Ir kāds vecuma ierobežojums, strādājot ar šo metodi?
Nē, vecuma ierobežojumu nav.
Katrā dzīves posmā, katrā attīstības posmā cilvēkam ir noteikti uzdevumi, izaicinājumi un grūtības, kurām jātiek pāri. Kā to veiksmīgāk izdarīt – tas viss patiesībā jau ir iekodēts pasakās.
Līdz ar to katrā attīstības posmā ir iespējams ienest kādu mītisko materiālu un caur to darboties.
Jūs savā stāstījumā izmantojat tādus vārdus kā “metafora”, “iekodēts”… Lūdzu, paskaidrojiet nedaudz sīkāk, ko tie nozīmē?
Metaforas ir mākslinieciskais izteiksmes līdzeklis, kuru izmantojam kā darba materiālu, kas iekļauts jeb iekodēts pasakās.
Izmantojot asociāciju palīdzību, caur to ir iespējams piekļūt cilvēka psihes dziļākiem aspektiem.
Piemēram, pirms bērns vēl ir nācis pasaulē, mamma viņam stāsta “pasaku” jeb stāstu par to, ka viņš tiek gaidīts, ir aicināts šajā pasaulē, – caur šo procesu tiek nodots zināms kods.
Pēc tam, bērniņam piedzimstot, viņš iet cauri dažādiem attīstības posmiem.
Katram no šiem attīstības posmiem atbilst noteikts pasaku kopums, kurā ir ietverti, pateikti priekšā jeb iekodēti noteikti uzdevumi, kas attiecīgajā vecumposmā apgūstami un veicami.
Bērns vai cilvēks, kuram tiek lasīts priekšā, vai kurš lasa pasaku pats, identificējas ar pasakas varoņiem.
Iejūtoties pasaku tēlos, viņš savā veidā apgūst rīcības stratēģijas, iemācās atrisināt kādu problēmu vai morālu grūtību, izprot cēloņu un seku sakarības.
Turklāt vērtīgi ir iejusties ne tikai galvenā varoņa lomā, bet arī citos pasaku tēlos, tajā skaitā “iekāpt” ļaunā varoņa “kurpēs”.