– Vissliktākais bija pirmais gads pēc akadēmijas. 1999. gads. Bija ļoti slikti… Brīžam nebija pat naudas, par ko zeķes nopirkt. Bet es spītīgi negāju nekur strādāt, jo biju izdomājusi, ka tikai un vienīgi gleznošu. Un lai vai tur kas… Laikam jau taisnības likums valda, un es dabūju stipendiju – iespēju vairākus mēnešus dzīvot un strādāt Austrijā, kur vēlāk arī sarīkoju divas personālizstādes, un tad man lietas sāka iet labāk.
Vai tas bija pragmatisks solis – sapratāt, ka varat paņemt arī sev no tik daudzinātās Eiropas naudas un iespējām?
– Austrija bija izmisuma solis, man te gāja ļoti smagi.
Te nekādu iespēju neredzējāt?
– Tai laikā noteikti ne. Absolūti nekādu. Tomēr pirmā stipendija bija nejaušība. Mākslinieku savienībā atradu paziņojumu par šādu iespējamību un aizrakstīju, aizsūtīju darbu fotogrāfijas, un apbrīnojamā kārtā viņi mani paņēma. Tikai pēc tam es sapratu, ka internetā ir pieejama milzīga informācija, kur var pieteikties gan uz izstādēm, gan uz stipendijām… Iespēju darīt ir daudz.
Tas nav aizvainojoši māksliniekam – sevi piedāvāt?
– Nu, kādas muļķības. Var jau kā nūģis sēdēt savā mājā, aizvilkt aizkarus logiem priekšā un cerēt, ka nu visi skries un lūgsies, lai piedalās izstādēs, ja daudzi pat nezina par viņa eksistenci. Es izsūtu savus darbus, un tad jau tālāk izlemj pārējie – vai viņi ar mani grib sadarbību vai ne. Arī stipendijas – ir dažādi piedāvājumi un ārkārtīgi dažādi – ko kura vieta labprātāk atbalsta. Un kas tur pazemojošs? Vai ir pazemojoši pusgadu dzīvot Vīnē, pēc tam vēl Vācijā, un ja par to tev vēl samaksā, dod iespēju izstādīties… Un ja vēl pats pietiekami aktīvi darbojies, veido kontaktus ar cilvēkiem, pierādi, ka esi strādājošs un godīgs, vispār – pozitīva persona, tad kāpēc lai viņi nebūtu ieinteresēti sadarboties? Kad esi tajā vidē apbružājies, esi sevi pierādījis, tad sāk piedāvāt konkrēti tev. Te vienkārši neeksistē mākslas tirgus kā tāds, atbalsts mākslai no valsts puses ir minimāls, no privātajiem es vispār neko tādu neredzu. Kaut kā taču dzīvot gribas…