Ierasta lieta, ka mūziķi jaunus albumus auklē mēnešiem - dodas radošās nometnēs, ieraksta neskaitāmus demo, tad pavada studijā vairākas nedēļas, pat mēnešus, nedēļām ilgi to visu miksē, pārmiksē utt. Natašas Hānas (Natasha Khan) jaunais muzikālais projekts «Sexwitch» savu 30 minūšu EP «Sexwitch» ierakstījis vienas dienas sesijā producenta Dena Kerija (Dan Carey) Londonas studijā. Šādai pieejai ir gan plusi, gan arī mīnusi, taču kopumā «Sexwitch» skan lieliski, un Nataša šajā platē nudien izklausās kā mežonīga ragana.
Sexwitch «Sexwitch»
Sexwitch «Sexwitch»
(Echo/BMG)
8/12
36 gadus vecā Nataša plašāk, protams, pazīstama ar savu pamatprojektu «Bat for Lashes» (skat. TVNET albumu recenzijas), un jau zināms, ka 2016. gada pavasarī klajā nāks jauns «Bat for Lashes» albums, taču «Sexwitch» ir kas pavisam citādāks.
«Sexwitch» albuma pamatā ir sešas kompozīcijas, sešas kaverversijas no dažādām valstīm. Tas viss sākās ar producenta Dena Kerija aicinājumu doties iepirkties uz mūzikas ierakstu veikalu, kurā Nataša un Dens atrada vairākus interesantus psihedēliskā popa un roka ierakstus no Irānas, Taizemes un Marokas. Interese par Tuvo Austrumu mūziku abus vieno jau kopš 2013. gada, kad kopīgi ieskaņota Irānas pirmsrevolūcijas dziesma «The Bride». Turklāt pati Nataša ir pa pusei pakistāniete.
Tad Dens uzrunāja britu neopsihedēliķus «TOY», lai tie sagatavo atsevišķu izvēlēto dziesmu pavadījumus, savukārt Nataša palūdza saviem draugu draugiem no dažādām valstīm, lai iztulko konkrēto dziesmu vārdus, izņemot sešdesmito gadu psihedēliķu «Moby Grape» dalībnieka Aleksandra «Skip» Spensa «War In Peace» (no 1969. gada albuma «Oar»), kas ir oriģinālā angliski. «TOY» savas partijas sagatavoja pāris dienu laikā, bet pats ieraksts Kerija Londonas studijā notika vienā dienā. Visas kompozīcijas ierakstītas dzīvajā ar pirmo piegājienu.
Nataša ierakstā dzied brīvi, nepiespiesti, brīžiem radot tādas skaņas, kas pārējiem lika pasmaidīt un teikt, ka kas tāds varētu labi iederēties arī seksa laikā.
Pēc katras dziesmas ieraksta Nataša esot burtiski trīcējusi,
un, kā saka pati, sajutusi kādu mistisku saikni ar raganām, to dedzināšanu viduslaikos. Tāpēc arī izvēlēts nosaukums - «Sexwitch».
Hāna vienmēr bijusi perfekcioniste, bet šis ieraksts viņu izsitis no komforta zonas. Arī «Sexwitch» koncertos viņa jūt sevī kādu primitīvu enerģiju, kas zemapziņā viņai liek iedomāties par Kurtu Kobeinu.
Rezultāts ir muzikāli raupjš (kaut rūpīgi producēts), psihedēlisks ieraksts, kurā saplūst okultisms, buršanās un pagānisma elementi (brīžiem rodas asociācijas ar «Dead Can Dance») ar bagātīgu perkusiju, elektronisku bītu un ģitāru devu. Tiesa, tas rezonē vienā dimensijā un visdrīzāk nav saprotams, uztverams visiem, taču, tie, kas ļaujas šīm Hānas raganas dziesmām, noteikti vēlētos, lai ieraksts būtu garāks par 30 minūtēm.
Cerams, ka kaut kas no šīs pieredzes būs saklausāms arī Hānas jaunajā «Bat for Lashes» platē.
***
Atgādinājumam mazliet vēstures. Nataša Hāna dzimusi pakistānieša tēva un britu mātes ģimenē, vasaras pavadījusi, ceļojot uz Pakistānu un apkārt pasaulei kopā ar tēvu, kas bijis Pakistānas skvoša komandas treneris, savukārt ziemā dzīvojusi Hertfordšīrā. Augusi strikti reliģiskā vidē līdz 11 gadu vecumam, kad vecāki izšķīrušies. Nataša studējusi mūziku un kino, aizrāvusies ar amerikāņu minimālista Stīva Reiha (Steve Reich) mūziku, pati radījusi dažādas mākslas instalācijas, zīmējusi animācijas darbus un uzstājusies. Pirmais «Bat For Lashes» singls «The Wizard», ko izdeva pati Hāna savas mūzikas izdevniecības «She Bear Records» apgādā, iekrita ausīs izdevniecības «Echo» (Rošīnas Mērfijas mājvieta) cilvēkiem, un tika noslēgts līgums par veselas plates izdošanu.
Izdošanas datums - 25.09.2015.