Rīgu apmeklē Vāgnera tūristi, vai Daugavpilī jau ir Rotko tūristi, kas citādāk uz šo pilsētu varbūt nebūtu aizbraukuši?
Māris Čačka: Viennozīmīgi. Turklāt atbrauc tūrists, kas brauc tikai uz Rotko, bet mūsu mākslas centrā ekspozīcijas laukums ir vairāk nekā 2000 kvadrātmetru, vairākos sektoros, un viņi ierauga Latgales reģiona mākslinieku sniegumu, kāda cita ārzemju mākslinieka izstādi, mūsu rezidentu darbus vai keramiķa Pētera Martinsona darbus, un galu galā ir ieguvis daudz vairāk. Ir arī pretēji – tradicionālais tūrists, kurš līdz galam neplāno galamērķi un ir patīkami pārsteigts par šāda līmeņa mākslas centru. Atkal veidojas atgriezeniskā saite, aprite notiek.
Šobrīd Latvijā, iespējams, pateicoties arī Daugavpils Rotko mākslas centra atklāšanai un tam pievērstajai uzmanībai, interese par Marku Rotko pieaugusi. Izrāde Valmieras teātrī, grāmatas latviešu valodā…
Māris Čačka: Iemesls ir arī pareizā kultūrpolitika, ko izvēlējās Daugavpils pilsēta, kas sākās ar starptautisko Marka Rotko rezidenci. Kopš 2004. gadā caur starptautiskiem un vietējiem māksliniekiem tika noturēta ilgtermiņa interese par Marka Rotko personību, katru septembri, viņa dzimšanas dienas laikā, ir ticis uzjundīts viņa gars, un tas ir radījis rezonansi ne tikai Daugavpilī. Tā arī ir bijusi iespēja ātrāk nonākt līdz materializētai idejai par Marka Rotko mākslas centru, kur attīstīt mākslas procesus jau ar citu spēku un varēšanu.
Zane Melāne: Vēlreiz gribu atgādināt arī par diviem zīmīgiem notikumiem Latvijas grāmatniecībā – 23. septembrī konferencē Latvijas Nacionālajā bibliotēkā kā viena no runātājām būs franču akadēmiķe Annija Koena-Solala (Annie Cohen-Solal), kura stāstīs par savu pētījumu, kas nu ir tulkots latviešu valodā [Monogrāfija «Marks Rotko», «Zvaigzne ABC», 2014 – red.]. Savukārt otra latviskā izdevuma – Džeimsa Breslina «Marks Rotko. Biogrāfija» [«Jumava», 2014 – red.] – prezentācija notiks Daugavpils konferences laikā. Džeimss Breslins ir būtisks ar to, ka tieši, pateicoties viņam, uzzinājām, ka Daugavpils ir Rotko dzimtene. Autors 1993. gadā, vācot materiālus savam darbam, viesojās toreiz vēl Daugavpils Pedagoģiskajā universitātē ar lekciju, kurā piedalījās arī pilsētas muzeja darbinieki. Tā uzzinājām par mākslinieka saistību ar Daugavpili, un tā būtībā sākās mūsu mākslas centra stāsts.
Tātad vienmēr nav bijis pašsaprotami zināt, ka Marks Rotko ir no Daugavpils?
Zane Melāne: Nē. To uzzinājām tikai 1990. gadu sākumā. Tas saistīts ar vēsturisko kontekstu, ar padomju gadu informācijas vakuumu.
Māris Čačka:…ar ASV mākslas aktualitāšu neielaišanu šaipus dzelzs priekškara.
Šogad Daugavpilī atkal viesosies Marka Rotko bērni, kuru kolekciju darbi aplūkojami mākslas centrā. Kādas veidojušās attiecības ar Kristoferu Rotko un Keitu Rotko-Prizelu šo gadu laikā?
Māris Čačka: Tas ir mākslas centra darbinieku uzturēts sakars daudzu gadu garumā. Kontaktā esam jau kopš pašiem pirmsākumiem, kad dzima ideja par šādu centru. Viss šis garais process – sarakste, kurus darbus izvēlēties, šķirstījām Deivida Anfama [David Anfam. Britu mākslas vēsturnieks apjomīgākā un pilnīgā Marka Rotko darbu kataloga autors, arīdzan viesosies jubilejas konferencē – red.] grāmatu, apskatījām Rotko ģimenes piedāvātos variantus, no kuriem drīkstējām izvēlēties, ņemot vērā nosacījumu – trīs darbi no dēla Kristofera Rotko un trīs no meitas Keitas Rotko-Praizelas kolekcijas.
Tam ir arī turpinājums un iespēja strādāt uz priekšu. Pēc Marka Rotko 111. dzimšanas dienas sāksim jau plānot, kurus darbus mainīsim, jo oriģināli ir deponēti uz trim gadiem, un tūlīt jau tie būs paskrējuši. Tas ir garš un diskusijām bagāts process, jo saistās gan ar jaunu apdrošināšanu, gan transportēšanu un citām sīkām niansēm.