Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros kopā ar māksliniekiem Gundegu Eveloni, Katrīnu Neiburgu, Rihardu Funtu, Ievu Balodi, Evitu Melbārdi, Ievu Soprāni, Modri Svilānu, Viktoriju Ekstu, Andreju Strokinu, Andu Lāci, Izoldi Cēsnieci – Suipi un mākslas vēstnešiem ir izstrādājis daudzveidīgu radošo meistardarbnīcu ciklu, ko piedāvā piedzīvot bērniem un jauniešiem (10-16 gadi) skolās visā Latvijā.
LLMC sāk daudzveidīgu meistarklašu ciklu laikmetīgās mākslas iepazīšanai skolās
Starpdisciplināri strādājošā māksliniece Gundega Evelone meistarklasē ar skolēniem interaktīvā veidā noskaidros, kā no idejas var nokļūt pie mākslas darba, un iepazīstinās ar perfomances un instalāciju veidošanas praksēm Latvijā. Izmantojot uz vietas atrodamus priekšmetus, māksliniece piedāvās ar praktisku līdzdarbošanos piedzīvot, kā ir iespējams materializēt ikvienu radošu ideju.
Meistarklasē kopā ar mākslinieci Katrīnu Neiburgu skolēniem tiks dota iespēja izzināt, kas ir videomāksla, videoinstalācija un vīdžejošanas kultūras aizsākumi Latvijā, pašiem praksē apgūstot VJ (video miksētāja) programmu, radot savu video darbu.
Dizainers Rihards Funts meistarklasē iepazīstinās ar dažādām dizaina disciplīnām un dizainera profesiju, kopā ar skolēniem radot izstādes ekspozīcijas dizaina maketus.
Analogo attēlu māksliniece un eksperimentālā kino pasākumu kuratore Ieva Balode iepazīstinās skolēnus ar analogo tehnoloģiju pielietošanu mākslas darbu radīšanā mūsdienu digitālajā laikmetā. Kopā ar mākslinieci būs iespēja analogo foto attēlu izgatavot pašiem un atklāt analogā attēla radīšanas principus.
Laikmetīgās mākslas restauratores Evita Melbārde un Ieva Soprāne meistarklasē iepazīstinās skolēnus gan ar laikmetīgās mākslas daudzveidīgo materialitāti un tās saglabāšanas problemātiku, gan ar mākslas darbu piemēriem, kas paglābti no izzušanas, pateicoties laikmetīgās mākslas restauratora profesijas unikalitātei.
Metālmākslinieks Modris Svilāns dažādus materiālus kombinējot ar skaņas un kinētikas eksperimentiem, kopā ar skolēniem radīs kinētiskus darbus, kas tiks atdzīvināti ar kontrastu sensora palīdzību.
Vizuālā māksliniece Viktorija Eksta pašportretu meistarklasē kopā ar skolēniem radīs pašportretus foto vai īsu video formātā, iepazīstinot skolēnus ar dažādām pieejām un māksliniekiem, kas strādā ar pašportretu, selfiju kultūru un pašportreta terapeitisko iedarbību mākslā.
Savukārt foto mākslinieks Andrejs Strokins aicinās skolēnus veidot fotokolāžas no atrastiem attēliem, ļaujoties nejaušības un kļūdīšanās raisītajiem efektiem uz radītajiem darbiem.
Gleznotājas un performanču mākslinieces Andas Lāces vadītajā meistarklasē, iesaistot skolēnus performatīva lielformāta zīmējuma radīšanā, tiks attīstīta kāda ideja vai doma, rosinot skolēnu savstarpēju uzticēšanos, atbrīvošanos un koncentrēšanos.
Māksla var būt arī kafijas tasīte kažokādā
„Māksla sen vairs nenozīmē tikai gleznošanu, zīmēšanu vai tēlniecību, kaut arī šāds stereotips joprojām ir pārsteidzoši dzīvs pat manu kolēģu skolotāju vidū. Māksla var būt arī kafijas tasīte kažokādā, mākonis, caurvējš vai norasojusi virsma, uz kuras skatītājs var pats zīmēt (tie ir diezgan pazīstami piemēri mākslas profesionāļu vidū, bet ne ārpus tā). Arī pati domāšana var būt mākslas projekts. Piemēram, ar domāšanu var veidot nākotni,” stāsta māksliniece Izolde Cēsniece, kas kopā ar skolēniem veidos nākotnes ģeogrāfijas objektu puzli.
Meistarklases ietvaros tiks sniegta mākslinieka darbu prezentācija, ko papildinās viena vai vairāku mākslas darba pieredzēšana klātienē. Skolēni tiks iepazīstināti ar katra mākslinieka darba specifiku, tehniku un darba metodi, un pēc stāstījuma mākslinieks kopā ar mākslas vēstnesi novadīs radošo darbnīcu, sniedzot iespēju skolēniem prezentētos mākslas darba veidošanas principus izmēģināt arī pašiem, radot jaunu mākslas darbu. Vienas radošās darbnīcas ilgums ir divas stundas.
Katra meistarklase pieejama kā atsevišķa norise, bet vienlaikus uz vienu skolu iespējams aicināt arī vairākas meistarklases. Pieteikšanās meistarklasēm ir iespējama, sazinoties ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centra izglītības programmu kuratori Māru Žeikari, rakstot uz mara@lcca.lv vai zvanot +371 29586893. Meistarklases ir maksas pakalpojums. Vienas meistarklases cena ir 275 EUR (t.sk. PVN), neskaitot transporta izmaksas.
Latvijas Laikmetīgās mākslas centra mākslas vēstneši ir īpašās apmācībās un praksē sagatavoti dažādu profesiju un vecumu cilvēki - mākslas neprofesionāļi. Šādi cilvēki, ko sauc arī par mākslas mediatoriem, sastopami daudzos Eiropas un ASV mākslas muzejos, kā arī starptautiskos laikmetīgās mākslas notikumos. LLMC mākslas vēstneši ir strādājuši ar skolēniem un to grupām nozīmīgākajos Latvijas laikmetīgās mākslas notikumos pēdējo divu gadu laikā - laikmetīgās mākslas festivālā "Survival Kit", 2017. gada „Kilograms kultūras” balvas Gada notikuma Latvijā ieguvušajā izstādē „Tev pienākušas 1243 ziņas. Pēdējā paaudze pirms interneta”, gan Rīgas 1. Starptautiskajā mākslas biennālē RIBOCA1 no 2018. gada jūnija līdz oktobrim. Mākslas vēstneši meistarklasēs pildīs mediatora lomu starp Latvijas Laikmetīgās mākslas centru, mākslinieku un skolēniem, iepazīstinot skolēnus ar nozīmīgākajām laikmetīgās mākslas izstādēm Latvijā un asistējot māksliniekiem.
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs, starptautisku un nacionāla mēroga mākslas notikumu kurators un producents, ir lielākā Latvijas laikmetīgās mākslas institūcija. Kopš 1993. gada tas pēta un veido laikmetīgās mākslas procesus Latvijā un starptautiski, lai provocētu kritisku refleksiju par mūsdienu sabiedrības jautājumiem. Starp LLMC pazīšanās zīmēm ir vērienīgākais ikgadējais laikmetīgās mākslas notikums Latvijā SURVIVAL KIT, laikmetīgās mākslas izstādes Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, Hardija Lediņa gads un Latvijas pārstāvniecība tādos starptautiskos notikumos kā Kochi-Muziris biennāle, Venēcijas mākslas biennāle, Sanpaulu biennāle, Manifesta, Raumas laikmetīgās mākslas biennāle u.c. LLMC uztur vienīgo Latvijas laikmetīgās mākslas arhīvu. Kopš 2013. gada LLMC ir sistemātiski strādājis pie izglītības programmu producēšanas bērnu un jauniešu auditorijai, izveidojot LLMC arhīva izglītības programmu “Lielā lupa”, festivālu SURVIVAL KIT izglītības programmas, kā arī regulāras pavadošās izglītības programmas LLMC izstādēm.
Latvijas skolas soma
Programmas „Latvijas skolas soma” mērķis ir nodrošināt, ka valsts noteiktā mācību satura un procesa ietvaros katrs izglītojamais klātienē pieredz, izzina un iepazīst Latviju, aptverot tradicionālās kultūras vērtības un mūsdienīgās izpausmes caur mūziku, skatuves mākslu, vizuālo mākslu, literatūru, kino, arhitektūru, dizainu, kultūras mantojumu, t.sk., nemateriālo, Latvijas vēstures un kultūrvides piemēriem.
Meistarklašu cikls izstrādāts ar Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas ““Latvijas skolas somas” satura radīšana” atbalstu.