Viens no pasaulē pazīstamākajiem un oriģinālākajiem gaismu un skatuves dizaineriem, zviedru speciālists Tobiass Rīlanders (Tobias Rylander) savā vairāk kā 20 gadu pieredzē ir apkopojis ievērojamu pieredzi šovbiznesā. Viņa uzstādītās un kontrolētās gaismas ir veidojušas skatuves tēlu tādām grupām un solomūziķiem kā “The 1975”, “Phoenix”, “The xx”, “Fever Ray”, Lykke Li, FKA Twigs, “London Grammar”, Drake un citiem. Šogad viņa pārziņā bija arī gaismu dizains Bejonses (Beyoncé) pasaules tūres atsevišķām pieturām un viņas uznācienam Grammy balvu pasniegšanas ceremonijā.
Oktobra sākumā Tobiass viesojās Rīgā, lai ar savu stāstu par pacietīgo virzīšanos pa karjeras kāpnēm iepazīstinātu foruma “Kultūra. Industrija. Tehnoloģija” dalībniekus. Tā kā foruma idejas autori un organizatori ir gaismu dizaina un skatuves tehnoloģiju izstrādātāji un ražotāji Kompānija NA, galvenā viesa izvēle izrādījās tikai un vienīgi likumsakarīga. To apstiprināja arī pārsteidzoši lielais jautājumu skaits, kurus pēc gaismu mākslinieka stāstījuma uzdeva klātesošie – kultūras un izklaides industrijas esošie un topošie profesionāļi.
Lai arī tehnoloģiju attīstība šķiet atvieglojusi koncertdzīves organizētāju darbu tiktāl, ka atliek tikai “piespiest pareizo podziņu” un viss notiks pats no sevis, tomēr arī šajā jomā rūpīgam un prasmīgam darbam, kuru var veikt tikai cilvēka rokas, ir neatsverama nozīme. Nenoliedzami, vizuālās kultūras izpratne mainās līdz ar paaudzēm, un kādi no smalkumiem, kurus ģenerē analoga pieeja, “jaunākām acīm” var likties ja ne garlaicīga, tad to tikpat vienkārši var arī nepamanīt.
Pēc vispasaules Covid-19 pandēmijas koncertu dzīve dažādos kontinentos ir atgriezusies ar dažādu vērienu – katrā ziņā Tobiasam Rīlanderam darba netrūkst. Viņa veikums, kuru varētu būt redzējis visplašākais skatītāju pulks (saskaitot klātienes un translāciju skatītājus kopā), ir zviedru dziedātājas Lorīnas (Loreen) dziemas “Tattoo” gaismu un gaismas objektu risinājums šīgada Eirovīzijas Starptautiskajam dziesmu konkursam. Tobiasa ieguldījums noteikti ir viens no puzles gabaliņiem, kas izveidoja priekšnesuma kopainu tik augstā līmenī, lai tas uzrunātu gan piesaistīto profesionāļu žūriju, gan skatītājus mājīgajos dīvānos ar popkorna bļodām klēpjos.