Skotu roka veterāni «Primal Scream» ar 53 gadus veco, tikpat slaido kā jaunībā Bobiju Gilespiju (Bobby Gillespie) pie mikrofona laiduši klajā jaunu studijas ierakstu «Chaosmosis», kurā reflektē par 21. gadsimta informācijas haosu (tāpēc šāds nosaukums «Chaosmosis» (Haosmoss)) un tā blaknēm - terorismu, Donaldu Trampu, «Google» un daudz ko citu.
«Primal Scream» par informācijas haosu
Primal Scream «Chaosmosis»
(Ignition Records)
9/12
Albuma nosaukums aizgūts no dažādi vērtētā itāļu teorētiķa un aktīvista Franko Berardi Bifo grāmatas «Heroes», kurā Bifo raksta, ka «masu slepkavības un pašnāvības ir likumsakarīgs neoliberālās brīvā tirgus sabiedrības rezultāts», tādējādi faktiski paredzot Parīzes slaktiņu un vakardienas Briseles teroraktus. Bifo savukārt atsaucies uz franču intelektuāļa, šizoanalītiķa Fēliksa Gvatari (1930–1992) uzskatiem, kas deviņdesmito sākumā publicēti viņa grāmatā ar nosaukumu «Haosmoss».
Viņš uzskatīja, ka cilvēka domāšana ir tas, kas saista haosu ar kosmosu, veidojot haosmosu. Tiesa, mākslinieki mūsdienās nav spējīgi atšifrēt visu, kas notiek pasaulē, taču tie var absorbēt notikušo un pārvērst to mākslas darbā.
Haoss valda ne tikai cilvēku galvās, pie Eiropas robežām, Sīrijā, Ukrainā un citur, bet arī mūzikas industrijā. Gilespijs nesenā intervijā izteicies, ka mūzikas straumēšana ir iznīcinājusi mūziku. «Ir neiespējami pelnīt ar mūzikas ierakstiem, ja nu tu neesi Adele,» viņš teicis. Lai arī viņš pats vēl iegādājas albumus fiziskā nesējā, viņa pusaugu dēls izvēlas mūziku klausīties tīmeklī bez maksas.
«Viņš mīl mūziku, taču to nepērk. Tā ir kultūra, kurā šobrīd esam nonākuši. Nav iespējams to izmainīt,» viņš atklāj.
Atgriežoties pie albuma, jāatzīmē, ka «Chaosmosis» ir kompakts 38 minūšu ieraksts, kurā no haosa nav ne vēsts. Atšķirībā no 2013. gada dubultvinila «More Light» (skat. recenziju), kas bija 73 minūtes garš.
Dziesmu autori, kā allaž, ir Gilespijs un ģitārists Endrjū Eniss (Andrew Innes). Ieraksts veikts gan Londonā grupas studijas bunkurā, gan Zviedrijā kopā ar grupai jau labi zināmo zviedru popgrupas «Peter, Björn and John» dalībnieku Bjornu Utlingu (Björn Yttling)
Tāpat kā iepriekšējā platē, arī šajā albumā «Primal Scream» daudz citē paši sevi, sakausējot rokmūziku un 1991. gada šedevra «Screamadelica» skābi.
Albumu ievada «Trippin’ On Your Love» ar grupai raksturīgo klavieru akordu motīvu un sieviešu fona vokāliem gospeļmūzikas tradīcijās. Balsis, starp citu, pieder «Haim» māsām.
Vēl pāris dziesmās
jaunās paaudzes sieviešu roka un popa zvaigznes iepūš svaigu elpu nedaudz jau tomēr sagurušo «Primal Scream» mūzikā.
Dueta «Cat’s Eyes» dziedātāja Reičela Zefira (Rachel Zeffira) dzirdama divarpus minūšu īsajā folka skaņdarbā «Private Wars», savukārt 23 gadus vecā amerikāņu popzvaigzne un modele Skaja Fereira lieliski papildina piesmakušo, viegli čukstošo Gilespija balsi singlā «Where The Light Gets In». Tiesa, kaut ko līdzīgu Gilespijs jau bija paveicis ar modeli Keitu Mosu (Kate Moss) «Some Velvet Morning».
«(Feeling Like A) Demon Again» izskan kā viegli gotisks sintpops agrīno «The Cure» garā, «Golden Rope» citē šo to no glemroka ēras, «100% or Nothing» (otrs skaņdarbs ar «Haim» māsām) un «Autumn in Paradise» atgādina «New Order», bet viss pārējais materiāls atsaucas uz pašas grupas hameleona vēderam līdzīgo karjeru.
Patīkama atkalredzēšanās!
Izdošanas datums - 18.03.2016.