Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Laikmetīgās mākslas centrs Berlīnē atklāj trimdas stāstiem veltītu izstādi

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Valdis Āboliņš Jaunās tēlotājmākslas biedrības nGbK birojā Rietumberlīnē. 1978
Valdis Āboliņš Jaunās tēlotājmākslas biedrības nGbK birojā Rietumberlīnē. 1978 Foto: publicitātes

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs turpina Latvijas valsts simtgades svinību izstāžu ciklu “Pārnēsājamās ainavas”, kas seko atšķirīgiem emigrācijas un trimdas stāstiem, aplūkojot tos plašākā mākslas norišu, migrācijas un globalizācijas kontekstā. Līdz šim izstādes notikušas Parīzē, Rīgā un Gotlandē, tagad tām pievienojas Berlīne ar “Pārnēsājamās ainavas: atdalot dzelzs priekškaru”.

Izstāde veidota sadarbībā ar laikmetīgās mākslas telpu “District Berlin” un tās centrālā ass ir neordināra personība – Valdis Āboliņš (1939 - 1984), kurš ir arī viens no Rietumeiropas latviešu trimdas vides kontraversālākajiem kreiso politisko ideju pārstāvjiem. Viņa personība ir tas simboliskais un faktiskais savienojuma elements starp Rietumiem un Padomju Latviju, kas ļauj abas mākslas vides iepazīt kā kopējai kultūras telpai piederīgas arī situācijā, kad tās šķīra dzelzs priekškars. Viņa radošā darbība izstādes kontekstā liek pārvērtēt Aukstā kara apstākļus un kultūras procesus situācijā, kad Eiropu dalīja Dzelzs priekškars un Berlīnes mūris, pievērsties politiskajiem un sociālajiem sprieguma punktiem, kā arī skatīt Āboliņa personību vienlaicīgi piederīgu Berlīnei un Padomju Latvijai.

“Valdis Āboliņš. Avangards, meilārts, jaunais kreisums un kultūras sakari aukstā kara laikā”
“Valdis Āboliņš. Avangards, meilārts, jaunais kreisums un kultūras sakari aukstā kara laikā” Foto: publicitātes

Izstādē ir eksponēti gan arhīvu materiāli un to interpretācijas, gan laikmetīgo mākslinieku darbi, kuri pārskatot gan savas personīgās pieredzes, gan izvēršot dažādos vēstures samezglojuma punktus, veidojuši jaunus darbus.

Izstādes mākslinieki: Valdis Āboliņš, Decolonizing 1968, D’EST: kuratoriāla onlain platforma videomākslai no Rietumeiropas un Austrumeiropas, Inga Erdmane, Leonards Laganovskis, Elske Rosenfeld, Margo Zālīte, Nguyen Phuong Linh, Tuan Mami, Revolt She Said.

Kuratores: Andrea Caroline Keppler, Suza Husse, Antra Priede un Andra Silapētere.

Izstāde mākslas telpā “District Berlin” līdz 25. jūlijam ir atvērta katru nedēļu no otrdienas līdz ceturtdienai no plkst. 15.00 līdz 19.00.

Izstāde ir daļa no plašākas izpētes un izstāžu cikla “Pārnēsājamās ainavas”, kas apzina Latvijas trimdas un emigrācijas mākslas izpausmes, sākot no 20. gadsimta sākumu līdz mūsdienām. Šī gada novembrī Ņujorkā “James Gallery” tiks atvērta cikla noslēdzošā izstāde, kuras dažādo trimdas un migrācijas stāstu izejas punkts būs neformāla latviešu trimdas mākslinieku un dzejnieku grupa Elles ķēķis. Savukārt 2020. gada sākumā paredzēta projekta apjomīgas antoloģijas “Pārnēsājamās ainavas: Latvijas trimdas mākslas vēstures” atvēršana, kas tiek veidota sadarbībā ar Berlīnes izdevniecību K.Verlag.

Valdis Āboliņš kopā ar studiju biedriem Gerdu Forhofu un Heningu Voltersu mākslinieka Volfa Fostela akcijā Ķelnē 1967. gada 31. maijā
Valdis Āboliņš kopā ar studiju biedriem Gerdu Forhofu un Heningu Voltersu mākslinieka Volfa Fostela akcijā Ķelnē 1967. gada 31. maijā Foto: publicitātes

„Pārnēsājamās ainavas” notiek Latvijas valsts simtgades svinības ietvaros, kas norisinās no 2017. gada līdz 2021. gadam. Latvijas valsts simtgades svinību galvenais vēstījums ir "Es esmu Latvija", akcentējot, ka Latvijas valsts galvenā vērtība ir cilvēki, kuri ar savu ikdienas darbu veido tās tagadni un kopā ar jauno paaudzi liek pamatus rītdienai. LLMC projekts "Pārnēsājamas ainavas" ir viena no Latvijas valsts simtgades svinību norisēm

„Pārnēsājamās ainavas” atbalsta LR Kultūras ministrija un Valsts kultūrkapitāla fonds.

Nepalaid garām!

Uz augšu