TVNET: Vai vari minēt kādus ne pārāk veiksmīgus piemērus no Leļļu teātra vēstures vai kādā citā jomā... varbūt no padomju gadiem, kad šāda, kā saki, infantila pseidorealitāte tikusi izveidota?
- Man šķiet, tas būtu vesels temats nopietnākam pētījumam par teātri un kultūru patērējošo sabiedrību vispār. Tā pseidorealitāte arī veidojas no tā, kā mēs, pieaugušie, runājot ar šiem jaunajiem cilvēkiem un it kā labu gribēdami, izvairāmies no nopietnām, dziļākām emocijām, atziņām, pieredzēm, tās neanalizējot, par tām nerunājot vispār.
Šodien teātris vispār ir spiests balansēt un koķetēt ar auditoriju. Jo galu galā ne jau bērni ir tie, kas pērk biļetes uz «bērnu» izrādēm.
Ja pieaugušo sabiedrība pārsvarā pati cenšas vairīties no nopietnām, pārdomas rosinošām parādībām un pārdzīvojumiem, tad ko var prasīt no bērna? Piemēram, pagājušā gada «Spēlmaņu nakts» žūrijas, kritiķu atzinību guvusī Dmitrija Petrenko veidotā izrāde «Neglītais pīlēns» (pēc H.K.Andresena) ir salīdzinoši švaki apmeklēta. Tas liecina tikai par to, ka paši vecāki (vai vecvecāki) ir vairāk tendēti uz izklaidi, uz kaut ko vieglu, jautru un vienkāršu. Andersens acīmredzami izraisa kaut kādu skepsi, antipātiju - visdrīzāk nopietnās tematikas dēļ. Iespējams, var nākties atbildēt uz neērtiem jautājumiem. Nezinu. Tā ir problēma.
TVNET: Vai var vecākiem pārmest to, ka viņi vēlas, lai bērni smejas, priecājas, ir izklaidēti? Lai varbūt uz izrādes laiku aizmirst, ka ir reālas problēmas? Varbūt tā tiešām ir pašu vecāku projekcija - spoguļa efekts, vēlme pašiem mazliet truli aizmirsties...