Vācijas izdevniecība "Dienacht Publishing" laidusi klajā Arņa Balčus fotogrāmatu "Myself, Friends, Lovers and Others" ("Es, draugi, mīļākie un citi"), kurā iekļautas vairāk nekā simts fotogrāfijas, kas lielākoties tapušas laikā starp 2000. un 2004. gadu. Tā ir intīma un drosmīga ikdienas dokumentācija, kas tagad kļuvusi par veselas paaudzes portretu. Kāds noskaņojums valdīja gadu tūkstoša sākumā, kādi bija jaunieši toreiz un tagad? Aicināju talantīgo fotogrāfu uz nelielu attālinātu sarunu.
Grāmata veiksmīgi izdota, taču acīmredzot iecerētā svinīgā prezentācija ar draugiem un viesiem, arī grāmatas varoņiem - frizieri Pēru Bogomazovu, stilisti Danu Dombrovsku, dzejniekiem Kārli Vērdiņu, Pēteri Dragunu u.c. - nav šajā pandēmijas laikā iespējama. Vai nav žēl un kā pats jūties šajā dīvainajā sociālās distancēšanās laikā?
Ir žēl, bet kopumā jūtos labi. Es daudz staigāju un fotografēju, cenšos dokumentēt vides izmaiņas šajā laikā. Cilvēkus, protams, šobrīd fotografēt ir daudz grūtāk, bet reizēm tomēr sanāk. Esmu no tiem, kas šajā izaicinājumā mēģina saskatīt pozitīvos aspektus.
Ko fotogrāfijās redzamie tā laika jaunieši tev teikuši par jauno grāmatu, kādas pirmās atsauksmes?
Nav bijusi iespēja satikt, daudzi vēl galarezultātu nav redzējuši. Pēram patika. Toties daži šodienas jaunieši jau izteikuši komplimentus.
Pats esi teicis, ka laikā, kad tapa šīs fotogrāfijas, cilvēki mazāk sevi apzinājās kameras priekšā. Kad notika lūzums, kad sākās selfiju trakums un kā tas ietekmēja mūsu prāta stāvokli?
Lūzums noteikti bija Instagram un telefona kamera, kas deva iespēju uzņemt selfijus. Un tas mainīja izpratni par to, kas un kā jāfotografē, sākot ar noteiktām pozām un estētiku, lai iegūtu laikus, un beidzot ar krūšu galu un intimitātes cenzūru. Tas viss ir izveidojis noteiktu rāmi jeb standartus, pēc kuriem tiek radītas vairums fotogrāfiju sociālajos tīklos. Sekas tam, protams, ir liela vienveidība tajos attēlos, ko mēs ikdienā caurskatām, paši radām un šērojam.