Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Kur novirzīt sponsorēšanai atvēlētos līdzekļus? (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Čīka/LETA

Nav noslēpums, ka dažādi izklaides, kultūras, mākslas, sabiedrisko sporta un labdarības pasākumu rīkotāji pastāvīgi meklē iespējas piesaistīt papildu finansējumu savai darbībai. Tāpat nav noslēpums, ka ir uzņēmumi, kas labprāt atvēl līdzekļus sponsorēšanai. Par veiksmes stāstiem uzskatāmi tie gadījumi, kad ieinteresētās puses satiekas.

Ticu, ka lielo un sabiedrībā zināmo uzņēmumu pārstāvju e-pastu kastītes gada beigās tiek pārpludinātas ar uzaicinājumiem kļūt par vienas vai otras idejas realizācijas sponsoriem. Arī pati cerībā piesaistīt finansējumu esmu vērusies pie tiem, kam «skanošā tā pavairāk».

Skaidrs ir viens, lai iegūtu sponsora uzmanību, jāprot gan ieinteresēt, gan pārliecināt par sava darba lietderību, turklāt provizoriskajam rezultātam jābūt pietiekami skaļam un izteiksmīgam.

Tomēr plašajā sponsorēšanas piedāvājumu klāstā, kur ap katru iespēju un ideju tiek veidots pēc iespējas lielāks «troksnis», ir kāda klusa nozare, kuras pievienotā vērtība ir dubults ieguvums gan uzņēmumam, gan sabiedrībai kopumā. Tā ir izdevējdarbība. Tāpēc šis raksts būs par to, kā divām pusēm atrast vienai otru, lai gūtu abpusēji izdevīgu rezultātu, jeb kāpēc sponsorēšanai atvēlētos līdzekļus ir vērts novirzīt Latvijas grāmatniecības attīstībai.

Kokam vienmēr ir divi gali

Nav noslēpums, ka grāmatas ietekmē cilvēku dzīves un bieži kļūst par stūrakmeņiem domāšanas maiņā, attīstībā vai ceļa rādītājiem izvēles priekšā. Cilvēks sniedzas pēc grāmatas gan brīdī, kad vēlas atpūsties, gan brīdī, kad vajadzīga iedvesma, lai tupinātu iesākto vai uzsāktu ko jaunu, – viss atkarīgs no situācijas, noskaņojuma un, protams, pašas grāmatas.

Ticu, ka labām grāmatām lemts pastāvēt cauri laiku laikiem. Grāmata ir brīnums, kas apkopo visu labāko, kas šajā pasaulē ir sastopams, – vērtības, vajadzības, informāciju, zināšanas, izglītību, inteliģenci, attīstību, radošumu, emocijas un sajūtas. Bez visa nosauktā sabiedrībai nav iespējas augt un attīstīties.

Paveroties uz grāmatu izdošanu no šāda redzesleņķa, šķiet mazliet ironiski, ka izdevējdarbība mūsdienās ir kļuvusi par sarežģītu un specifisku tirgus nišu. No vienas puses, ar grāmatu izdošanu gan Latvijā, gan pasaulē nodarbojas izdevniecības, kas pārsvarā ir privātie uzņēmumi. No otras puses – jebkāda izdevējdarbība ir sociāli vērtīgs darbs.

Grāmatu izdošana, tāpat kā pirkšana, Latvijā ir dārgs prieks, tāpēc arī izdevniecības, būdamas komercuzņēmumi, pieder pie organizācijām, kas piesaista papildu finanses. Pat vairāk, ņemot vērā mazo Latvijas tirgu, bieži izdevēji ir pat spiesti to darīt, lai spētu latviešu lasītājam piedāvāt konkurētspējīgu grāmatas cenu.

Rezultātā izdevējs, vēlēdamies gan sniegt devumu sabiedrībai, gan nopelnīt, ir nonācis sprukās, jo papildu finansējums tiek piesaistīts no privāta uzņēmuma privātam uzņēmumam. Reizē absurdi un pat komiski... un tomēr! Viss vienmēr ir atkarīgs no tā, kā paskatās...

Ko sponsoram spēj piedāvāt izdevējs?

Nav noslēpums, ka jebkurš sponsorēšanas piedāvājums patiesībā ir abpusēji izdevīgs darījums. Ne velti pastāv teiciens «dots devējam atdodas». Taču ko gan sponsoram ir spējīgs sniegt privāts uzņēmums, ap kura produktiem reti tiek radīta milzu ažiotāža, kas tikpat skaļi un plaši liek spīdēt projekta atbalstītāja vārdam?

Atbilde ir gluži vienkārša un varbūt pat mazliet iedomīga. Izdevējs spēj sniegt daudz vairāk, nekā pirmajā brīdī var šķist: realizēt ideju, iztulkot sponsoru interesējošu literatūru, radīt grāmatu no jauna... Izdevējs spēj piedāvāt uzņēmumam piedalīties sabiedriskās domas veidošanā sponsora uzņēmumam par labu.

Izdevēja, tāpat kā medija uzdevums, ir sekot līdzi sabiedriskās domas attīstībai, būt aktuālam un informētam visās nozarēs – arī tajās, kuras ir tuvas pašam sponsoram. Vienalga, vai tā būtu daiļliteratūra, nozares literatūra, pavārgrāmata, rokasgrāmata vai enciklopēdija, izdevējam ir jābūt lietas kursā, vai un kāpēc sabiedrībai grāmata ir vai nav vajadzīga.

Izdevējs savās rīcībās ir elastīgs, pretimnākošs, vienmēr ieinteresēts uzzināt, kādas literatūras Latvijā trūkst un kāpēc būtu vērts tulkot vai atrast cilvēku, kas spēj uzrakstīt grāmatu par konkrētu tēmu.

Grāmata ir unikāls produkts – tā var saturēt informāciju par jebko, un ikviena grāmata piedalās sabiedriskās domas veidošanā. Ikviens var kļūt par šīs domas veidotāju un slīpētāju: kļūstot par autoru, strādājot izdevēju nozarē, iesakot tēmas un grāmatas, kuras būtu vērts dziļāk aplūkot latviešu valodā, vai piešķirot finansējumu grāmatu izdošanai. Lai kāda būtu piešķirtā naudas summa, gudrs grāmatnieks pratīs to likt lietā.

Ilgtermiņa rezultāts īstermiņa spozmes vietā

Atšķirībā no masu pasākumu atbalstīšanas, kur galvenais sponsora ieguvums ir uzņēmuma atspoguļošana publiskajā telpā pozitīvā noskaņā, grāmatniecībā ieguldītie līdzekļi dod mazāk «acīs krītošu» rezultātu. Protams, arī grāmatas reklāmas kampaņas ietvaros ap sponsora vārdu tiek radīta gaiša aura. Sponsora logotips ir atrodams katrā grāmatas eksemplārā, un vārds tiek pieminēts katrā ar grāmatu saistītā reklāmas pasākumā. Tomēr šī publicitāte Latvijā nav spējīga sacenties ar ažiotāžu, kas tiek radīta, piemēram, ap ārzemju mākslinieku koncertiem. Tiesa, žēl, ka tā, tomēr patiesība.

Atbalsts grāmatu izdošanā vairāk mērāms ilgtermiņā, un tas nav mazāk vērtīgs par plašu reklāmas kampaņu.

Grāmatai kā produktam vienmēr ir bijusi un būs pievienotā vērtība sabiedrības acīs. Vārdam «grāmata» vienādības zīme tiek vilkta ar tādiem vārdiem kā «gudrība», «zināšanas» un «inteliģence». Tas ir prestižs, kas ticis un tiek novērtēts cauri laiku laikiem. Grāmatas ir vērtība, kas par vērtību padara visu, kas ar tām saistīts, – arī to sponsoru.

Tomēr būtiskākais ieguvums, atbalstot grāmatniecības nozari, ir sabiedrības izglītošana jomās, kuras ir aktuālas pašam uzņēmumam.

Kvalitatīvas informācijas esamība un brīva pieejamība kliedē maldus, izskauž ačgārnus priekšstatus un, protams, veicina nozares popularitāti, kas savukārt veicina sabiedrības informētību. Ieguvēji galarezultātā ir visi, sevišķi uzņēmums, kas atbalstījis grāmatas izdošanu: jo izglītotāka sabiedrība, jo zinošākus un profesionālākus darbiniekus uzņēmumam ir iespējams iegūt. Būtībā sponsorēšanas līdzekļu novirzīšana grāmatniecībai ir alternatīvs risinājums dziļu izpratni veicinošā un tiešām efektīvā nozares popularizēšanā.

Cikls vienmēr apiet pilnu riņķi, un labie darbi atmaksājas.

Daiga Bitēna, izdevniecības «White Book» mārketinga projektu vadītāja.

Nepalaid garām!

Uz augšu