Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nesaskata Reklāmas likuma pārkāpumus saistībā ar Latvijas Nacionālā teātra izrādes "Čīkstošais klusums" reklāmu, kurā redzama mīlēšanās poza.
Eksperti: "Čīkstošā klusuma" plakāts ir tikumīgs (25)
PTAC paskaidro, ka šā gada 7.janvārī saņemts Latvijas Nacionālā teātra iesniegums, kurā lūgts sniegt viedokli par teātra jauniestudējuma "Čīkstošais klusums" vizuālās reklāmas atbilstību Reklāmas likumam.
Lai varētu izvērtēt, vai šajā reklāmā ir ievērotas ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas, PTAC lūdza Latvijas Universitātes Vēstures un filozofijas fakultātes Praktiskās filozofijas katedrai, kuras pētniecības virzieni ietver arī ētikas normu izpēti, sniegt vērtējumu par izrādes "Čīkstošais klusums" reklāmas atbilstību Reklāmas likuma regulējumam.
Katedra sniedza atbildi PTAC, norādot, ka "reklāmā nav pārkāptas ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas.
Šī reklāma nav nedz klasificējama, nedz kā citādi saistāma ar pornogrāfiju, tas ir, industriju,
kura arvien aktīvāk tiecas ieņemt lielāku vietu sabiedrības ikdienā. Līdz ar to minētā reklāma nekalpo uzbudinājuma izraisīšanai, bet gan, līdzīgi mākslai, pārsteidz un uzrunā, atgādinot par cilvēciskā kailuma svētumu."
Līdz ar to PTAC atzīst, ka ar izrādes reklāmu nav pārkāpts Reklāmas likumā noteiktais par reklāmas atbilstību ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normām un administratīvā lieta ir izbeidzama.
Jau vēstīts, ka Nacionālajā teātrī iestudēta izrāde "Čīkstošais klusums" Ģirta Ēča režijā, kas būs sociālā luga par demogrāfijas krīzi, kas pēdējos gados Latvijā ir izteikta.
Pēc Igaunijas teātra "NO99" populārās lugas "GEP (Gorjačije estonskije parni)" motīviem veidotās izrādes centrā ir septiņu jaunu vīriešu apņemšanās radīt tik daudz bērnu, cik vien iespējams, lai kaut vai nedaudz uzlabotu valsts demogrāfiskos rādītājus. Igaunijā izrāde iekarojusi lielu popularitāti, un to 300 izrādēs noskatījušies apmēram 80 tūkstoši cilvēku, iepriekš pastāstīja Latvijas Nacionālā teātra direktors Ojārs Rubenis.
Izrādes reklāmas plakāts, kurā attēlota mīlēšanās, daļai sabiedrības licies nepieņemams; par to interneta vidē izvērsās plaša diskusija.