“Par to es domāšu rīt,” teica Skārleta O Hāra no “Vējiem līdzi”. Tieši tā šobrīd jūtas Liepājas teātra komanda. Naudas algu izmaksai pietiks vēl tikai septembrī. Parāds skatītājiem par nopirktajām biļetēm ir gandrīz 90 tūkstoši eiro. Summa, kas teātrim nepieciešama, lai izrāptos no parādu bedres, ir vismaz 317 tūkstoši. Liepājas pašvaldība, Kultūras ministrija un Finanšu ministrija meklē risinājumu, kā izķepuroties no krīzes Latvijas vecākajam profesionālajam teātrim.
Covid-19 izraisītā krīze kā lakmusa papīrs izgaismoja teātra ievainojamību ārkārtas situācijā. Valdības piešķirtais finansējums kultūras iestādēm, tostarp teātriem, Liepājas teātrim gāja secen teātra juridiskā statusa dēļ, proti, Liepājas teātris ir vienīgais profesionālais teātris, kas atrodas pašvaldības, nevis valsts pārziņā. Lai glābtu teātri, pašvaldība to pārņēma 2009. gada krīzes laikā, kad Kultūras ministrijā saimniekojušais Ints Dālderis izteicās, ka kādam no teātriem no slīkstošās laivas jāizkāpj. Secinājums: Liepājas teātrim jāatgriežas valsts paspārnē.
Nemanām, kā mainās gadalaiki
Ar Čehova izrādi “Tēvocis Vaņa” 1907. gadā aizsākās pirmā latviešu profesionālā teātra vēsture. Jaunajai, 114. sezonai aktieri gatavojas neziņā par nākotni. Ienākot pirms vairāk nekā simts gadiem celtajā teātrī, pārņem sajūta, ka problēmas paliek kaut kur ārpusē - vulgārajā ikdienā ar steigu, stresu un strīdiem par naudu. Teātris ir maģija. Pārdzīvojis karus un varas maiņas, Liepājas teātris negrasās padoties arī tagad. Zāles pustumsā uz skatuves notiek Dmitrija Petrenko jauniestudējuma “Malыš” mēģinājums. Tāpat kā vēl divas izrādes - Māras Ķimeles “Satraukums” un Viestura Meikšāna “Dēmons”, arī šī, sākoties krīzei, pagājušajā sezonā netika pabeigta.