Jau ziņots, ka marta sākumā bija plānota jaunās daudzsēriju filmas "Krimināllieta iesācējam" pirmizrāde "LMT viedtelevīzijā", taču Ukrainas ģeopolitiskās situācijas dēļ tā pārcelta uz vēlāku laiku - 22. aprīli. Piedāvājam interviju ar filmas režisoru – pieredzes bagāto detektīvžanra meistaru no producentu apvienības "Red Dot Media" – Armandu Zvirbuli.
Kurš nogalināja Natu?
Filmas drīzumā būs skatāma "LMT Viedtelevīzijā". Tās pamatā ir rakstnieka, detektīvu meistara Andra Kolberga kriminālromāns "Meklējiet sievieti”. Spraigus notikumus 1995. gadā septiņās sērijās uz ekrāniem izdzīvos gan Latvijā jau iemīļoti aktieri un uzlecošās zvaigznes, gan spilgti aktieri no ārzemēm. Darbība norisinās 1995. gadā, kad Latvija nupat ir atguvusi neatkarību, un sižeta centrā ir kādas ietekmīgas sievietes nāve, kuras lietu uztic izmeklēt jaunam policijas darbiniekam.
Seriāla sākotnējais nosaukums bija “Meklējiet sievieti”. Tad izlēmāt mainīt uz citu – “Krimināllieta iesācējam”. Kādēļ tā?
Tā ir daudzsēriju filma pēc Andra Kolberga romāna “Meklējiet sievieti” motīviem, tomēr nav šā darba ekranizējums.
Līdz ar to šī ir mūsu interpretācija, lai skatītājs, kurš lasījis grāmatu, negaida tieši to, [kas ir romāna pamatā]. Kolbergs būs tur klātesošs, tomēr ir atsevišķi tēli un stāsta līnijas, kas ir izmainītas.
Otrs – filmas veidotāji bažījās, ka jaunākajai paaudzei šis franču teiciens "Cherchez la femme" [frāze, kas pirmo reizi izmantota Aleksandra Dimā romānā “Parīzes mohikāņi”, norādot uz to, ka jebkura notikuma, situācijas, konflikta galvenais izraisītājs jeb “iemesls” ir tieši sieviete] nebūs pazīstams.
Tulkojot nosaukumu krieviski, radās neizpratne par filmas žanru – kas tad tas īsti būs. “Krimināllieta iesācējam” iedod precīzāku virzību, ko no šī stāsta gaidīt.
Kādā no intervijām minējāt, ka romāna literāro valodu “pārlikt” kino bijis diezgan izaicinoši.
Viena rindkopa spēj ietilpināt daudz informācijas. Nākamajā vari pateikt ko pilnīgi citu. Literārajā avotā ir tik daudz “āķīšu”, kur prasās izskaidrot kontekstu, prasās attīstīt šīs tēmas. Nebija viegli to visu izstāstīt arī septiņās sērijās. Tādēļ daļa varoņu un sižeta līniju ir apvienoti. Kaut kas ir arī papildināts. Daži varoņi – ieviesti no jauna.
Diemžēl rakstnieks Andris Kolbergs tā arī nepiedzīvoja filmas ekranizāciju.
Jā, viņam jau [filmas uzņemšanas laikā] bija slikti ar veselību. Viņa ģimene apmeklēja pirmizrādi.
Domājot par potenciālo detektīvfilmas uzņemšanu, jums bija vairākas idejas par to, kas būtu sižeta pamatā?
Detektīva žanrs man vienmēr ir paticis. Pateicoties Latvijas Televīzijai, bija iespēja startēt ar televīzijas filmu četrās sērijās “Rīgas gambīts”.
Jau šajā laikā pašķirstīju šo konkrēto Kolberga darbu. Toreiz šķita, ka naftas tranzīta bizness un valsts nozagšanas lietas ir būtiskākas tēmas. Tas likās spriganāk.
Filmā piedalās arī daudzi ārvalstīs zināmi un cienīti aktieri.
Pateicoties filmas komandai, ieguvām labus kontaktus ar Krievijas kino aktieriem. Brīnumainā kārtā izdevās piesaistīt tiešām lielus māksliniekus.
Filmā piedalās arī armēņu aktieris, komiķis un sabiedriskais darbinieks Hrants Tokhatjans. Viņš Armēnijā ir ļoti populārs. Man bija bezgalīgs prieks būt ar viņu pasākumos šeit, armēņu kopienā. Es redzēju, ar kādu cieņu pret viņu šeit izturas – pat grūti salīdzināt ar kādu, kurš ir Latvijā. Varbūt [tādi cilvēki būtu] Raimonds Pauls vai Imants Ziedonis.
Tokhatjans pamatā ir filmējies komēdijās, tādēļ darbs detektīvžanrā viņam bija jauns izaicinājums.
Tāpat filmā piedalās ukraiņu aktieris Aleksejs Gorbunovs, kurš ir starptautiska zvaigzne, filmējies vairāk nekā 140 kinolentēs,
kurās lielākoties viņam ir galvenās lomas.
Mēs jau Rīgā piedzīvojām to, kā ainu uzņemšanas laikā cilvēki, atpazinuši aktieri, apstājas, pārsteigumā no rokām izkrīt tīkliņi un kas tik vēl ne. Vēl ir lieliski Krievijas aktieri – Gaļina Bokaševska, Jurijs Curilo.
Paldies Jurim Kursietim, kurš ir viens no filmas scenārija autoriem – viņa uzņemtās drāmas “Oļegs” galvenās lomas atveidotājs Valentīns Novopoļskis filmējās arī pie mums.
Protams, arī latviešu aktieris Ģirts Krūmiņš, beidzot ekrānā redzama arī Madara Zviedre, kura teātrī nestrādā jau piecus gadus. Ir arī debitanti kino – Diāna Krista Stafecka, Ritvars Logins. Mazāka loma tika arī Uldim Dumpim. Man pilnīgi ir jāatvainojas viņam, ka nepiedāvājām ko lielāku.
Seriālos, kas demonstrētas tādās straumēšanas platformās kā “Netflix”, lielie aktieri nereti filmējas mazākās lomās, atklāj citas savas personības šķautnes, atļaujas parādīties pilnīgi citā, sev neraksturīgā ampluā.
Jā, tā mēs arī pieņēmām. Negribu pārslavēt kādu aktieri atsevišķi, bet esmu pateicīgs un gandarīts par viņu klātbūtni. Skatītājiem noteikti būs pārsteidzoši to vērot.
Kam jūs pievērsāt vislielāko uzmanību, izvēloties aktierus?
Darbs Latvijas kontekstā ir savdabīgs ar to, ka oriģinālais filmas teksts ir gandrīz vienādā proporcijā ar krievu tekstu. Mums bija svarīgi, lai krievu teksts tiktu ierunāts labā valodā, tie nevarētu būt latviešu aktieri.
Krievu aktieri šeit ir ļoti labi, bet tas ir ierobežots loks. Kad radās iespēja izvēlēties no milzīgā Krievijas un Ukrainas tirgus, tas bija neticami. Latviešu aktieru vidū ir grūti atrast neredzētas sejas.
Ir aktieri, kuri atsakās filmēties, ir tādi, kurus dažādu iemeslu pēc neuzaicina. Taču 90 procenti “staigā” no viena stāsta uz otru.
Seriāla reklāmas rullītis.
Vai saskatāt līdzības starp "Krimināllietu iesācējam" un Jāņa Streiča deviņdesmitajos uzņemto drāmu "Likteņdzirnas"?
“Likteņdzirnās” Streiča faktors ir tik ļoti noteicošs – stāstīšanas manierē un vērtībās, ka es kautrētos ar to salīdzināt. Šī filma ir epohāls tā laika skatījums, mums tā ir interpretācija par šo laiku un vairāk žanra darbs.
Kā top skaņa seriālam "Krimināllieta iesācējam".
Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".