71 gadu vecais bītls Pols Makartnijs (Paul McCartney) ir enerģijas pilns - viņš staro, dauzās, intervijās dzen jokus un visādi citādi apliecina, ka ir labā formā. Iemesls šādai vitalitātei, jaunam radošam cēlienam ir neviens cits kā 2011. gadā apņemtā jaunā sieva, amerikāņu uzņēmēja Nensija Ševela (Nancy Shevell), kas iedvesmojusi Polu jauniem varoņdarbiem.
Paul McCartney «New» (4)
Paul McCartney «New»
(Hear Music/MPL)
8/12
«Šis ir laimīgs periods manā dzīvē, jaunu attiecību laiks; sāk rasties jaunas dziesmas, kad dzīvē ienāk jauna sieviete,» intervijās atklāts ir Makartnijs.
Tik tiešām jaunu dziesmu albumu Pols nebija izdevis kopš 2007. gada plates «Memory Almost Full» (skat. recenziju), kurā starp rindiņām preparēja savu neveiksmīgo otro laulību ar modeli Hīteri Milzu (Heather Mills). Savukārt pēdējais Pola albums «Kisses On The Bottom» izdots pagājušā gada sākumā - tajā maestro bija pievērsies vieglam vokālajam džezam, interpretējot populārus citu autoru džeza mūzikas standartus.
Vispār šis gads ir zīmīgs ar vairāku roka veterānu atgriešanās albumiem. Jāmin pirmkārt, protams, Deivida Bovija plate, Ērika Kleptona, Roda Stjuarta ieraksti. Arī
Pols Makartnijs mierīgi varētu sēdēt pie kamīna, dzert tēju, skatīties griestos un pilnīgi neko nedarīt.
Viņa vārds mūzikas vēsturē ir sen ierakstīts ar zelta burtiem. «Man patīk sacerēt dziesmas,» viņš skaidro, kāpēc ierakstījis jaunu albumu. «Nolēmu atgriezties pie sava dienas darba, pie tā, kas man padodas vislabāk, - dziesmu sacerēšanas.»
Blakus optimistiskiem skaņdarbiem, ko iedvesmojusi jaunā mīla, ir arī sentimentālas atmiņas no jaunības dienām. Spilgts piemērs ir akustiskās ģitāras balāde «Early Days», kurā Pols atgriežas 1950. gadu Liverpūlē, kad kopā ar Džonu Lenonu mūzikas ierakstu veikalos klausījās jaunākās rokenrola plates. «Es domāju par pagātni, par rokenrola ierakstiem, plakātiem pie sienām, kas mani priecēja,» skaidro mūziķis.
Sākotnēji Pols vēlējies sadarboties ar vienu konkrētu producentu, līdzīgi kā lieliskajā 2005. gada platē «Chaos And Creation In The Backyard», taču rezultātā albumā savu pirkstu pielikuši četri skaņu arhitekti.
Pats Makartnijs producentu izvēli skaidro pavisam vienkārši: Marks Ronsons dīdžejoja viņa kāzās un Polam patika, turklāt Ronsons ir draugos ar Šonu Lenonu (Sean Lennon) - Džona un Joko dēlu. Džils Martins (Giles Martin) ir bītlu producenta Džordža Martina dēls. Ītans Džonss (Ethan Johns) savukārt ir bītlu un «Wings» producenta Glina Džonsa (Glyn Johns) dēls.
Būtībā viena liela «The Beatles» ģimene.
Vienīgais producents, ko Makartnijs personiski nepazina, bija Pols Epvorts (Paul Epworth), kurš, protams, ievērību izpelnījies ar Adeles un Florenses Velšas ierakstiem.
Līdz ar to visas divpadsmit albumā iekļautās dziesmas (+ divi bonusi) sadalāmas četros blokos. Ronsons, piemēram, «uztūnējis» dziesmu «Alligator», padarot sākotnēji tradicionāli aranžētu dziesmu mazliet blūzīgāku, dekorējot ar viņam raksturīgiem elektroniskiem troksnīšiem. Ītans Džonss radījis ambientu vidi akustiskajam «Hosanna» - būtībā vienkāršai dziesmiņai ar akustisko ģitāru. Savukārt Martins «Everybody Out There» atdzīvinājis kaut ko no 1980. gadu Makartnija kataloga skanējuma (mani favorītalbumi, kā jau reiz rakstīju, ir «Press To Play» (1986) un «Tug Of War» (1982)).
Brīžiem platē ieskanas kaut kas no «Wings» (piemēram, «I can Bet»), kaut kas no «The Beatles» albuma «Revolver» - titulskaņdarbs «New» mazliet atgādina «Got to Get You Into My Life», un kā gan citādi? Pols ir staigājoša hrestomātiska rokmūzikas liecība - lai ko viņš radītu, tas kaut kādā veidā sasaucas ar viņa paša muzikālo mantojumu.
«New» ir mūsdienīgs un vienlaikus tradicionāls ieraksts, kas tikai lieku reizi apliecina Makartnija vienkāršo ģenialitāti. Protams, līdz labākajiem «Wings» un «The Beatles» ierakstiem šis ieraksts nevelk (tāds noteikti nekad nav bijis uzstādījums), tas arīdzan nav tik emocionāli uzlādēts kā «Chaos And Creation In The Backyard», taču kopumā solīds veikums. Daudziem laikabiedriem būtu jāpamācās, kā skaisti novecot - novecot radoši un ar godu.
Izdošanas datums - 14.10.2013.