Šodienas redaktors:
Krista Garanča

"Kapernauma" - sirdi plosošs stāsts par bērnu tiesībām uz laimi un mīlestību (1)

"Kapernauma"
"Kapernauma" Foto: publicitātes

Kinokritiķu augsti novērtētā drāma "Kapernauma" (Capharnaüm), kas šobrīd skatāma "LMT Viedtelevīzijā", pērn pārsteidza pasauli un ieguva vairākas godalgas, izpelnoties gan "Oskara", gan "Zelta globusa" nominācijas kā gada labākā ārzemju filma, kā arī plūca uzvaras laurus Kannu filmu festivālā. 

Tas ir dramatisks un sirdi plosošs, skarbs stāsts par zēnu, kurš aizbēg no mājām un klīst pa Beirūtas graustu rajoniem. Filma vēsta ne tikai par šo zēnu, bet pārstāv visu to bērnu balsis, kuri, iespējams, nemaz nebūtu izvēlējušies nākt šai pasaulē, ja vien šāda izvēle būtu bijusi.

Filmas sižeta centrā ir divpadsmit gadus vecais zēns Zains, kurš iesūdz tiesā savus vecākus par to, ka dāvājuši viņam dzīvību. Zēnam par kāda vīrieša saduršanu draud pieci gadi ieslodzījumā, un tiesas prāvas laikā tiek atklāts viņa skumjais un skaudrais dzīvesstāsts. Lai arī viņa pastrādātais noziegums ir briesmīgs, ne mazāk šausminoša ir viņa līdzšinējā dzīves pieredze.

Filma nav tikai par maza bērna skaudro likteni – viņš savas apsūdzības nav izvirzījis tikai pret vecākiem, bet gan pret visu valsts sistēmu kopumā, jo viņa vecāki arī ir daļa no upuriem. Bieži vien tiem, kuri piedzimuši neiedomājamas nabadzības apstākļos, nav iespēju un līdzekļu, lai no šādas situācijas izkļūtu. Izkropļotās varas sistēmas šādiem cilvēkiem nevis palīdz, bet tieši otrādi – izslēdz no pārējās sabiedrības, nedodot iespēju cilvēcīgai dzīvei.

"Kapernauma"
"Kapernauma" Foto: publicitātes

Filmu veidojusi vienīgā libāniešu režisore Nadīne Labaki (Nadine Labaki), kura šajā filmā atainoto dzīvesstāstu nav izdomājusi. Nadīne ataino bērnu, sieviešu un vismazāk aizsargāto grupu stāvokli Libānas sabiedrībā. Filmas scenārijs veidots, apmeklējot graustu rajonus, īslaicīgās aizturēšanas izolatorus un tiesu sēdes un atainojot problēmas, kuras sastopamas ikvienas lielpilsētas nomalē. Galvenās lomas šajā filmā tika uzticētas neprofesionāliem aktieriem.

Galvenajā lomā ir sīriešu bēglis Zains Rafea, kas sižetam piešķir vēl lielāku ticamību.

Kā stāsta režisore, sākumā viņas domas bija ļoti haotiskas un viņa nespēja izlemt, kā sākt scenārija veidošanu. Nadīnes vīrs ieteica domas sakārtot un sāka pierakstīt uz tāfeles katru tematu, par kuru režisore stāstīja. Un tad vienā mirklī, paskatoties uz tāfeli, viņa saprata, ka filmas nosaukums būs "Kapernauma". Tas ir nosaukums Jēzus pamestam ciematam Bībelē. Vēlāk ar to sāka apzīmēt arī vārdu "Haoss". Tā kā režisore filmā uzskatāmi atklāj virkni mūsdienu pasaules problēmu, to iemieso arī filmas nosaukums, kas tulkojumā nozīmē – "haoss".

Filmas reklāmas rullītis (ar angļu val. titriem).

Neskatoties uz smagajām tēmām un sirdi plosošo sižetu, filma jau kļuvusi par visu laiku pelnošāko kinofilmu arābu valodā. Vislielākos ienākumus tai nesuši Ķīnas skatītāji – 54 miljonus ASV dolāru. Filma pagājušajā gadā tika nominēta gan "Oskara", gan "Zelta globusa" balvai kategorijā "Labākā ārzemju filma". Filmas pirmizrāde Kannās izpelnījās piecpadsmit minūšu aplausus un trīs balvas, kā arī nomināciju galvenajai balvai "Zelta palmas zars". Arī "The Times" kinokritiķis A. O. Skots to nosaucis par vienu no desmit labākajām 2019. gada filmām.

Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".

Nepalaid garām!

Uz augšu