Jūlijā Latvijas Fotogrāfijas muzejā atklāta neparasta fotogrāfes Elīnas Rukas izstāde «Visi viļņi pieder jūrai», kurā māksliniece klasiskajai fotogrāfijai neierastā veidā pievērsusies ūdens tēmai. Izstādē apskatāmi darbi, kas radīti laikā no 2015. līdz 2018. gadam cikla "Aqueous" ietvaros, atspoguļojot autores rokrakstu, kas veidojies studiju laikā ASV, kur Ruka, pateicoties Fulbraita stipendijai, ieguvusi maģistra grādu mākslas fotogrāfijā Kolumbijas koledžā Čikāgā (2016). Aicināju talantīgo fotogrāfi uz nelielu sarunu.
TVNET: «Aqueous» - kā tu latviskotu izstādes cikla apzīmējumu?
Līdz šim nosaukumu neesmu tulkojusi, tas būtu jāpielāgo, taču idejiski tas nozīmē - ūdenim līdzīgs, ar ūdeni saistītais, ūdens dabai piemītošais.
TVNET: Skatoties uz taviem darbiem neviļus prātā uzaust gleznotājas Vijas Celmiņš okeāna skati. Vai esi ietekmējusies no šās mākslinieces vai tava pievēršanās ūdenim notikusi nejauši.
Pievēršanās ūdens tēmai nav nejauša, sākotnēji to aplūkot mākslā mani mudināja iekšējs konflikts - ka ūdens mani vilina un vienlaicīgi atgrūž. Taču, iedziļinoties tēmā, šī interese ir padziļinājusies, un mani interesē ne tikai ūdens daba, bet arī līdzības - ar dzīves plūdumu, fotogrāfijas popularitāti, kuru, ja gribas, var salīdzināt ar plūdiem, kā arī statiskās fotogrāfijas it kā atdzīvināšana caur formu, kādu lietoju savos darbos. Mani interesē daudzslāņainība.
Vijas Celmiņš darbus esmu pētījusi daudz, viņa, protams, ir mani ietekmējusi. Arī maģistra darba pētījumā viņa bija autoru vidū, kurus apskatīju.
TVNET: Izstādē redzamie darbi tapuši galvenokārt Amerikā. Tas nozīmē, ka fotogrāfijās redzamais ūdens nav mūsu Baltijas jūra? Varbūt vari atklāt, kas tie par ūdeņiem?