Nepastāv viens dominējošs pasaules attēlojums, izpratne par pasauli. Nav vairs tā, ka valdītu Rietumu uzskats vai angloamerikāņu uzskats. Aina ir globālāka, vienlīdzīgāka. Ķīniešu mākslinieki prāto par amerikāņiem, amerikāņi par krieviem.
Tā tas šobrīd vienkārši ir.
Mūsdienām raksturīgi atpazīstami kuratoru vārdi, spēcīgas personības; vai nedraud situācija, kad kurators var aizēnot mākslinieku, izmantojot to kā ruporu savām idejām?
Tik briesmīgi jau arī nav. Attiecības starp kuratoru un mākslinieku ikreiz ir ļoti individuāls jautājums, kas atkarīgs no abu cilvēku personībām, tāpēc iespējamie attiecību varianti ir dažādi, bet vienu izteiktu tendenci katrā ziņā, manuprāt, nevar novērot.
Strauji pieaug mākslas mešu un biennāļu skaits. Arī kurators Pēters Vēbels biennāles preses konferencē minēja, ka pirms 20 gadiem tās varēja saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem. Par ko, jūsuprāt, tas liecina?
Situācija ir sekas globalizācijai un tam, ka katrs vēlas intensificēt vietējo mākslas ainu. Ikviens vēlas atrasties centrā, būt redzams, atpazīstams. Arī Maskavā laikmetīgās kultūras centrs Garage, Maskavas biennāle u.tml. iniciatīvas ir centieni parādīt, ka arī mēs, redz, esam daļa no laikmetīgās mākslas procesiem.
Bet vai tik izteikta mākslas tirgus varas nostiprināšanās tomēr neiznīcina mākslas būtību? Diez vai mākslas darba galvenā funkcija ir būt par produktu.
Jā, tāds nu ir mežonīgais kapitālisms. Mākslas tirgus, jo īpaši izsoļu nami, kļūst ārkārtīgi ietekmīgs. Pat muzejiem vairs nav teikšanas, kas mākslā ir kas. Tagad atskaites punktus nosprauž mākslas meses un izsoļu nami.
Un kā minētais ietekmē mākslu?
Nelāgi. Māksla kļūst par anonīmas kultūras industrijas mašinērijas daļu, kas ir ļoti bīstami.
Kliedējot nomācošo toni: pēdējais iespaidīgākais pārdzīvojums mākslā – kad un kur to pieredzējāt?
Nevaru vērtēt šo biennāli, jo tas ir mans projekts, negrasos salīdzināt, taču, viens no pēdējiem spilgtākiem piedzīvojumiem mākslā bija iepriekšējā Maskavas mākslas biennāle 2009. gadā. Tā atstāja ļoti paliekošu iespaidu. Kurators Žans Hūberts Martins (Jean-Hubert Martin, Francija) bija paveicis lielisku darbu.
Materiāls pārpublicēts no portāla Arterritory.com