Šogad Latvijas radio sektorā nav paredzama jaunu tirgus dalībnieku ienākšana, prognozēja Latvijas Raidorganizāciju asociācijas valdes loceklis, «Radio SWH» valdes loceklis Filips Rubenis.
Rubenis: Klausītāji izvēlas radiostacijas, kurās ir saturs
Radio sektorā Latvijā nav paredzama jaunu tirgus dalībnieku ienākšana
Viņš sacīja, ka šogad līdzīgi kā iepriekšējos gados nav prognozējamas lielas izmaiņas radio nozarē. Lai arī vienmēr pastāv iespēja, ka kādai no radiostacijām vai staciju grupām var mainīties īpašnieki, jaunu dalībnieku ienākšana ir praktiski neiespējama, jo radio tirgus Latvijā ir ļoti piesātināts.
Tāpat Latvijas Raidorganizāciju asociācijas pārstāvis neprognozē arī esošo tirgus dalībnieku darbības pārtraukšanu.
«Pēdējo desmit gadu laikā neatceros nevienu gadījumu, kad kāda radiostacija būtu pārtraukusi darbību. Tās tiek pirktas un pārdotas, ir mainīti nosaukumi vai formāti, taču fiziski frekvences skanēt nav pārtraukušas,» sacīja Rubenis.
Viņš norāda, ka Latvijā radio tirgū pēdējos gados ir vērojama stagnācija. Pagājušajā gadā Latvijā parādījās jauna radiostacija «Radio Marija», kas sāka apraidi, iegādājoties frekvences no «Retro FM», savukārt lielās radio grupas saglabāja pozīcijas, lielākā vai mazākā mērā turpinot attīstīt programmu saturu. «EHR grupa» pērn gada vidū veica izmaiņas pozicionējumā, tostarp mainot radiostaciju nosaukumus, kamdēļ kritās tās reitingi pētījumu kompānijas «TNS» veiktajā rudens radio auditorijas pētījumā.
Rubenis uzskata, ka šogad galvenās izmaiņas nozarē ir saistītas ar Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) jaunā sastāva ievēlēšanu un pienākumu sadali. «Šobrīd nav skaidrs, kā jaunā padome redzēs komercradio nozares attīstību, līdz ar to šobrīd ir grūti prognozēt iespējamās izmaiņas nozarē,» pauda LRA valdes loceklis.
Viņš arī uzskata, ka
vērojama tendence zaudēt klausītājus radiostacijām, kuru ēterā ir tikai mūzika, bez dīdžejiem un pašu veidota satura.
«Lai klausītos mūziku, ir neskaitāmas iespējas, izmantojot dažādas aplikācijas vai klausoties pašu izvēlētu mūziku diskos/atmiņas kartēs utt. Neviena radiostacija nevar uztaisīt tādu mūzikas formātu, kas interesētu un kurš patiktu visiem. Klausītāji izvēlas radiostacijas, kurās ir saturs - ziņas, izklaide, intervijas, aktuālie notikumi un personības, mūziku atstājot otrajā plānā,» pauda Rubenis.
Tāpat viņš atzīmēja, ka šogad būs aktuāla arī Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) kopā ar Latvijas Radio pērn sāktā digitālā radio apraides standarta jeb DAB+ tehnoloģijas testēšana. Gada beigās LVTRC plāno informēt radio nozari par tehnoloģijas izvērtējumu, lai turpinātu diskusiju par šīs tehnoloģijas ieviešanu vai neieviešanu Latvijā. Pēc Rubeņa teiktā, radio nozare pret šo tehnoloģiju izturas ļoti piesardzīgi, jo ir virkne neskaidru un neatrisinātu jautājumu.
«Radio SWH» ieņēmumi pērn auguši par vairāk nekā 10%
Rubenis atklājis, ka radiostaciju īpašnieces AS «Radio SWH» ieņēmumi pagājušajā gadā ir auguši par vairāk nekā 10%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. «Kopumā gads ir noslēdzies ļoti veiksmīgi - AS «Radio SW» ieņēmumi ir auguši par vairāk nekā 10% attiecībā pret 2015. gadu,» teica Rubenis, piebilstot, ka ieņēmumu pieaugums ir balstīts uz nestandarta radio reklāmas pieprasījuma pieaugumu, kuru Latvijā spēj nodrošināt radiostacijas ar pašu veidotu saturu un tādas, kurām ir «dzīvais» ēters.
Viņš piebilda, ka 2016. gadā «Radio SWH» arī aktīvi investēja tīkla paplašināšanā. Pērn apgūtas septiņas jaunas frekvences, kas deva iespēju «Radio SWH+» iegūt nacionālas apraides stacijas statusu, radio «SWH Rock» būtiski paplašināja apraidi, nodrošinot iespēju to klausīties arī Liepājā, Saulkrastos un Salacgrīvā, bet radiostacija «Radio SWH» ieguva apraides tiesības Pāvilostā.
2015. gadā «Radio SWH» strādāja ar 2,406 miljonu eiro apgrozījumu, savukārt uzņēmuma peļņa 53 014 eiro.
Saistībā ar pašvaldību vēlēšanām šogad varētu augt radio reklāmas tirgus
Filips Rubenis arī prognozē, ka saistībā ar gaidāmajām pašvaldību vēlēšanām Latvijā šogad varēt augt radio reklāmas tirgus
Viņš sacīja, ka radio nozares tirgus apjomi pēdējos gadus saglabājas gandrīz nemainīgi - pieaugums vidēji gadā ir 2-3% robežās. Taču, pateicoties pašvaldību vēlēšanām, šogad radio nozarē ir paredzama nosacīta izaugsme.
«Šogad un arī nākamgad Latvijā ir vēlēšanas, kas vēsturiski vienmēr ir atstājušas pozitīvu ietekmi uz radio nozari. Visticamākais, ka šī tendence nemainīsies arī šogad un var prognozēt radio reklāmas tirgus pieaugumu uz politiskās reklāmas rēķina,» pauda Rubenis, piebilstot, ka neredz citus faktorus, kas varētu ietekmēt nozares izaugsmi.
Jau ziņots, ka pašvaldību vēlēšanas Latvijā notiks šā gada jūnijā.
Latvijas Raidorganizāciju asociācijas biedri ir «Latvijas Neatkarīgā televīzija», «TV3 Latvia», «Pirmais Baltijas kanāls», «Radio SWH», «Radio Skonto», «Star FM», «Kurzemes radio», «Valmieras TV», «Latgales reģionālā televīzija», bet asociētie biedri - «Kuldīgas televīzijas sabiedrība», «Zemgales novadu televīzija», «TV Rīga» un «Radio 1».