Kā būtu, ja jūsu krekliņa uzraksts vai zīmējums atdzīvotos? Kā būtu, ja mēbeļu vai gleznu drukātais reklāmas katalogs būtu apskatāms 3D formātā, ērti telpiski "atdzīvināms" jūsu telefonā un iemontējams konkrētajā telpā? Tas viss varētu būt un īstenībā jau ir iespējams, pateicoties gleznotāja un animatora Edija Kravaļa aplikācijai, kura pagaidām vēl "atmodina" tikai paša Kravaļa radīto modes zīmola "KNIPS" t-kreklu attēlus, bet nākotnē noteikti varētu tikt lietota daudz plašāk. Apciemoju talantīgo mākslinieku viņa darbnīcā, lai uzzinātu ko vairāk.
Edijs Kravalis radījis aplikāciju, kas varētu atdzīvināt tavu t-kreklu (1)
Pievienotā vērtība
Kamēr industriālās telpas Ganību dambī vēl tikai top par pilnvērtīgu darbnīcu, kur animēt, gleznot un izgudrot, jau tagad, sadarbībā ar mākslas galeriju "Birkenfelds", pirmie "KNIPS" krekliņi ir pieejami iegādei un izmēģināšanai. Tieši mākslas un modes jomā Kravalis redz savai aplikācijai (tā pieejama pagaidām Android) vislielāko izmantojumu. Mākslas darbu izsoļu katalogi varētu "atdzīvoties", ļaujot mākslas interesentam daudz labāk sajust konkrēto mākslas priekšmetu vai gleznu un to "piemērīt" pie istabas sienas. Arī modes kontekstā iespējas ir plašas. Viena no idejām ir "atdzīvināt" galerijas "Birkenfelds" jaunās t-kreklu līnijas galveno varoni - fotogrāfa Ulvja Alberta uzņemto mūziķa Toma Veitsa fotogrāfiju.
"Modes pasaulē novērojama stagnācija, un, lai to reanimētu, sasaistītu ar tehnoloģijām, radīju pats savu zīmolu, kas ienes modes pasaulē 3D animāciju un virtuālo realitāti," viņš saka. "Mērķis ir izvairīties no modes kā nefunkcionāla produkta. Lai tas ir valkājams un ar savu stāstu."
Dizaina krekli izstrādāti tā, lai tie paustu personīgi intīmo nostāju pret apkārtējo pasauli. Tas atbilst arī korporatīvā biznesa vajadzībām - radīt produktu (t-kreklu u.c.), ar ko uzsvērt savu identitāti, pastāstīt stāstu, kas veicinātu identitātes attīstību informatīvi sociālajā vidē.
"Doma ir ar saviem dizainiem akcentēt un izcelt cilvēka personību, nihilistiski, pat ar sarkasma devu sapurinot šo apkārtesošo "sterili pareizo" kārtību, apvienojot to ar īpašu stāstu - virtuālās/pieliktās realitātes aplikāciju.
Mode tiek iedzīvināta ar 3D animāciju, kas kā lielisks tehnoloģisks papildinājums nostājas paušanai," skaidro Kravalis.
Sākumā top zīmējums, tad tiek izstrādāts 3D modelis, un sākotnējais 2D zīmējums tiek uzstādīts kā mērķis animācijai. Tad caur speciālu programmu šī animācija atpazīst mērķi un īstenojas reālajā vidē. Viena zīmējuma "atdzīvināšanas" process ir gana laika un resursu ietilpīgs, un šobrīd "KNIPS" zīmols piedāvā sešus dažādus krekliņus - divus ar aplikāciju. Aplikācija, kuru Kravalis izstrādājis kopā ar vēl citiem speciālistiem, pašlaik pieejama "KNIPS" mājas lapā.
Video. Kā atdzīvojas t-krekls.
Galda spēle
Edijs Kravalis mācījies Jaņa Rozentāla skolā, studējis Mākslas akadēmijā Funkcionālā dizaina nodaļā un vairāk nekā desmit gadus nodarbojies ar multimediju mākslu. Cieši sadarbojies ar arhitektiem gan Latvijā, Eiropā, gan ASV. Pirms dažiem gadiem viņš izgudroja pats savu galda spēli, kurai dots nosaukums "KNIPS", kas vēlāk kļuvis par Kravaļa citu radošo izpausmju zīmolu. Biljardam un novusam līdzīgā spēle, kurā ar knipi jāsit pa kauliņiem, ievērību izpelnījās gan Eiropā, gan Kanādā, tiesa, pagaidām vēl pie plašākām masām šī interesantā spēle nav nonākusi, taču tai ir visas iespējas.
Apaļas formas laukumā tiek novietoti divu, trīs vai četru krāsu kauliņi, atkarībā no spēlētāju daudzuma, un uzvarētājs ir tas, kur ar knipi izsit no rotējošā laukuma visus pretinieka kauliņus.
Video: Galda spēle "KNIPS".
Džeksona Poloka pēdās
Pēdējos gados glezniecībai vizualizējas jaunās transformacijās, taču Kravaļa abstraktās, Džeksona Poloka ietekmētās gleznas jau izpelnījušās mākslas interesentu uzmanību. "Ja es nebūtu tagad tik intensīvi pieķēries animācijai, tad šogad varēja notikt trīs manu gleznu izstādes - viena Francijā un divas Latvijā," viņš saka. "Tomēr trīs lietas vienlaicīgi labi un kvalitatīvi darīt - attīstīt galda spēli, gleznot un veidot modes zīmolu ir izaicinājums, tāpēc ar glezniecību, arī ar spēli esmu mazliet ievirzījis tos jaunā, pilnīgākā stadijā."
Kravaļa darbi pārdoti Masakavā, Briselē, arī tepat Latvijā galerijā "Birkenfelds".
"Glezniecība ir īpašs process un "dāvana"," viņš komentē, piebilstot, ka viņu tiešām ietekmējis izcilais amerikāņu gleznotājs, abstraktā ekspresionisma radītājs Džeksons Poloks (1912-1956). "Poloks mani ļoti fascinē. Varu apbrīnot, kā ar šādu tehniku var panākt dziļumu, vibrāciju. Ar kontrastiem, krāsām var panākt īpašas sajūtas, un tas viss ir tik mainīgs. Katru dienu gleznā var saskaitīt, gūt ko jaunu."
"KNIPS" zīmola prezentācija gaidāma jau 31. oktobrī "Zvaigzne Cafe" kafejnīcā Krišjāņa Valdemāra ielā 6.