Jau 14. gadsimtā pie divpadsmit Livonijas pilīm izveidojas ciemati, un katrā no tiem bijuši vairāki krogi. Alus nozīmību norāda arī Rīgas alus nesēju ģildes dibināšana 1396. gadā – secināms, ka apgrozībā bija tādi alus daudzumi, lai tā pārvietošana kļūtu par atsevišķu nodarbošanos. Lielvārdes alus seko šīs cēlās profesijas pēdās, darot tradicionāli darītu eilu pieejamu tuviem un tāliem alus cienītājiem.
Alus nozīmība pieauga 16. gadsimtā, kā minēts Livonijas provinces hronikā 1583. gadā «Lai arī daudz tika tērēts katru gadu, tomēr varēja vēl daudz tūkstošu lastu rudzu [1 lasts bija aptuveni 2 tonnas] [...] izvest uz ārzemēm. Tikai miežu jeb iesala neizveda neviena lastu, jo šis produkts tika patērēts uz vietas uz vietas.»
Par latviešu alus meistaru māku zviedru mācītājs Olafs Magnuss 16. gadsimtā raksta «[…] jo labāki mieži, un jo labāk tie sagatavoti, jo labāks alus sanāk». Lai arī var šķist, ka šāds novērojums mums neko daudz nepasaka, tā gluži nav – varam secināt, ka senie alus meistari labi sapratuši izejvielu nozīmi izcila alus brūvēšanā. Šodien mēs Lielvārdes alū iedvesmojamies no šiem agrīnajiem alus darītājiem, rūpīgi atlasot tikai augstākā labuma sastāvdaļas mūsu alum.
Izpratne par labu miestiņu nerodas tukšumā – tai atskaites punktu sniedz zināšanas par nelāgu alu. Raganu prāva no 1576. gada mums vēsta par to, kas uzskatīts par sliktu alu – apsūdzēto vainoja alus aizdarīšanā ar irbenēm un driģenēm. Skaidri noprotams, ka pareiza sastāvdaļu izvēle tika uzskatīta par svarīgu, pat ja apsūdzība burveklībās no mūsdienu skatpunkta var šķist nedaudz skarbs sods par šo vadlīniju pārkāpšanu.