Turklāt arī dzīvē mēs automātiski cilvēkus zināmā veidā klasificējam, vai ne? Mēs pamanām, ka cilvēki ir atšķirīgi, tomēr vieni ir līdzīgāki otriem, un noteiktā veidā līdzīgi.
Ar kategorizāciju cilvēce nodarbojas kopš senseniem laikiem, mēģinot atrast veidus, kas palīdz mums saprast, orientēties, pieņemt atšķirīgo. Lūk, pasakās daudz ko no tā var ieraudzīt.
Tas ir maģiski! Piemēram, ir kāda pasaka, kurā ir skaidri atpazīstama psihoanalītiķa, psihiatra Otto Kernberga izstrādātā dziedināšanas stratēģija darbā ar noteiktiem klientiem.
Savukārt psihoanalītiķa Heinca Kohuta stratēģija ir skaidri redzama citā pasakā.
Psihoterapijā tie ir revolucionāri atklājumi – tā ka ieraudzīt šīs psihoterapeitiskās problēmu risināšanas stratēģijas brāļu Grimmu pasakās ir pārsteidzoši.
Klausoties jūsu veidoto raidierakstu “Runāt ar Gintu”, kurā jūs vairākās epizodēs runājat par dažādiem raksturiem no psihoterapijas skatpunkta, jūs minat konkrētus piemērus, konkrētus mākslas darbus, tostarp arī pasakas, kuros ir iespējams atpazīt noteiktus cilvēku raksturus. Vai šis ieskicē diagnostiku, kuru jūs pieminat?
Iespējams, izmantot vārdu “raksturi” būtu pārāk šauri. Es drīzāk teiktu “personība” un “personības funkcionēšana”.
Mēs varētu kopīgi izanalizēt kādu pasaku, kurā atspoguļots kāds konkrēts raksturs?
Man nāk prātā pasaka “Trīs sivēntiņi un vilks”. Manuprāt, tajā ir attēlota dinamika, kas raksturīga cilvēkiem, kas izvēlas noteiktu pieeju dzīvei.
Pasakā ir trīs brāļi, no kuriem viens ir nonācis pie tāda dzīves secinājuma, ka vajag būt kārtīgam, daudz strādāt, nenodoties izklaidēm, nedejot un nepriecāties, kā to dara jaunākie brāļi.