Aktieris Gundars Grasbergs tic liktenim paša rokās

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Dzirdot viņu vārdus, skatītāju priekšā vēl neataust viņu sejas. Viņi jau ir nospēlējuši ne vienu vien lomu, bet publika vēl nemedī biļetīti uz to vakaru, kad spēlēs tieši… Lappusē "Tavam albumam" reizi mēnesī stāstīsim par Latvijas teātru jauno, sevi jau pieteikušo paaudzi, kuras loma un vieta vēl pēc dažiem gadiem uz teātra skatuvēm kļūs arvien pamanāmāka. Visiem jaunajiem uzdosim astoņus, vienus un tos pašus jautājumus par teātri un dzīvi.

Bet jums varbūt šī lappuse palīdzēs veidot savu "albumu" ar fotoattēliem, kuri pēc gadu desmitiem, iespējams, iegūs pavisam citu vērtību, tādu kā mūslaikos, piemēram, Vijas Artmanes, Skaidrītes Putniņas, Jāņa Kubiļa, Baibas Indriksones, Ulda Dumpja un vēl daudzu citu leģendu jaunības fotogrāfijas.

Viens no šiem jaunajiem ir GUNDARS GRASBERGS.

2005./2006. gada "Spēlmaņu naktī" Gundars Grasbergs ieguva Gada jaunā skatuves mākslinieka titulu par Rogožina tēlu O. Krodera iestudētajā F. Dostojevska "Idiotā" Valmieras drāmas teātrī.

Zigmara Liepiņa un Andras Manfeldes muzikālajā drāmā "Adata", kurai šovakar, 2. februārī, pirmizrāde Nacionālajā teātrī, Gundars Grasbergs atveido tēlu ar iesauku Šakālis, vienu no diviem libreta autores kādā Latvijas mazpilsētiņā noskatītiem, allaž sveikā cauri tiekošiem "tipiņiem", kuri savu dienišķo eksistenci nodrošina, atrokot kapus un dieva mierā dusošajiem nolaupot rotaslietas un zelta zobus.

Bet parīt, 4. februārī, Nacionālā teātra aktieru zālē pirmo reizi priekškaru vērs izrāde pirmsskolas vecuma bērniem "Kā uzburt sniegu" ar Ievas Samauskas dzeju un Nika Matvējeva mūziku. Draugu – puišeļa un meitenes – sirsniņās un ādā iejutušies Gundars Grasbergs un Inga Misāne-Grasberga.

– No kurienes nāk aktieris Gundars Grasbergs?

– No Jelgavas. Te dzīvoja vecāki, te mācījos Jelgavas mūzikas koledžā kontrabasa spēli. Tagad gan Jelgava palikusi par pilsētu, kur aizbraukt ciemos pie vecākiem. Jau kopš studiju laika par dzīvesvietu kļuvusi Rīga. Arī māju sajūta pārnākusi uz šejieni.

– Tavi tuvākie cilvēki ir…

– … dzīvesbiedre, Nacionālā teātra aktrise Inga Misāne-Grasberga. Dēls Kristians. Viņam drīz apritēs astoņi mēneši. Un vecāki.

– Pirmā saskare ar teātri notika…

– … agrā bērnībā vecāsmātes stāstos par vectēvu, kurš pirmās Latvijas brīvvalsts laikos spēlēja tautas teātrī Saldū. Voldemārs Draviņš, pirtnieks, "pažarnieks" un aktieris, bija atraisīts cilvēks, sabiedrības dvēsele un aizsargs. Gāja bojā Sibīrijā izsūtījuma nometnē. Lūkojoties senās fotogrāfijās, viss ar vectēvu notikušais man šķiet kā kaut kas ļoti vilinošs, interesants. Uz Dailes un Nacionālā teātra izrādēm mani visu bērnību veda vecāki. Viņi paši daudz darbojās amatieru teātrī Jelgavas kultūras namā. Viena epizode sevišķi iespiedusies atmiņā. Stāvu viens pats uz kultūras nama skatuves, uz kuras vēl dega gaismas, un pilnīgi tukšai zālei skaitu dzejoli. Tā bija pirmā reize, kad man radās sajūta, ka arī es vēlētos dzīvē kaut ko tādu darīt – runāt un uzrunāt no skatuves.

Spilgtākais paša sniegums saistās ar…

– … Rogožina tēlu Oļģerta Krodera iestudētajā Dostojevska "Idiotā" Valmieras teātrī. Pirms tam ļoti interesants bija laiks Viestura Kairiša neatkarīgajā teātrī "United Intimacy" Asītes ielā Pārdaugavā. Tur tik cītīgi mēģinājām atrast jaunus izteiksmes līdzekļus teātrī, ka es jau biju aizmirsis, ko nozīmē spēlēt normālu lomu normālā lugā. Un tad tādu "jaunu gurķi" uzaicina Kroders, režisors, par kuru līdz tam dzirdētas tikai leģendas, bet kurš izrādās vienkāršs un reizē ģeniāls cilvēks. Tajos četros mēģinājumu mēnešos tvēru visu, ko vien varēju gūt. Pie Krodera ir tā: tu strādā, strādā, un tev liekas, ka nekā nav, līdz pēdējam brīdim neviens neko nesaprot, tīrās šausmas, bet beigās viss kaut kā saslēdzas. Kroders aktierus it kā iekodējis, lai īstajā mirklī piedzimtu tieši tas, kas vajadzīgs.

– Nacionālajā teātrī tu esi vienā ģērbtuvē ar…

– Patlaban sēžu pie Alfreda Jaunušana grima galdiņa. Tā dēvētajā tautas skatuves mākslinieku ģērbtuvē. Tai piederīgs ir arī Kārlis Sebris, Oļģerts Šalkonis. No jaunajiem te izrādēm gatavojas Mārcis Maņjakovs un Regnārs Vaivars.

– Tavas autoritātes mākslā ir…

– Trīs pedagogi – Māra Ķimele, Juris Rijnieks un Edmunds Freibergs. Jo viņi bija pirmie, kas šajā profesijā kaut ko iemācīja. Pirmais jau laikam paliek uz mūžu. Protams, šai trijotnei piederīgs arī Oļģerts Kroders.

Laiku, kas paliek pēc darba, velti…

– Ģimenei un gandrīz tikai ģimenei. Kamēr dēliņš vēl tik mazs un auklītes nav, sadzīviskās rūpes tomēr lielākoties uz Ingas pleciem. Bet arī viņai vajag vairāk brīva laika sev. Dziedu un spēlēju basģitāru jauno aktieru ansamblī "Regīna", kas izveidots kopā ar pieciem citiem studiju biedriem Kultūras akadēmijā. No Nacionālā teātra ansamblī spēlē Kaspars Zvīgulis.

– Teātra vērtība un valdzinājums, tavuprāt, slēpjas…

– Spējā radīt cilvēku dvēselēs ļoti smalku, iekšēju stīgu vibrācijas. Tik ļoti emocionāli koncentrētā veidā dzīvē cilvēki nevar piedzīvot to, ko viņi redz uz skatuves. Teātrī viņi divarpus stundu laikā savā priekšā redz aizritam kāda dzīvi un atklājamies likteni. Un ja vēl skatītājam izdodas sajust ko kopīgu ar paša dzīvi un pieredzi, viņš aiziet no teātra gūtā līdzpārdzīvojuma gandarīts.

***

Gundars Grasbergs (1977)

Latvijas Nacionālā teātra aktieris kopš 2006. gada.

Lomas: ? Edgars (V. Šekspīra "Karalis Līrs", 2006),

Razumihins ("Sarunas kaimiņistabās" pēc F. Dostojevska "Nozieguma un soda", 2006),

Viesnīcas darbinieks (J. Lūsēns/M. Zālīte "Hotel Kristina", 2006).

Lomas citos teātros:

Valmieras drāmas teātrī – Rogožins (F. Dostojevska "Idiots", 2006),

Jaunā teātra institūtā – "Dialogi" (režisors A. Jarovojs, 2006),

"United Intimacy" – V. Šekspīra "Sapnis vasaras naktī", 2005,

"Fikcija nav iespējama/fiction impossible", 2005,

I. Ābeles "Sibīrija", 2004,

"P. S. Sprīdītis", 2004,

Jaunajā Rīgas teātrī – "Plastilīns", A. Sigarevs,

Liepājas teātrī – Mācītājs Miršs Lulle (O. Bukovskis "Viesi", 2004),

Gailis (J. Lūsēns/M. Zālīte "Neglītais pīlēns", 2004),

Bierns (Raiņa/J. Petera/J. Kulakova "Stikla kalns", 2003),

teātrī "Skatuve" – Kasio (V. Šekspīrs "Otello", 2003).

Cita pieredze:

Filma "Tumšie brieži" – Brālēns (rež. V. Kairišs, 2006).

Izglītība:

2000. gads – Jelgavas mūzikas koledža, kontrabasa specialitāte,

2004. gads – LKA mākslas bakalaurs, dramatiskā teātra fakultāte.

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp
Uz augšu