Šodienas redaktors:
Krista Garanča
Iesūti ziņu!

Avangardiskā krievu mākslinieka Andreja Barteņeva izstādes atklāšana

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Jānis Škapars/TVNET

«Vēstījums tiem, kuriem sāp dvēsele, - Rīgā radīsiet mieru un dvēsele sāks atgūties,» saka izcilais mākslinieks, skulptors un eksperimentālists Andrejs Barteņevs, kura darbi ir viesojušies Berlīnē, Venēcijā, Ņujorkā, Londonā un citās lielpilsētās, bet jau no šā gada 13.jūlija īpašā izstādē būs skatāmi arī Rīgā, konceptveikalā BOLD Baznīcas ielā 18A.

Šī ir pirmā reize, kad mākslinieka porcelāna mākslasdarbi, kuri radīti «Dimov keramika» cepļos, tiks izstādīti Eiropā, taču tos varēs iegādāties tikai Rīgā. Šajā ražotnē ikviens tapušais priekšmets ir unikāls dizainā, turklāt ražots mazos apjomos, ne vairāk par 20.

«Izstādi papildina arī Barteņeva performanču tērpi, kuri ir pabijuši Berlīnes kinofestivālā, Venēcijas mākslas biennālē, kā arī Ņujorkas un Londonas modernās mākslas muzejos. Pēc izstādes Rīgā tie ceļos uz pasaulē slavenāko performanču festivālu «Burning Man», ASV,» stāsta dizaina konceptveikala BOLD līdzīpašnieks Bruno Birmanis.

Tieši Latvija, Jūrmala, 1992.gadā bija nu jau pasaulslavenā mākslinieka Andreja Barteņeva spožās karjeras sākums. Tā sākās ar darbu «Botāniskais balets», kas atspoguļo mākslinieka bērnības atmiņas no dzimtās, sniegotās Norsiļskas Krievijas ziemeļos. Arī Rīgā apskatāmā izstāde atspoguļos daļu Barteņeva bērnības atmiņu.

Barteņevu varētu uzskatīt par multimākslinieku, jo viņa darbi ir daudzslāņaini - performances, instalācijas, skulptūras, teātra un video māksla - ikviens no tiem piepildīts ar rotaļīgumu un krāsām. Starp galvenajiem ekspozīcijas tēliem ir lācis un polārkaija, kas mākslinieka dzimtenē liecina par pavasara iestāšanos, kā arī pēc Barteņeva novērojumiem - Rīgā tik iemīļotie kaķi. Īpaša trauku sērija ir veidota ar nosaukumu «Kur ir pele?», kas liek pat pieaugušajiem aizrauties un meklēt mākslasdarbā noslēpto peli.

Savukārt ar lāčiem māksliniekam saistās īpašas atmiņas. Mīlestība pret tiem sākās jau agrā bērnībā, kad reiz ekskursijā uz tundrā esošo nelielo zooloģisko dārzu Andrejs pirmo reizi mūžā ieraudzījis leduslāci. Iespaidi bijuši tik spilgti, ka tas ir kļuvis par viņa mīļāko dzīvnieku, kā arī uzticamu kompanjonu ikvienā izstādē. Tie ir perfektās proporcijās, rotāti dažādiem rakstiem, un acumirklī iemanto nedalītas skatītāja simpātijas.

Trīs no izstādes lāčiem ir atceļojuši no Sanktpēterburgas, kur tika īpaši radīti kā trofejas Sergeja Kurjohina balvai laikmetīgās mākslas jomā. Māksliniekam balvu izgatavošana tika uzticēta kā 2015.gada «grand prix» ieguvējam par izstādi «Saki: es tevi mīlu» Maskavas laikmetīgās mākslas muzejā, kuru viena mēneša laikā aplūkoja 37 tūkstoši apmeklētāju. Vienu no šiem lāčiem nupat ir iekārojusi Laima Vaikule, un pēc izstādes ar Ziemeļu rakstiem rotātais ķepainis nonāks Laimas īpašumā.

Mākslinieks īpaši ir iemīlējis Jūrmalu ar tās brīnišķīgo smaržu sajaukumu - jūra, jūras zāles, priežu mežs un vēja šalkoņa, kas modina radošumu. Ar Rīgu vairāk viņš iepazinās, organizējot izstādi.

«Rīgas krāsu salikumi - ziedi un vēsturiskās ēkas - acumirklī piesaista uzmanību. Tā kā mani interesē vēsture un cienu ikvienu kultūru, mani tūlīt nomierināja acīmredzamā pilsētas cieņa pret savu vēsturi un arhitektūru. Es redzu, kā šeit tiek sargāta kultūra, un manī rodas sajūta, ka viss ir kārtībā, - tātad ir cerība un jēga radīt mākslu,» saka Barteņevs.

Pēc mākslinieka vārdiem, šādu pilsētu ar rimtu gaitu un vieglumu ir maz. Piemēram, metropoles Maskava un Sanktpēterburga, neskatoties uz savu bagātību, ir zaudējušas pieticību un liek tikai pelnīt naudu, bet Rīga dziedē ar savu nosargāto kultūras klimatu.

Barteņevs uzskata, ka ikvienam ir jābūt atbildīgam pret savu darbu. Panākumu atslēga nav gluži vien sava talanta izkopšana un smags darbs. «Talantam nav robežu - tā ir neredzama, caurspīdīga matērija, kura spēj iekļūt ikvienā un aromatizēt visu un visus. Talantu izpaušanos var mudināt pat visikdienišķākās lietas, bet domas uzreiz raisās citādākas un pasaules uztvere mainās. Patiesībā talants ir nebeidzams dialogs ar debesīm, kas sākas jau piedzimstot, - ir tikai jāmācās ieklausīties,» skaidro mākslinieks.

Jautāts par viņaprāt svarīgākajiem savas dzīves sasniegumiem Barteņevs atzīst, ka visgrūtākais māksliniekam, kurš izmanto izklaidējošo metodi, tādējādi iznīcinot savu personīgo dzīvi, ir gūt baudu no dzīves. «Esmu laimīgs, ka, neskatoties uz savu plašo pieredzi un krāšņajām dzīves sajūtām, vēl aizvien izjūtu mīlestību un baudu no dzīves. Par to varu pateikties talantīgajam angļu māksliniekam Endrjū Loganam, kurš man ir iemācījis zinātkāri,» atklāj Barteņevs.

Nepalaid garām!

Uz augšu