Ar grafiķi Maiju Dragūni (1945) tiekos nesen atklātajā viņas un kolēģa Imanta Krepica neliela formāta darbu izstādē Kamergalerijā, šaurā telpā "Mākslinieku nama" piektajā stāvā. Ēkā, kur pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados Dragūne kopā ar daudziem citiem jau atzītiem un tolaik jauniem grafikas meistariem aktīvi rosījās Eksperimentālajā estampa darbnīcā, ātri uztaustot savu māksliniecisko rokrakstu, kuram ir uzticīga vēl šodien.
Savā nodabā
Līdzīgi kā gleznotāja, grafiķes vienaudze Biruta Delle (1944), kuras glezniecības rokraksts ir nemainīgs jau daudzus gadu desmitus, arī Dragūnes litogrāfiju valoda, kurā sirreālos tēlos atdzīvojas daba, dažādi kustoņi (hameleoni, zivis, putni) un priekšmeti (gliemežvāki, maskas), ir nekļūdīgi atpazīstama starp citu grafiķu radītajiem tēliem. Mūsdienu mākslā tā ir reti sastopama kvalitāte, tāpēc pirms tikšanās ar Maiju Dragūni biju pārsteigts, cik patiesībā maz informācijas par šo savdabīgo mākslinieci ir atrodams - nav nedz plašu interviju, nedz arī izdotu monogrāfiju, vien daži darbu katalogi un pāris relīzes internetā.
"Es vienkārši neesmu publiska persona," viņa skaidro. "Regulāri neeju uz izstāžu atklāšanām. Aizeju tad, kad viss ir jau noklusis." Tik tiešām, pēdējā lielā Dragūnes darbu ekspozīcija bija skatāma Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā pirms desmit gadiem, savukārt šogad 75 gadu jubilejas atzīmēšanu ietekmēja Covid-19 pandēmija jeb "tā sērga", kā saka māksliniece.
"Kaut īpaši jau es neizjutu šo pandēmiju, tāpat neesmu pārāk sabiedriska, mājās daudz lasu, atnāku uz grafikas darbnīcu un kaut ko mazliet pačubinos," koronavīrusa klātbūtni skaidro grafiķe, kura vēl aizvien strādā Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolas metodiskajā kabinetā. Kopš 1996. gadā viņa tur pasniedza zīmēšanu un kompozīciju.