Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Eksperimentā noskaidrots, cik godīgi cilvēki sastopami Rīgā

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Vēloties pārliecināties par Latvijas cilvēku godīgumu un sabiedrības uzticēšanās spēju, Sarunu festivāls LAMPA veica īpašu sociālu eksperimentu. Saulainā vasaras dienā Rīgas centra, Ziepniekkalna un Āgenskalna iedzīvotājiem bija iespēja nopirkt saldējumu neparastā veikalā bez pārdevēja, godīgi atstājot naudu par kārumu tam paredzētā lādītē. Eksperiments tika filmēts ar slēpto kameru, un tā rezultāti iepriecina – 80% saldējuma pircēju lādītē atstāja tam paredzēto summu, kamēr atlikušie 20% samaksāja mazāk. Tomēr nebija neviena pircēja, kas aizietu nesamaksājis.

«Eksperimentu veicām, iesildot Sarunu festivālu LAMPA, ko šovasar caurvīs uzticēšanās tēma kā centrālā vērtība. Pasaules Vērtību pētījumā uzticēšanās norādīta kā viena no svarīgākajām vērtībām, kas nosaka sabiedrības spēku, kvalitāti, ekonomisko izaugsmi un veselību. Tikai uzticoties cits citam, mēs varam veidot spēcīgu sabiedrību, kurā cilvēki jūtas droši un laimīgi. Tāpēc eksperimenta rezultāti no sirds iepriecina – teju visi pircēji par saldējumu atstāja norādīto vienu eiro, kamēr tikai daži lādītē iemeta nepilnu summu. Tas vieš cerību, ka mēs – Latvijas sabiedrība, neskatoties uz dažādiem korupcijas skandāliem, varam un gribam uzticēties cits citam,» stāsta Sarunu festivāla LAMPA direktore Ieva Morica.

Katrā no eksperimenta vietām – pie Vērmanes dārza, pie Āgenskalna tirgus un pie veikala «Mego» Ziepniekkalnā – saldējuma stends uzkavējās pusotru stundu, garām ejot vairākiem simtiem rīdzinieku un pilsētas viesu. Pie stenda bija uzraksts «Pašapkalpošanās! Mājas saldējums. 1 gab = 1 EUR». Kopumā pie «uzticēšanās veikala» šajā laikā piestāja un tā piedāvājumu ar ziņkāri izpētīja 143 cilvēki, no kuriem 20 saldējumu nopirka. Vairākos gadījumos viens cilvēks nopirka divus vai pat trīs saldējumus. 80% gadījumu cilvēki atstāja precīzi norādīto naudas summu, bet tikai 20% – mazāk par noteikto vienu eiro. Aprunājoties ar cilvēkiem, kas izrādīja interesi par saldējumu, tomēr to nepaņēma, tika noskaidrots iemesls – nepietiekama skaidra nauda. Proti, tā vietā, lai saldējumu paņemtu par mazāku, sev pieejamo summu, cilvēki godīgi no tā atteicās pavisam.

Tēmas

Uz augšu