Šodienas redaktors:
Krista Garanča

«Kim?» ar performancēm atklās šī gada sezonas pirmās trīs izstādes

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Laikmetīgās mākslas centrs «Kim?» ar lietuvietes Linas Lapelītes performanci «Piruete» un Toronto dzīvojošā mākslinieka Fēliksa Kalmensona performanci «Vienmēr sāksies šovakar» 15. februārī plkst.19 tiks atklātas šī gada sezonas pirmās trīs izstādes, informē mākslas centra pārstāve Renāte Prancāne.

Toma Harjo personālizstāde «Patiesībā» ieguvusi 2018. gada «Open Kim? Call» apbalvojumu. Mākslinieka radītā projekta pamatā ir fotogrāfiju sērija, kas balansē starp portreta, modes un arhitektūras sfērām. Pats autors savu ekspozīciju skaidrojis kā fotogrāfiju instalāciju, kas pievēršas stāstam par cilvēka attiecībām ar reliģiju pasaulē, kas lielā mērā ir sekulāra.

Prancāne pauda, ka Harjo pārkāpj klasisko tēmas-formas salikumu, jo sērijas pamatā ir autora vairāku gadu ilgā pieredze kā Jehovas lieciniekam, sniedzot iespēju runāt par mākslas robežām un sabiedrības toleranci pret citādo. Lokatīvā izmantotais lietvārds «patiesība» Jehovas liecinieku sarunvalodā apzīmē nemateriālu telpu, kurai pieder ticības biedri. Piemēram, ar jautājumu «vai viņa ir patiesībā?» tiek domāts - «vai viņa ir Jehovas lieciniece?».

Lietuviešu mākslinieču Lapelītes un Indres Šerpitītes izstāde «Zemdziesma» tiek organizēta kopā ar rezidenču centru «Rupert». Mākslinieces savā projektā izvērtē pieņēmumus par kulturālo un personīgo identitāti, kā arī kolektīvo un individuālo atmiņu. Lapelīte performancē pievēršas disciplīnai, kas nepieciešama, lai atkārtoti izpildītu kustības, kā arī radošajām grūtībām, kas parādās, izaicinot rituālus un stereotipus. Savukārt Šerpitīte izstādē pēta, kā Baltijas valstīs austu jostu radīšana, apmaiņa un rituālais pielietojums vienlaikus ietekmē un tiek ietekmēts no mainīgās kultūras un politiskas dinamikas.

Krievijā dzimušā un Toronto dzīvojošā mākslinieka Fēliksa Kalmensona izstāde «No ķermeņa, ko iztērēju» ir viņa debija Baltijas valstīs. Izstādi veido video darbi, kas radīti no 2012. gada, un skulptūras, kas radītas no uz vietas savāktiem materiāliem, māksliniekam atrodoties Rīgā. Kalmensons savos darbos izmanto tādus medijus kā instalācijas, video un performances.

«Kalmensona darbi nepastāvīgi stāsta par robežtelpu, kurā pētnieks un mākslinieks sastopas ar ainavu un arhīviem. Atklājot ikdienas dzīvi un caur saviem darbiem notverot privāto un kolektīvo pagātņu trauslākās pēdas, mākslinieks atdod sevi dzejas pulsam, kas allaž mainās,» mākslinieka darbu aprakstīja Prancāne.

Visas trīs izstādes Laikmetīgās mākslas centrā «Kim?» būs apskatāmas līdz šī gada 1. aprīlim un tapušas ar Kultūras ministrijas, Valsts kultūrkapitāla fonda, Lietuvas kultūras padomes un Kanādas vēstniecības Latvijā atbalstu.

Lapelīte savu performanci 15. februārī sniegs plkst.20, bet Kalmensons - plkst.20.30.

Nepalaid garām!

Uz augšu