«BBC Sound Of 2013» jauno talantu topa uzvarētājas - trīs ebreju māsas no Losandželosas, grupa «HAIM», beidzot pēc vairāku gadu aktīvas koncertēšanas laiž klajā debijas albumu «Days Are Gone». Par māsu talantu neviens nešaubās, bet vai plate tiešām ir izdevusies tik laba kā cerēts, lasi tālāk.
HAIM "Days Are Gone" (9)
HAIM "Days Are Gone"
(Columbia)
10/12
Īsā atbilde uz šo jautājumu ir «Jā!» - plate ir izdevusies un skan lieliski.
Ir vairāki iemesli, kāpēc «HAIM» meitenes ir šā brīža «karstākais jaunums» popmūzikā, pamatoti iemesli. Sākam ar bērnību.
Māsas - Este (1986), Daniele (1989) un Alana (1991) dzimušas Sanfernando ielejā Losandželosā, Kalifornijā ļoti muzikālā Izraēlas futbolista/bundzinieka Mordekaja (spēlējis «Maccabi Jaffa» un «Maccabi Los Angeles» komandās) un mātes Donnas (liela dziedātāja un Džonijas Mitčelas fane) ģimenē. Jau no agras bērnības mājās klausījušās vecāku mīļākās 1970. gadu plates un brīvajos brīžos mācījušās mūzikas instrumentu spēli.
«Jau piecu gadu vecumā tētis mani piesēdināja pie bungām,»
atminas jaunākā no māsām. Skolā meitenes dziedāja korī, bet mājās un vēlāk arī publiski kopā ar vecākiem spēlēja ģimenes rokgrupā «RockinHaim». Viņu repertuārā bija roka klasika - Elvis Preslijs, Santana, Bītli, «The Eagles», arī 80. gadu mūzika - «Eurythmics» un «The Cars». Grupa uzstājās skolās, slimnīcās, baznīcās, dažādos saviesīgos pasākumos, un šī pieredze meitenēm ļāva jau agrā vecumā pierast pie skatuves un, protams, arī savā starpā saspēlēties un saprasties bez vārdiem.
Caur vecāku gaumi meitenes savā muzikālajā apziņā uzsūca rokmūzikas klasiku, ko sakausēja ar pusaudžu gadu top40 popmūziku (90. gadu beigu pop, R&B, hiphopu), veidojot pašas savu muzikālo rokrakstu. Koncertos šo klasiskā roka šķautni atsedz 1969. gada «Fleetwood Mac» skaņdarba «Oh Well» kaverversija (skat. video no Glastonberijas festivāla).
Kamēr jaunākā māsa vēl bija pavisam pusaudze, abas vecākās - Este un Daniele nodibināja savu pirmo poppanka grupu «The Valli Girls» un pat noslēdza ierakstu līgumu ar «Columbia Records». Interesanti pavērot abas māsas pusaudžu kanāla «Nickelodeon» videoklipā (skat. video).
Tomēr īstais «HAIM» sākums datējams ar 2006.gadu, kad visas trīs māsas sāka aktīvi muzicēt kopā. Tiesa, turpmākos piecus gadus grupa bija zināma tika dzimtajā pilsētā. Tikai 2010.gadā pirmo reizi viņas uzstājās ārpus Losandželosas.
Vēl viens iemesls, kāpēc par «HAIM» šodien tik daudz tiek runāts, ir grupas ietekmīgie draugi. Viens no pirmajiem, kas pamanīja grupas talantu, īpaši ģitāristes Danielas meistarību (noteikti arī viņas hipijisko 70.gadu vizuālo tēlu), bija «strouks» Džulians Kasablankass (Julian Casablancas), kas uzaicināja meiteni pievienoties viņa grupai. Vēlāk Danielu savai pavadošajai grupai noskatīja arī Sīlo (Cee-Lo). Savukārt Estes draudzene ir šobrīd slavenā Keša (Ke$ha), «Youtube» atrodams video, kurā abas dzied «The Rolling Stones» dziesmu, vēlāk «HAIM» koncertos iesildīja Kešu.
Par meitenēm fano arī «Jay-Z», «Vampire Weekend» un daudzi citi.
To skaitā arī īru/britu boibenda smukulis Harijs Stailss (Harry Styles), kurš saviem 16 miljoniem sekotāju tviterī izteicis simpātijas šai grupai.
Pēc pirmā pagājušajā gadā izdotā ieraksta - trīs dziesmu un remiksa mazalbuma «Forever» - sarosījās arī mūzikas prese un ātri vien «HAIM» māsas nodēvēja par jaunu «Fleetwood Mac» reinkarnāciju. Dziesma «Forever», kas, manuprāt, ir viena no labākajām grupas repertuārā, iekļauta arī vakar (30.09.) izdotajā pilnmetrāžas albumā un tiešām mazliet atgādina kaut ko no 1980.gadu Stīvijas Niksas. Taisnības labad jāsaka, ka šāda «Fleetwood Mac» reinkarnācija pirms dažiem gadiem jau bija notikusi, kad 2008. gadā Jaunzēlandes mūziķe Filipa jeb Pipa Brauna (Phillipa Brown), kas pazīstama kā projekta «Ladyhawke» autore, izdeva fantastisku pop albumu (skat. resursus). Bet tas jau daudziem piemirsies...
Arī «HAIM» izmanto līdzīgu sinkopētu dziedājumu un grūvīgus bītus (producenti Džeimss Fords un Ariels Rehtšeids), sakausējot labāko no 80. gadiem, 70. gadu folkroku un mūsdienu R&B. Dziesmas ir labas, balsis ir skaistas, vienlaikus atšķirīgas un ģenētiski salāgotas, instrumentu spēles prasmes ir augstā līmenī, vizuālais stils ir pārdomāts, dzīvais izpildījums ir ļoti kvalitatīvs... būtībā «HAIM» nav trūkumu. Vismaz pagaidām nav.
Viens no gada labākajiem debijas albumiem.
Izdošanas datums: 30.09.2013.