Vai mūsu tautas grūto likteni var izstāstīt viegli, gaiši, lai skatītāji izrādes laikā negrimst grūtsirdībā?
Izrādās, ka var. Jau ar pirmo brīdi skatītāji tiek ievadīti izrādes stāstā – jaunas meitenes sapņainā ceļojumā mūsu valsts vēsturē. Stāsts, kas izstāstīts dejas valodā. Tīšām neuzsveru brīnumaino multimediālo šovu kā īpašu vērtību, jo man kā skatītājam tomēr gribas koncentrēties uz izrādes stāstu, un pēc pirmajiem gaismas/tumsas saspēles efektu radītajiem pārsteiguma momentiem tas tiešām ir iespējams. Te noteikti jāuzteic režisora teicamā izpratne par skatītāju uztveres īpatnībām.
Visu izrādes laiku emocijas ceļas un veļas, sākumā kā pelēkie veļu mākoņi, tad noskaņu gammas mainās tik plaši un spēcīgi, ka skatītāji reizēm elpu aizturējuši sastingst, tad atkal sirds gavilē un piepeši acis kļūst mitras, lai pēc brīža mēs iztaisnotu muguru, celtos kājās un vienā elpā dziedātu himnu.
Šis citāts no Atmodas laiku spēcīgākās un noteikti visvairāk tai laikā kopīgi dziedātās dziesmas “Daugav's abas malas” un tajā iekodētās tautas traģēdijas paliek nedaudz ēnā. Varbūt man nepiekritīs lielizrādes režisors Juris Jonelis, jo viņa reiz intervijā paustais traktējums nosaukumam un izrādes idejai ir asociācijas ar Latvijas karoga abām tumšsarkanajām malām. Tas taču ir acīm redzami. Tomēr te ir saskatāms vēl daudz kas vairāk un vērīgākiem skatītājiem ir iespēja uztvert izrādes daudzos slāņus. Piemēram, mūsu tautas traģēdiju, ka XX gadsimta karos bijām spiesti cīnīties cits pret citu – tēvs pret dēlu, brālis pret brāli. Šo cīņu simbolizē melnais un baltais brālis (tēlo Ādams un Pēteris Poņņi), kas, dūres pacēluši, gatavi viens otru iznīcināt, un tikai Madara (tēlo Alise Prudāne) spēj tos apturēt. Dzīvē, kā mēs zinām, tas nebija tik viegli un vienkārši. Arī tagad nav viss tik viennozīmīgi. Lai cik izrāde būtu lieliska, vienmēr būs skauģi, nelabvēļi, un saprotams, ka tie skatuviskās dejas pārstāvji, kuri netika aicināti piedalīties šai projektā, izturēsies ar skepsi un vēlmi zināmu noliegumu izteikt pat publiski.