Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Senās mūzikas festivālā skanēs senās Indijas mūzika

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

10. jūlijā plkst. 19.30 Rīgas Reformātu baznīcā Senās mūzikas festivāla ietvaros notiks koncerts «Indijas klasiskās mūzikas šedevri: no Indijas caur tūkstošgadēm», kurā senās indiešu rāgas atskaņos - Akašs Sergejs Ancupovs, sārods (Latvija); Sandžu Višnu Sahai, tabla (Indija) un Ludmila Žurkova, tampura (Latvija).

Koncertā spēlēs Eiropā labi pazīstamais Akašs Sergejs Ancupovs (Latvija) – pasaulslavenā mūziķa, Indijas izcilākā sārodista Ustada Amdžada Ali Hāna māceklis, kurš sāroda spēles mākslai un Indijas mūzikas pamatu un filozofijas apguvei veltījis vairāk nekā 30 gadus.

Dzirdēsim arī Benaresas tablas spēles skolas patriarha Pandita Šarda Sahai dēlu Sandžu Višnu Sahai (Indija), kurš jau sestajā paaudzē dāvā pasaulei šo izsmalcināto mākslu. Kopš sava pirmā koncerta 9 gadu vecumā Sandžu Višnu Sahai kļuvis par spožu izpildītāju, kuram aplaudē visprestižākajās pasaules koncertzālēs. Savulaik viņš uzstājies arī Soltleiksitijas Olimpisko spēļu atklāšanas ceremonijā un ir biežs viesis Velsas prinča Čārlza rezidencē.

Senāko indiešu mūzikas instrumentu – tampuru spēlēs Ludmila Žurkova. Viņa ir indiešu mūzikas interprete ar vairāk nekā 20 gadu stāžu.

Rāga (no sanskrita – noskaņa, nokrāsa) ir indiešu klasiskās profesionālās mūzikas melodijas pamatmodelis – Indijas klasiskās mūzikas žanrs ar stingrām likumībām, reglamentētu uzbūvi, skaņkārtām un transcendentālu iedarbīgumu. Tās savdabība un izpildījuma maniere veidojusies daudzu gadsimtu gaitā. Vienlaikus rāga ir vistīrākā improvizāciju māksla, jo notīs rāgas nepieraksta. Indiešu guru – bambusa flautas bansuri, sāroda, sitāras, tablas, tampūras un citu instrumentu spēles meistari – šo prasmi nodod no paaudzes paaudzē saviem dēliem un pacietīgajiem mācekļiem. Rāgas tiek atskaņotas bez steigas, nereti pat vairāku stundu garumā, turklāt tās saistītas gan ar konkrētām stihijām (uguns, ūdens, zeme), gan gadalaikiem un diennakts ciklu. Teorētiski rāgu skaits ir bezgalīgs, un mācība par tām izstrādāta saskaņā ar Senās Indijas teoriju par poētiskajām jūtām, emocijām un estētiku: rāgām jāizsauc noteiktas sajūtas un pārdzīvojums, un Senās Indijas teorētiskie uzskati rāgu interpretam paredz noteiktu sejas izteiksmi, atkarībā no skaņdarba rakstura, kā arī atbilstošus žestus.

Biļetes «Biļešu paradīzes» kasēs.

Nepalaid garām!

Uz augšu