Šā gada 25. oktobrī Briselē Eiropas komisija pasniedza "Eiropas inovatīvās mācīšanas balvu 2022" projektam GoScience, kurā partneri bija PIKC Rīgas Valsts tehnikums (RVT) un nodibinājums Latvijas Izglītības fonds (LIF). Balvu varēja saņemt Latvija, bet atzinību kā projekta vadītāji saņēma Bulgārija, jo Latvijas nacionālā aģentūra noraidīja šāda projekta pieteikumu ar argumentu, ka tur nav nekā inovatīva. Projektu pārņēma Bulgārija, un projekta partneros nonāca RVT, kas vadīja iepriekšējo projektu Goerudio, un LIF, kas visu šo tēmu radīja.
Viedoklis ⟩ Labs notikums izglītības jomā
Projekta Goscience ideja ir izstrādāt metodoloģiju un pedagoģiskos instrumentus dabaszinātņu mācīšanai un apguvei, kas vērsta uz izglītības satura saskaņotību ar skolēnu izpratnes modeli.
Projekta Goscience mērķis ir attīstīt jauniešu izpratnes gūšanas kultūru dabaszinātņu priekšmetos (matemātika, fizika, ķīmija, bioloģija), kā arī veicināt skolēnu radošumu, tādējādi padarot zinātniskās zināšanas labāk saprotamas un ar lielāku varbūtību tās īstenot dzīvē.
Projekta pētījumi ir par radošām pedagoģiskām pieejām, kas vērstas uz izpratnes uzlabošanu, mācot un mācoties dabaszinātnes skolā:
Vidēji Latvijas STEM izglītība ir zem grīdlīstes, bet tomēr mēs varam radīt ko jaunu arī Eiropai un pārējai pasaulei. Domājams, ka tagad straujāk attīstīsies LDDK, RTU un LIF veidotais projekts STEAM licejs, ko uzrauga Latvijas prezidents. Šī balva ir zināms starptautisks pareizības apliecinājums STEM liceja uzņemtajam kursam.
LIF jau par savu rašanos 1990. gadā var pateikties jau sasāpējušai STEM mācīšanas problēmai – izpratnei. Ar izpratni pedagoģijas zinātne un viss ar to saistītais ņemas kā velns ar krupi. Visi runā par izpratni, bet katrs saprot savādāk, neprot konstatēt, iemācīt un mērīt. Šo problēmu būtiski parisināja zem LIF karogiem un ar Rīgas Angļu ģimnāzijas skolēniem un skolotājiem izveidoja mācību saturu STEM priekšmetos vidusskolai vietnē goerudio.com, par ko dabūja Latvijas Inovāciju balvu izglītībā 2011. Pēcāk bija LIF referāts tālmācības sekcijā 2012. gada Florences konferencē “The Future of Education”, vairāki raksti zinātniskos žurnālos, ES 2 gadu projekts Goerudio un secīgs tikpat ilgs projekts GoScience. Goerudio projektā piedalījās 7 valstis – Itālija, Spānija, Rumānija, Bulgārija, Slovākija, Polija, Latvija, kur GoScience projektā Poliju nomainīja Vācija un Slovākiju Lietuva. Latvijas puses partneri bija PIKC RVT un LIF.
Goerudio projektu vadīja PIKC RVT, bet otro bulgāru tehnikums. LIF bija gan rezultāti, gan pieredze, lai izkustinātu STEM mācīšanas stingumu, un pietiekami saprotoši biedri, kas piedalījās šo divu projektu īstenošanā un vēl STEAM projekta radīšanā.
Uzņēmējiem, lai sekmīgi konkurētu, nepieciešams kvalificēts darbaspēks, investoriem arī tā esamība ir galvenais arguments investēt vai neinvestēt. LDDK šo problēmu cilā jau turpat 15 gadus, un STEAM licejs ir uzņēmēju un viņiem vajadzīgo inženieru audzinātāju RTU veidojums, lai varētu sekmīgāk konkurēt pasaulē un Eiropā. Protams, tas viss, ņemot talkā LIF veikto pētījumu rezultātus un goerudio.com 12 gadu pieredzi. Lielu ieguldījumu STEAM liceja projektā veica LMT prezidents Dr. Juris Binde, kas, pats būdams inženieris, ļoti labi izprata uzņēmēju izmisumu par kvalificētu galvu trūkumu biznesā. RTU arī jau labu laiku visādi mēģina aizlāpīt skolu absolventu - RTU reflektantu caurumus izglītībā, kas bremzē un padara nehomogēnu studiju procesu. Atpalicība no Lietuvas un Igaunijas sakņojas izglītotībā, kur liela loma ir STEM priekšmetu apgūšanai izpratnes līmenī. Prof. Dainuvītes Blūmas versijā zināšanas ir informācija + izpratne, un tas praktiski visu paskaidro. Informācijas ir pārpārēm, bet ar izpratni ir tā, kā ir, – nav. Latvijai jau bija 1990. gadā risinājumi, bet tā ir jau nacionālā īpatnība sākt pirmajiem un pienākt pēdējiem.