Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Ar 3D šovu Rīgā «Kraftwerk»

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

18. februārī Arēnā Rīga ar pārsteidzošu 3D šovu uzstāsies elektroniskās mūzikas pionieri «Kraftwerk». Divas stundas ilgā priekšnesuma laikā izskanēs visi grupas pazīstamākie hiti: «The Man-Machine», «Spacelab», «The Model», «The Robots», «Autobahn», «Computer Love», «Tour de France», «Radioactivity», «Aero Dynamik», «Boing Boom Tschack» u.c.

Nozīmīga šova sastāvdaļa ir augstas izšķirtspējas 3D projektori, kas kompozīcijām nodrošinās īpaši reālistisku vizuālo papildinājumu. Pilnvērtīga trīsdimensiju efekta vērošanai katrs koncerta apmeklētājs saņems speciālas brilles.

Šī ir vācu elektroniskās mūzikas leģendu vērienīgākā koncertturneja kopš 2013. gada un savā ziņā turpina viņu šā gada maijā iznākušajā koncertkolekcijā «3-D The Catalogue» dokumentēto. Audio un videomateriāli apkopo virkni grupai zīmīgu uzstāšanos muzejos un koncertzālēs laika posmā no 2012. līdz 2016. gadam. Kolekcija pieejama vairākās variācijās: kā 4 Blu-ray disku (ar 228 lpp. grāmatu), 8 CD vai 9 vinila plašu komplekts.

Nav pārspīlēti apgalvot, ka «Kraftwerk» elektroniskajā mūzikā ir gandrīz tikpat nozīmīgi kā «The Beatles» popmūzikā kopumā. 60.gadu nogalē izveidotais kvartets, kura galvenais radošais spēks ir Diseldorfas konservatorijas absolventi Ralfs Huters un Florians Šneiders, bija tik ļoti progresīvi savam laikmetam, ka ietekmējuši ārkārtīgi plašu mūsdienu muzikālo žanru amplitūdu no Detroitas tehno līdz hiphopam un no EDM līdz datorizētam sintpopam. «New Order» un Madonna adaptējuši viņu kompozīcijas saviem sempliem, «Coldplay» izmanto Computer Love motīvu savam hitam Talk, bet Deivids Bovijs pat nosauca vienu dziesmu Šneidera vārdā. Desmitiem, ja pat ne simtiem mūziķu atzinuši «Kraftwerk» par savām autoritātēm.

Sākotnēji eksperimentējot vācu krautroka žanrā, 70. gadu vidū «Kraftwerk» pievēršas elektroniskās mūzikas radīšanai. Izmantojot sintezatorus, bungmašīnas, balss pārveidotājus, semplerus, kā arī pašu radītus instrumentus, viņi slavenajā «Kling Klang» mājas studijā pamazām attīsta tikai sev raksturīgu stilu, ko nodēvē par «robotu popu». Lipīgas melodijas, kuras mijas ar atkārtojošamies ritmu; izteikti industriāli elektronisks skanējums ar atsvešināti pārveidotu «robota» vokālu ir tipisks grupas rokraksts. Papildu noslēpumainību rada koncertos gandrīz statiskie 4 mūziķi pie elektroniskajiem instrumentiem, ko dažās dziesmās (piemēram, The Robots) aizstāj dabīga lieluma lelles, un kopumā ļoti skopā komunikācija ar skatītājiem. Arī medijiem reti izdodas iegūt kādu grupas dalībnieku interviju vai komentāru. Kā uzsver patlaban vienīgais «Kraftwerk» oriģinālais dalībnieks Ralfs Hiters, viņi vienmēr uzskatījuši, ka grupas daiļradei jārunā pašai par sevi un komentāri ir lieki.

Pirmo plašāko atpazīstamību kvartets iegūst ar albumu «Autobahn» (1974), kam seko aizvien populārākie «Trans-Europe Express» (1977) un «Man-Machine» (1978). Astoņdesmitajos līdz ar albumiem «Computer World» un «Electric Cafe» grupas skanējumā parādās arī mazliet liriskākas notis. Kopumā grupa izdevusi 10 studijas albumus, divus koncertierakstus un vienu remiksu albumu.

Lai arī «Kraftwerk» dalībnieki atzinušies, ka vislabāk jūtas savā «Kling Klang» studijā, kur atkal un atkal perfektā rūpībā tiek slīpēts skanējums, koncerti vienmēr bijuši nozīmīga viņu izpausmes daļa. Taču arī tad skaņai un vizuālajam vēstījumam jābūt nostrādātam līdz absolūtām niansēm. Tāpēc kvartetu nevar dēvēt par intensīvi koncertējošu un katra viņu uzstāšanās ir patiešām īpašs, labi izplānots šovs.

Biļešu pārdošana visā «Biļešu servisa» tīklā un www.bilesuserviss.lv.

Atgādinām, ka grupa pēdējo reizi Latvijā uzstājās 2014. gadā festivālā «Positivus».

www.kraftwerk.com

Nepalaid garām!

Uz augšu