Šodienas redaktors:
Krista Garanča

"Homo Novus" otrā nedēļa sākas ar dejas izrādēm

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Starptautiskā Jaunā Teātra festivāla “Homo Novus” otrā nedēļa sākas ar divām dejas izrādēm.

7. un 8. septembrī plkst. 19:00 Jaunā Rīgas teātra Mazajā zālē ar izrādi „Pičets Klunčuns un es” festivālā viesojas franču horeogrāfs, radikālais konceptuālists Žeroms Bels no Parīzes.

Žeroma Bela (1964) ienākšana laikmetīgās dejas pasaulē pirms vairāk nekā desmit gadiem izraisīja kārtīgu saviļņošanos un pretestību, taču šodien bez viņa laikmetīgās dejas ainava nebūtu iedomājama. Žeroma Bela vienkāršās izrādes ar it kā nemākulīgiem izpildītājiem nereti rada mulsumu, neizpratni un noraidījumu, tomēr Bela trāpīgā humora izjūta, piedāvātais intelektuālais izaicinājums un viņa nostāja neļaut izrādei dominēt pār skatītāju ir guvusi lielu atzinību. Šobrīd Bels ir viens no pieprasītākajiem autoriem, kas kā horeogrāfs strādā visā pasaulē un ir pierādījis, ka, palikdams uzticīgs sev, viņš spēj sadarboties gan ar lielām institūcijām, gan ar kardināli pretēju stilu māksliniekiem. Tam pierādījums ir izrāde „Pičets Klunčuns un es”, kas tapa pēc Singapūras mākslu festivāla kuratora aicinājuma franču horeogrāfam iestudēt uzvedumu kopā ar taizemiešu tradicionālās dejas khon pārstāvi Pičetu Klunčunu. Dažādu pārpratumu rezultātā šie divi svešinieki līdz pirmizrādei bija satikušies pāris reizes un sapratuši tikai to, ka viņu kultūru un tradīcijas šķir īsts bezdibenis. Šis neiespējamās misijas rezultātā tapa aizkustinoša, ļoti smieklīga un gudra izrāde, kurā abi mākslinieki sēž uz krēsliem un intervē viens otru, cenšoties noskaidrot, ar ko īsti katrs nodarbojas. Ik pa brīdim kāds no viņiem pārtrauc sarunu, lai pieceltos un ar kustību vai izrādes fragmentu ilustrētu savu stāstu. Izrāde „Pičets Klunčuns un es” ir tapusi pirms četriem gadiem, un abi mākslinieki to ir spēlējuši neskaitāmas reizes, taču viņu savstarpējā komunikācija ir tik dzīva un spontāna, ka šķiet, viņi tiešām ir satikušies pirmo reizi.

Humorpilns ir arī starptautiski pazīstamākā igauņu horeogrāfa Marta Kangro spožais solo „can’t get no/satisfaction”, kas festivālā tiks rādīts tikai vienu vakaru – 9. septembrī plkst. 19:00 Dailes teātra Mazajā zālē. Izrāde ir ļoti godīgas un paškritiskas pārdomas par mākslinieka un skatītāja savstarpējo atkarību. Vienu mirkli Marts Kangro apzināti smīdina publiku, lai noturētu skatītāju simpātijas, taču nākamajā mirklī viņš spontāni atlaiž kontroli un dara tieši to, kas viņam ir svarīgs kā māksliniekam. Demonstrējot apskaužamu komiķa talantu un lielisku dejas tehniku, Marts uzskatāmi pierāda, ka laba izrāde ir ne tikai mākslinieka, bet arī skatītāju nopelns.

Marts Kangro (1974) savulaik veiksmīgi nomainīja karjeru Igaunijas Nacionālajā operas baleta trupā pret mūsdienu deju. Viņš ir labi pazīstams mākslinieks Eiropā, vairākkārt sadarbojies ar Berlīnes horeogrāfiem, tomēr visspilgtāk viņš sevi apliecina kā solomākslinieks. Marta izrādes ir ļoti personiskas, un to tīrais minimālisms vēl vairāk izceļ mākslinieka inteliģento humoru un cilvēcisko šarmu.

Biļetes uz Marta Kangro solo „can’t get no/satisfaction” var nopirkt Biļešu Servisā, Jaunā Rīgas teātra kasē, Dailes teātra kasē un pirms izrādes. Žeroma Bela izrāde „Pičets Klunčuns un es” ir izpārdota!

Nepalaid garām!

Uz augšu