Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Leģendāri Latvijas džeza mūziķi dzirdami vēsturiskā ierakstā no Tbilisi džeza festivāla

Kvarteta “2R+2B” basists Boriss Bannihs paraksta jaunizdotās plates ar koncertierakstu “Live at The Tbilisi Jazz Festival 1978”.
Kvarteta “2R+2B” basists Boriss Bannihs paraksta jaunizdotās plates ar koncertierakstu “Live at The Tbilisi Jazz Festival 1978”. Foto: Mareks Ameriks

Džeza mūzikas izdevniecība “Jersika Records” laidusi klajā jaunu Latvijas vēsturisko džeza ierakstu – kvarteta “2R+2B” koncertierakstu “Live at The Tbilisi Jazz Festival 1978”. Jaunā skaņuplate turpina Latvijas džeza vēsturisko ierakstu sēriju, pievienojoties 2021. gadā iznākušajai Raimonda Paula trio platei “The Lost Latvian Radio Studio Sessions 1965/1966” un pērn klajā nākušajai bundzinieka Eināra Raibā, basista Jura Āķa un pianista Jurija Vihareva platei “The Lost Latvian TV Studio Sessions 1967”.

Jaunākajā ierakstā iespējams klausīties leģendāros Latvijas džeza mūziķus – trompetistu Gunāru Rozenbergu, saksofonistu Raimondu Raubiško, basistu Borisu Bannihu un bundzinieku Vladimiru Boldirevu – vienā no saviem spilgtākajiem un iespaidīgākajiem koncertiem, uzstājoties pirmajā Tbilisi džeza festivālā 1978. gada pavasarī.

Trompetists Gunārs Rozenbergs un saksofonists Raimonds Raubiško.
Trompetists Gunārs Rozenbergs un saksofonists Raimonds Raubiško. Foto: Publicitātes foto

Ar smaidu atceras mūziķis Boriss Bannihs: “Man ir tikai vislabākās atmiņas par pavadīto laiku kvartetā “2R+2B” un ļoti cienu savus kolēģus Gunāru, Raimondu un Vladimiru, ar kuriem bija tas gods muzicēt kopā. Starp citu, nosaukumu “2R+2B” izdomāja bundzinieks Boldirevs pirms kāda no koncertiem. Mēģinājumu mums tikpat kā nebija, viss notika koncertos.”

Džeza kvartets “2R+2B” savas darbības virsotnē.
Džeza kvartets “2R+2B” savas darbības virsotnē. Foto: Publicitātes foto

Uz jautājumu, kas visspilgtāk palicis atmiņā no Tbilisi džeza festivāla, Boriss apdomājas un pastāsta par kādu amizantu atgadījumu Tbilisi lidostā drīz pēc ielidošanas.

“Kā plates foto attēlos var redzēt, tad man tajā laikā bija pagari un kupli mati. Drīz pēc ielidošanas Tbilisi lidostā, skaļruņos dzirdēju aicinājumu ierasties lidostas informācijas centrā. Ceļu uz informācijas centru jautāju kādam glauni ģērbtam milicim, kas, ieraugot manu frizūru, tik vien kā spēja vairākas reizes pašūpot galvu un noteikt – “ai, ai ai, ai” – bet ceļu tā arī neparādīja.”

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Par jauno plati stāsta izdevniecības “Jersika Records” vadītājs un producents Mareks Ameriks: “Klausoties Latvijas Radio arhīvā rūpīgi saglabātās lentes ar “2R+2B” mūziku, piefiksēju, ka ieraksti ne tikai ļoti labi ierakstīti, bet arī atskaņoti lielā koncertzālē ar erudītu un daudzskaitlīgu publiku.

Aizdomājos, kur gan varētu būt ierakstīts šis kvarteta “2R+2B” koncerts? Aicināju Borisu Bannihu studijā noklausīties lentes kopā un Borisa pirmā reakcija bija: “Tas ir Tbilisi džeza festivāls!” Tālāk jau ar Tāļa Gžibovska palīdzību sazinājāmies ar festivāla organizētāju Gaijozu Kandelaki, kurš apstiprināja ieraksta autentiskumu.”

Džezmenis un pasniedzējs Indriķis Veitners.
Džezmenis un pasniedzējs Indriķis Veitners. Foto: Toms Treibergs/TVNET

Stāsta džeza vēsturnieks, mūziķis un Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas Džeza katedras vadītājs Indriķis Veitners: “2R + 2B ir viena no nozīmīgākajām un vienlaicīgi vismazāk pazīstamajām Latvijas džeza grupām. Post-bopa un frī-džeza ietekmētais grupas skanējums bija visnotaļ unikāls un savā ziņā neraksturīgs tā laika Latvijas džeza videi.

Vienlaicīgi tika gūti ievērojami starptautiski panākumi – kvartets ar lieliem panākumiem uzstājās Tbilisi džeza festivālā un, savā ziņā, kļuva pat leģendārs džeza pazinēju aprindās PSRS.

Tajā pat laikā kvarteta iesakņojumi nav bijuši publiski pieejami, tā darbība nav pētīta un dokumentāli fiksēta. Tāpēc ir liels prieks, ka beidzot ir daļēji dzēsts šis “baltais plankums” Latvijas džeza vēsturē, un ir publicēts šī izcilā, leģendārā un oriģinālā džeza sastāva iesakņojumi, tā dodot iespēju beidzot dzirdēt un novērtēt šo unikālo sastāvu visiem Latvijas džeza cienītājiem.”

Pedagogs, saksofonists un mūzikas apskatnieks Mikus Solovejs.
Pedagogs, saksofonists un mūzikas apskatnieks Mikus Solovejs. Foto: savvala.lv

“Ieraksts “Live at The Tbilisi Jazz Festival 1978” gaidīja 46 gadus, lai tiktu izdots skaņuplatē. Uzliekot atskaņotāja adatu uz plates, ir skaidrs, ka daudziem džeza mūziķiem un klausītājiem šis ieraksts varētu kļūt par Latvijas džeza meistarības mērauklu,” plates ievadvārdos raksta mūzikas apskatnieks Mikus Solovejs.

Jauno skaņuplati var iegādāties visos mūzikas veikalos, kā arī izdevniecības“Jersika Records” mājas lapā vai “Bandcamp” platformā. Albums noklausāms arī populārākajās straumēšanas vietnēs.

Ieraksts izdots ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu. 

Nepalaid garām!

Uz augšu