Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Mēs veidojam pilsētas, pēc tam tās veido mūs

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Pixabay

«Laikam ejot, mainās cilvēku ieradumi, mainās tendences cilvēku ikdienas dzīvē - šādas izmaiņas ietekmē arī pilsētas veidošanos. Tā nu vien sanāk - mēs esam tie, kas veido pilsētu ar savām prasībām, attieksmi, vēlmēm un iegribām. Un šajā kontekstā, domājot par Rīgu, jāatzīst - tikai mūsu katra ziņā ir tas, vai izvēlēsimies mērot nedaudz ilgāku, bet interesantāku ceļu kājām, vai automašīnā brauksim kopā ar kaimiņu vai cēli vieni paši. Vairosim skaistumu pilsēttelpā ar košu kompozīciju puķu kastē aiz loga vai tomēr ne. Dosimies iepirkties uz mazo, bet dzīvot alkstošo veikaliņu A.Čaka ielā vai priekšroku dosim lielveikalam pilsētas nomalē. Piemēru ir ļoti daudz,» tā savā grāmatā «Pilsētas cilvēkiem» raksta pasaulē pazīstamais arhitekts un pilsētplānotājs Jans Gēls. Arhitekts atklāj savus ieteikumus, kā labiekārtot Rīgu un padarīt to cilvēkiem patīkamāku.

 
Raksta foto
Foto: LETA

Pārveidot 11. novembra krastmalu

Šo gadu laikā tika izveidota jauna gājēju pāreja Kaļķu ielas galā, kas ļauj nokļūt gan krastmalā, gan uz Akmens tilta. Ir realizēts Spīķeru projekts, sakārtota krastmala un izveidota promenāde no Dzelzceļa tilta līdz Salu tiltam. Rīgas vēsturiskā centra (RVC) un tā aizsardzības zonas teritorijas plānojumā (RVC TP) un saistošajos noteikumos (RVC TIAN) ir iestrādāts 11. novembra krastmalas attīstības scenārijs divās kārtās, kur sākotnēji paredzēta pakāpeniska transporta plūsmu reorganizācija un samazināšana, attiecīgi sašaurinot brauktuves, samazinot asfaltētos laukumus un palielinot gājējiem un apstādījumiem atvēlētās platības, paredzēta Krastmalas laukuma izveidošana lielu publisku pasākumu norisei, krastmalas labiekārtošana un daudzveidīga ūdens teritorijas izmantošana (gan publiski izmantojamām laivu piestātnēm, gan privātām iniciatīvām – arhitektoniski augstvērtīgu publiskas izmantošanas peldbūvju novietošanai). Tālākā attīstībā daļu no transporta paredzēts novirzīt tunelī ar tūristu autobusu stāvvietām, kā arī izbūvēt tramvaja līniju, savienojot Akmens tilta un Eksporta ielas līnijas.

Jans Gēls viesojas Rīgā
Jans Gēls viesojas Rīgā Foto: Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments
 
Raksta foto
Foto: LETA

Ieviest dažādus satiksmi nomierinošus pasākumus centra ielās

Daudzviet Vecrīgā un dažās citās centra ielās ir izveidoti ātrumu ierobežojošie vaļņi jeb t.s. guļošie policisti. Ir izveidotas velojoslas, piemēram, Elizabetes, Dzirnavu, Lāčplēša ielā, kas samazina telpu auto transportam, tādā veidā ierobežojot satiksmi.

Tāpat Jans Gēls iesaka noteikt ierobežojumus jaunu autostāvvietu izveidošanai centra galvenajās ielās.

 
Raksta foto
Foto: LETA

Veidot jaunas gājēju ielas, piemēram, Vaļņu ielu un Kaļķu ielu

Vaļņu iela šobrīd jau ir kā gājēju iela, taču ne visos tās posmos, tās labiekārtojums vēl ir jāuzlabo. Kaļķu iela gandrīz visā garumā ir gājēju iela. RVC TP ir noteiktas divu veidu ielu kategorijas, kur vide jāpārveido un jālabiekārto atbilstoši gājēju kustības un gājēju vides prasībām: gājēju ielas (liela daļa Vecrīgas ielu un atsevišķi ielu posmi, piemēram, Spīķeros u.c.), kur vispārēja transporta kustība nav atļauta; ielas ar prioritāti gājējiem, kas saglabājamas kā ielas visiem transporta veidiem, bet ar labiekārtojuma palīdzību veidojama vide ērtai gājēju kustībai (ietvju platums, apstādījumi, ērtas pārejas šķērsielām, labvēlīgs luksoforu režīms).

 
Raksta foto
Foto: LETA

Ierīkot jaunas vietas ar soliņiem, kur pulcēties un atpūsties gājējiem

Atpūtas vietām Gēls daudz lappušu velta arī savā grāmatā, runājot par komunikāciju un dimensiju, cilvēku uztveri un to, ka cilvēki paši padara pilsētu viesmīlīgāku un drošāku, līdz ar to viņiem jādod iespēja satikties un uzturēties patīkamā pilsētvidē. Rīgā nesen ir atjaunoti vēsturiskie parki - Ziedoņdārzs un Grīziņkalns, izveidots jauns parks Skanstē (t.s. Olimpiskais parks), revitalizēts Spīķeru kvartāls un krastmalas promenāde, labiekārtota daļa Centrāltirgus teritorijas, soliņi ir izveidoti vairākās vietās pie publiskiem objektiem Krišjāņa Barona ielā. Atjaunots labiekārtojums ar soliņu un velo stāvvietu izveidošanu daudzos publiskos objektos – skolu teritorijās, 1. slimnīcas teritorijā u.c. Nedaudz agrāk (bet pēc 2001.gada) ir pārveidots arī Līvu laukuma labiekārtojums. Turpmāk ir plānota vēl vairāku citu parku atjaunošana. Izstrādes stadijā ir Centrāltirgus revitalizācijas projekts, kas dos būtisku ieguldījumu šī arhitektūras pieminekļa un apkārtējās pilsētvides kvalitatīvā attīstībā un izmantošanas potenciāla paaugstināšanā.

 
Raksta foto
Foto: LETA

Paplašināt ietves un ierīkot velojoslas tiltiem pār Daugavu

Attiecīga pārbūve un kvalitatīva uzlabošana ir veikta Salu tilta gājēju un velo telpai. Paredzēta jauna gājēju un veloceļa savienojuma izveidošana starp Daugavas krastiem Rail Baltica projekta (jauna dzelzceļa tilta) ietvaros, atvieglojot nokļūšanu arī uz Zaķusalu, kas ļaus šo nepieejamo teritoriju labiekārtot un izmantot rekreācijai.

Izmantot Daugavu atpūtai un rekreācijai, attīstot makšķerēšanu, laivu braukšanu un sērfošanu. Nākotnē ūdens (akvatorijas) izmantošanai Rīgā plānotas gan vispārējās ar ūdeni saistītās izmantošanas, gan atšķirīgas zonas, piemēram, reprezentatīvā «prezidenta pils piestātne», vairākas teritorijas viesu un pilna servisa jahtu un laivu ostām, un vairākas kompleksas ūdenstelpas attīstības teritorijas, piemēram, 3 teritorijas ar atšķirīgu izmantošanas spektru garākā Daugavas krastmalas posmā starp Salu tiltu un Bīskapa gāti, kā arī pie Daugavas salām u.c.

 
Raksta foto
Foto: LETA

Sakārtot āra kafejnīcas, lai tās nebloķētu ceļu gājējiem, kā arī ieviest vadlīnijas kvalitatīvai āra kafejnīcu furnitūrai

Šeit jānorāda, ka vides kvalitāte tiek kontrolēta, ir mainīti saistošie noteikumi par āra kafejnīcu veidošanu, kur uzsvērtas vides pieejamības prasības un gājēju kustības nodrošināšana pa ietvēm. Ne visas kafejnīcas pašlaik atbilst jaunajiem noteikumiem, jo atļaujas tiek izsniegtas uz vairākiem gadiem, taču visām jaunajām āra kafejnīcām šie noteikumi ir jāievēro.Vienots vadlīniju jautājums tiks risināts Rīgas vēsturiskā centra Publiskās ārtelpas tematiskajā plānojumā.

Nepalaid garām!

Uz augšu