas auto, jo otrreizējā tirgū šo spēkratu vērtība krīt lēnāk.
– Tātad jūs joprojām iesakāt pievērst vairāk uzmanības Eiropā un Japānā ražotājiem auto?
– Jā, turklāt iesāku painteresēties, vai plašsaziņas līdzekļos nav informācijas par bankrota procedūru uzsākšanu vai ražošanas pārcelšanu no Anglijas uz Ķīnu. Un iesaku tam pievērst uzmanību, pat pērkot lietotu auto. Vajag ne tikai emocionāli, bet arī racionāli novērtēt auto kā preci.
– Kā jūs domājāt, kādēļ pat šodienas apstākļos vērts izvēlēties jaunu auto? Ko jūs sakāt klientiem?
– Tas tomēr atkarīgs no klienta. Automašīnu pārdošana ir individuāls darbs ar katru klienu, ievērojot viņa vēlmes un vajadzības, un mums jāpiedāvā izvēlēties labāko.
– Un ko jūs sakāt draugiem?
– Ir ļoti svarīgi, lai katru reizi, iesēžoties savā auto, būtu pozitīvas sajūtas. Ja gadījumā runa ir par lietotu auto, draugiem iesaku iepazīties ar šī spēkrata vēsturi un uzzināt, kādēļ mašīna tiek pārdota. Pirkts taču tiek ne tikai auto, bet arī tā vēsture un enerģētika. Ja šo mašīnu līzings ir atņēmis iepriekšējam saimniekam, kā jūs domājat, kāda tam būs enerģētika? Es ieteiktu pievērst uzmanību šiem aspektiem. Tā ir metafizika, kas pastāv mums līdzās. Ja runājam par jaunu auto, galvenais ieguvums ir tas, ka jums neradīsies problēmas remonta dēļ. Reizēm iznāk tā, ka veca auto uzturēšana izmaksā gandrīz tikpat, cik ikmēneša maksājumi par jaunu mašīnu.
– Jums ir daudz pārstāvēto auto zīmolu. Kāds ir jūsu iemīļotākais auto?
– Kādreiz bija LandCruisesr 100 baltā krāsā un BMW M6. Lieliskas mašīnas, kurām abām biju ļoti pieķēries! Bet varbūt mans lieliskākais mūža auto vēl tikai tiks nopirkts nākotnē.
Paldies par sarunu!