Pikaso aicina uz satikšanās vietu, kuru mainīt nedrīkst (17)

CopyDraugiem X Whatsapp
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Publicitātes foto

Vecrīgas kulta vietas «Pulkvedim neviens neraksta» 18 gadu jubilejas mēneša ietvaros savu vairākus gadus tapušo debijas albumu 16. novembrī plkst. 22 prezentēs hiphopa mākslinieks Pikaso, īstajā vārdā Jānis Lipšāns. Lai uzzināto ko plašāk, aicināju 29 gadus veco mākslinieku uz nelielu sarunu.

Jaunais albums «Satikšanās vietu mainīt nedrīkst» Rīgas studijā «Wolk Recording» ar pārtraukumiem tapis sešus gadus, strādājot ar skaņu vīriem Igoru Iļņicki un Aleksandru Volku un piesaistot tādus izpildītājus kā Dons, trio «Limonāde», Deniss Paškevičs u.c.

Pats Pikaso dzimis 1984. gada 31. janvārī grāmatvedes un diriģenta ģimenē. Pabeidzis Rīgas 1. bērnu mūzikas skolu (sitamo instrumentu, alta saksafona klasi), bērnībā aizrāvās ar basketbolu, dejojis arī sporta dejas, mācījās Rīgas 3. vidusskolā. Jāņa vectētiņš Jāzeps Lipšāns bija pazīstams komponists.

Hiphopam Pikaso pievērsies pašmāju reperu Gustavo un Ozola ietekmē pagājušā gadu desmita pirmajā pusē. Plašāk pazīstams ir 2007. gada Pikaso, Gustavo un R-viss skaņdarbs «Esi brīvs», kura animētais video ieguva Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvu.

Kā jaunākais singls no debijas albums izdots «Ir, bija un būs», kurā piedalās dziedātājs Dons.

TVNET: Kas ir šī satikšanās vieta, ko mainīt nedrīkst?

- Visnotaļ daudzslāņains koncepts, kas sevī ietver visaptverošu teoriju par laika un telpas attiecībām, precīzāk, kontekstā ar pārmaiņām manā pasaules redzējumā, atklāsmi par notiekošajiem procesiem, paplašinot savu redzesloku. Un galu galā satikšanos ar klausītājiem, daloties ar šo ierakstu. Šķiet, ka laiks ir otršķirīgs, bet vieta pārnestā nozīmē ir mūzika, ko esmu noapaļojis šajā albumā.

TVNET: Kādreiz 90. gadu otrajā pusē, ja pieminām reālu satikšanās vietu, tāda katru nedēļas nogali jauniešiem Vecrīgā bija «Pulkvedis». Tur, starp citu, arī tiks prezentēts šis albums. Kāpēc tieši tur?

- Arī man «Pulkvedis» saistījās ar vietu, kur būt. Simboliski man bija satikties tieši vietā, kurai jūtu piederību jau no tiem laikiem, un tas bija apzināts lēmums prezentācijas koncertu rīkot tieši «Pulkvedī» - tur, kur zemapziņā sāku darbu pie šā albuma.

TVNET: Jaunais albums tapis sešus gadus. Vai hiphopā var atļauties tik garu laika nogriezni? Viss taču šajā žanrā gan muzikāli, gan estētiski mainās teju katru mēnesi.

- Es laikam būtu ļoti nepateicīgs materiāls kādam lielam ierakstu izdevējam. Bet man palaimējās ar cilvēkiem apkārt, kas ar savu iekrāto pieredzi atturēja no pārdroša soļa izspļaut to jau pirms sešiem gadiem. Atļāvos ieklausīties, un viss jau ir relatīvs - laiks. Toties tagad apzinos tā svaru un esmu gandarīts, ka izturētā pauze manī radusi piepildījumu - kā muzikāli, tā personīgajā dzīvē.

Muzikālais un tekstuālais materiāls vairāk tiecas akcentēt vietu, kad laiks vairs nav nozīmīgs.

Rast savu vietu, neatkarīgi no laika.

TVNET: Viens no māksliniekiem, ar ko esi savulaik sadarbojies, ir Gustavo (tagad Arstarulsmirus). Kā jūs iepazināties un kādas ir jūsu radošās saites? Jaunais albums skan ļoti radniecīgi Gustava muzikālajai estētikai. Vai piekrīti?

- Tas varēja būt ap to laiku, kad iznāca «Beidzot» (2004. gads - red.). Kaut kā iepazināmies. Tas cilvēku loks bija samēra šaurs - pamazām attīstījās dialogs un radās iespēja arī sadarboties (singls «Esi brīvs»). Arstarulsmirus tolaik padalījās ar muzikālo materiālu un tas, protams, ir saklausāms jaunajā albumā. Es uzņēmos šo muzikālo materiālu attīstīt. Sanāk, ka šis ieraksts ir iespēja dzirdēt mani atkal sadarbībā ar Arstarulsmiru nu jau plašākā diapazonā.

«Satikšanās vietu mainīt nedrīkst»
«Satikšanās vietu mainīt nedrīkst» Foto: Publicitātes foto

TVNET: Dziesmas «Esi brīvs» video savulaik tika nodēvēts par plaģiātu (Madvillain «All Caps» estētikas kopija)... arī mūzika bija paņemta no «Snak The Ripper» dziesmas «Posion»... Hiphopā jau laikam šāda citātu pieeja ir pašsaprotama?

- Stilistiski nudien līdzīgi video! Bet neesmu dzirdējis, ka kāds runātu par plaģiātu. Hiphops sevi ģenerē uz pieejamo materiālu bāzes (muzikāli, vizuāli), un tā arī ir tā burvība, kas ļauj artistiski uzrunāt par jau dzirdēto/redzēto, sniedzot citu skata leņķi. Man svarīgāk šķiet pievērst uzmanību dziesmas vēstījumam, kas, darinot stāstījumu, saliek uzsvarus un izceļ oriģinālu pieeju.

TVNET: Par vēstījumu. Jaunais albums ir konceptuāls. Vai vari paskaidrot detalizētāk? Kāda ir šī koncepcija?

- Progresija. Katra paša iekšējā progresija, kuru mēs projicējam uz apkārtējiem. Sākot ar atskaites punktu «Ir, bija un būs», turpinot ar akumulēto negāciju («Baaaaac») pārstrādi («Ziņas jātaisa ir pašiem»), slīgstot iekšējā dialogā ar sevi («Vējiem līdz») un vēlēšanos rast savu balsi («Došu savu dziesmu tev»); iekšēju lūzuma brīdi («Tulkojumā»), ko atrisina secinājums («Himna zābakam»); un virzoties savā gaitā («Braucamā») uz tikšanos ar jauno «es» («Satikšanās vietu mainīt nedrīkst»), kā arī apzinoties pēctecību («Pagarinājums») un izrunājot novēlējumu («To»).

TVNET: Vai tu tici progresa idejai? Tici, ka cilvēks tiešām var progresēt, var mainīties? Nesen kādā intervijā lasīju sarunu ar filosofu Džonu Greju, kurš apgalvo, ka cilvēka daba savā būtībā nav mainījusies - verdzības vietā šodien ir cilvēku tirdzniecība, spīdzināšanas vietā - īpašas pārrunas...

- Mūsu katra pasaules vērojumi kontekstā ar dzīves pieredzi rod zināmu pārdzīvojumu gammu. Tas gan skanēs nelāgi, bet Greja apgalvojumā arī ir progresija. Mans kā indivīda uzdevums ir apzināt atbildības un, reducējot cilvēci uz sevi pašu, progresēt. Es gan varu piekrist, ka šādu negatīvu parādību esamība kopumā to kavē... kaut gan, ja padomā - savā ziņā arī veicina.

TVNET: Kā vērtē to, kas notiek šodien pašmāju hiphopa laukā? Izskatās, ka par populārāko mākslinieku ir kļuvis Gacho, savukārt Ozols nolīdis pagrīdē, bet Gustavo vispār nolēmis mest mieru tradicionālam hiphopam.

- Es domāju, ka viss ir likumsakarīgi - kāds paiet mazliet malā, nāk cits, kādu vairs neuzrunā šis rāmītis un tiek apjausta lielāka bilde.

Mani priecē pēdējais Skuteļa darbs «Siltums» - feini ieturēts un artikulēts. Arī Ansis ar pēdējo no saviem krājumiem «Himnas»,

lai arī tumšāks un agresīvāks, tomēr interesanti paklausīties. Ja skatāmies progresijā, labprāt dzirdētu, ko šie paši izpildītāji iespēs ar nākamajiem ierakstiem. Arī Gacho. Pozitīvi vērtēju sadarbību ar citu mūzikas žanru izpildītājiem, mūziķiem, kā arī ar citu mākslas jomu darboņiem - manī ir pārliecība, ka hiphops un visa kopējā auditorija tikai iegūst, šādi paplašinot savu redzesloku.

TVNET: Starp citu - kāpēc izvēlējies tieši šādu skatuves vārdu - Pikaso?

- Neatminos, kad. Savu skatuves vārdu izvēlējos neapzināti, tik pēc tam sāku uzdot jautājumu «kāpēc» un izvilku - tikai viņam raksturīgs rokraksts, un papildinot - gleznas ir dziesmas un vārdi/mūzika ir krāsas.

TVNET: Ko varam gaidīt no prezentācijas koncerta «Pulkvedī»?

- Pilnu koncertprogrammu, DJ Oganes ar sumināmo muzikālo pavadījumu un varbūt arī kādu viesi no albuma.

TVNET: Vai jauns albums Pikaso cienītājiem būs jāgaida vēl sešus gadus? Vai vispār esi nolēmis turpināt darboties mūzikā?

- Man jau arī nācās gaidīt (smejas). Un šis tas jau ir padomā. Gatavoju b-pusi šim ierakstam, un, domājams, tas varētu rezultēties nākamā gada sākumā. Par darbošanos mūzikā - turpināšu attīstīt savu un dalīties.

Satikšanās Vietu Mainīt Nedrīkst/Pikaso/Wolk Recording Studios from Pikaso on Vimeo.

-----

Atgādinām, ka šomēnes Vecrīgas klubā «Pulkvedim neviens neraksta» norisināsies izklaides vietas 18 gadu jubilejas svinības, kuru laikā paredzēti vairāki muzikāli pasākumi. Zīmīga tikšanās dzimšanas dienas noskaņās, kad «Pulkvedis» vērs durvis tikai tuvākajiem draugiem un cienās ar svētku torti, gaidāma 22.novembrī, svētku mēneša kulminācijas dienā. Tad «Pulkvedī» uzstāsies grupa «Satellites LV», kam šī klubā būs atgriešanās, lai kopīgi nosvinētu izklaides vietas pilngadību.

Komentāri (17)CopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu