Atzīmējot sava leģendārā, vairāku miljonu tirāžā pārdotā albuma «Reckless» 30. gadskārtu, Braiens Adamss 25. martā uzstāsies Rīgā. Atskatoties uz vēsturiskā albuma tapšanu un tā jaunākās versijas - «Reckless Deluxe Anniversary set»* – sagatavošanu, piedāvājam kompilāciju no vairākām intervijām, ko šoziem Adamss sniedzis Kanādas un Lielbritānijas medijiem.
Braiens Adamss: Biju visus nomocījis līdz prāta aptumsumam
Par «Reckless» dziesmu tapšanu
Ideja bija apsēsties un sarakstīt tādas dziesmas, kas būtu labas un savstarpēji saderīgas. Tāda veida dziesma un šāda veida dziesma. Par laimi 1983. gadā mēs ar Džimu Velansu (dziesmu līdzautors) bijām lieliski sastrādājušies un radošas iedvesmas pilni. Burtiski katru dienu, kad mēs tam pieķērāmies, tapa jauna dziesma, kas beigās kļuva par «Reckless» albumu. Pirmdien tapa «Heaven», otrdien «Run To You», trešdien «Somebody», bet sestdien «Summer Of 69». Mūs bija pārņēmusi tāda iedvesma, ka dziesmas vienkārši tapa cita pēc citas, bez īpašas iedziļināšanās, kam tieši tās rakstām. Izlikām to, kas tajā brīdī mūs pašus iedvesmoja.
Starp citu, «Heaven» tika komponēta kādai patiešām sliktai filmai. Ierakstu kompānija «A&M Records» to producēja, tāpēc mani palūdza uzrakstīt kādu dziesmu. Cits piemērs: lieliskais draugs un producents Brūss Fērbērns tai laikā strādāja ar Blue Oyster Cult un vaicāja man, vai nevarētu uzrakstīt viņiem kādu kompozīciju. Mēs ar Džimu nolēmām piedāvāt «Run To You». Viņi to noklausījās un nolēma tomēr noraidīt. Tagad esmu laimīgs, ka tas notika tieši tā.
Nailam Rodžersam uzrakstīju «Somebody», ņemot vērā viņa ģitārspēles stilu.
Par «Reckless» ieraksta procesu
Dziesmu radīšana nāca tik viegli, bet ierakstīšana bija īstas mokas. Manā rīcībā bija labākais skaņu inženieris pasaulē Bobs Kliermauntins, kurš rada brīnumus. Bet es nespēju nomierināties, kamēr vismazākā detaļa nebija tā, kā es to vēlējos. Pajautājiet kādam, kas tajā piedalījās! Iespējams, ka viņi to jau aizmirsuši, bet es viņus biju nomocījis līdz prāta aptumsumam. Paskatoties uz piezīmēm, redzams, ka, piemēram, tikai bungu partija kādai kompozīcijai pārrakstīta piecas vai sešas reizes. Jāatzīst, ka ar šodienas redzējumu es īsti nevaru saprast, par ko tā bažījos, jo pat sākuma materiāls ir vienkārši lielisks. Kad tu piedalies ierakstā, tu esi tajā tik dziļi iekšā, tik ļoti «dedz» par to, ka nerimsties, kamēr tas neskan tieši tā kā labākais, ko vispār savā dzīvē esi radījis.
Par «Summer Of 69» divdomīgo tekstu
Gadu gaitā tik daudz diskutēts par «Summer Of 69» liriku. Žurnālisti pat izpētījuši, ka mans un Džima [Velansa] traktējums ir atšķirīgs. Viss, ko varu pateikt: izlasiet kārtīgi vārdus, iedziļinieties tajos, un tie visu paši atklās. Īsumā dziesma ir par to, kā kāds tiek galā ar savām jūtām. Joprojām esmu lepns par šo sacerējumu. Tā ir viena no manām vismīļākajām dziesmām. Un man patīk arī tās daudznozīmīgais traktējums - cilvēkiem šķiet, ka tā ir par vienu lietu, lai gan patiesībā tā ir par pavisam ko citu.
Par duetu ar Tīnu Tērneri dziesmā «It's Only Love»
Jau kompozīcijas radīšanas brīdi man bija sajūta, ka šeit nepieciešams vēl kas. Un tad es iedomājos, cik lieliski iederētos Tīnas [Tērneres] vokāls. Albuma ieraksta pēdējā nedēļā gadījās tā, ka viņa uzstājās Vankūverā, un es sarunāju iespēju ar viņu satikties aizkulisēs. Viņa uzstājās pirms Laionela Ričija, un visas aizkulises bija pilnas ļaužu tā, ka ne izlauzties cauri. Tad es ieraudzīju milzu frizūru nākam pa gaiteni un balsi vaicājam: «Kur viņš ir? Kāds viņš izskatās?» Kāds norādīja uz mani, viņa pienāca man klāt un teica: «Braien Adams, man ļoti patīk tava dziesma!» Nākamajā dienā mēs to arī ierakstījām.
Par darbu pie jubilejas albuma «Reckless Deluxe Anniversary set»
Kad nolēmām ķerties pie jubilejas materiāla sagatavošanas, atklājās, ka viss sākotnējais materiāls ir zudis. Mana ierakstu kompānija bija pazaudējusi ne tikai oriģinālo plates vāka foto, bet arī visas māsterlentes. Tās nekur nebija atrodamas. Manuprāt, tā ir augstākā mērā nolaidība. Visas lietas, ko mākslinieki radījuši un rada mūsdienās, viss laiks, ko mūziķi patērējuši, sacerot mūziku, un mākslinieki, radot dizainu, tā taču ir māksla! Un to visu vienkārši izmest kā kaut kādu atkritumu, tā ir supernevīžība.
Par laimi, vienu kopiju glabāju savās mājās. Taču tā nebija lietota visus šos 30 gadus, tāpēc bija bažas, ka lente būs sākusi slāņoties. Tā arī izrādījās, tāpēc tehniķiem nācās veikt juveliera cienīgu darbu, lai lenti pa gabaliņam salabotu. No tās sākumā tapa ieraksta digitālā un pēc tam jau remāsterētā versija.
Līdz ar šo atradumu mums radās iespēja iepazīstināt klausītājus ar septiņām nekad neizdotām kompozīcijām, ko citu starpā sacerējām «Reckless» albumam.
Vāka foto man izdevās atrast «Universal» [ierakstu kompānija] arhīvā. Kad izmisis zvanīju viņiem, saņēmu atbildi: «Piedod, Braien, bet mums tiešām nekas nav saglabājies.» Es tomēr neatlaidos un saņēmu atļauju parakāties viņu arhīvā. Pavadot tur visu dienu, man galu galā izdevās atrast 8x10 cm iespieddizaina materiālu, kas, attiecīgi apstrādāts, izrādījās piemērots 2014. gada albuma vākam.
Rūpīgi izpētot savu mājas arhīvu, sazinoties ar fotogrāfiem, kas mūs iemūžināja tajā laikā, izdevās salasīt unikālas fotogrāfijas, kas arī pievienotas albuma jaunajai versijai.
Esmu lepns un priecīgs, ka visi šie meklējumi un skrupulozais darbs vainagojušies ar panākumiem. Bet tas tiešām bija ellīgs darbs.
Biļetes uz Braiena Adamsa koncertu 25. martā Arēnā Rīga iegādājamas www.bilesuserviss.lv un visās Biļešu serviss kasēs.
• Reckless Deluxe Anniversary set: 1. kompaktdiskā ir pagājušajā gadā remāsterēts 1984. gada albuma materiāls; 2. kompaktdiskā iespējams noklausīties dzīvo uzstāšanos Londonas koncertzālē «Hammersmith Odeon»; DVD ar 10 oriģinālajām kompozīcijām un visbeidzot Blu-ray disks ar oriģinālajām un papildu kompozīcijām 5.1 skaņas formātā. Īpašs bonuss ir nekad agrāk nepublicētas pašu Braienu un ieraksta procesus studijā atspoguļojošas fotogrāfijas, kā arī Braiena un dziesmu līdzautora Džima Velansa sarunu ieraksti. 4 disku komplekts pasūtāms www.bryanadams.com