Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Darbs – nogurdinošs un bīstams – "Arsenāla" filmā "Tumsa veikalā"

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: kadrs no filmas

Starptautiskā kino festivāla "Arsenāls" Panorāmā skatāma filma, kas šogad Kannu kinofestivālā lauzusi Rietumu pasaules stereotipu par Brazīlijas kino un valsti kopumā. Bez bikini, favelām un eksotiska kolorīta filma "Tumsa veikalā" atklāj pelēko un ikdienišķo. Palēnām satumstot, slāpētā klusumā sāk dzīvot pārdabiski tēli, kas liek apšaubīt saprāta robežas un atklāj darbaholisma biedējoši patiesās aizkulises, informē Laura Lizuma, kinofestivāla "Arsenāls 2011" Preses centra pārstāve.

"Tumsa veikalā"

Brīdī, kad apņēmīgā Helēna ir nolēmusi uzsākt jaunu biznesu, atverot nelielu veikaliņu Brazīlijas ekonomiskajā galvaspilsētā Sanpaulu, viņas vīrs Otavio pēkšņi zaudē darbu. No saviem plāniem Helēna tomēr neatsakās, veikals tiek atvērts, darbā tiek pieņemti palīgi gan biznesā, gan mājas solī, un, kamēr jaunā uzņēmēja nododas veikala pārraudzīšanai, Otavio vada dienas bezcerīgās telefona sarunās un darba intervijās. "Tumsa veikalā" tomēr nav stāsts par nodarbinātības krīzi Brazīlijā vai ironisks skatījums uz sociālajiem apstākļiem valstī. Režisori radījuši Brazīlijas vidusmēra ģimenes portretu, kura ikdienā arvien vairāk ielaužas pārdabiskais un prātam neaptveramais. Centieni saglabāt iekšējo mieru un nezaudēt veselo saprātu balansē uz akūta darbaholisma robežas. Nepārvaramā spriedze atsaucas gan uz attiecībām darba vidē, gan ģimenē – pāris te strīdas, te atkal salabst, palēnām nonākot absurdās situācijās, kur rūgta ironija savijas ar biedējošiem paranojas radītiem murgiem.

Filmas "Tumsa veikalā" ir režisoru duets Marko Dutra un Huliana Roha sastrādājušies jau studiju laikā, kopā uzņemot īsfilmu "Baltais palags", kas 2005.gadā izrādīta Kannu kinofestivālā. "Tumsa veikalā" ir abu debija pilnmetrāžas kino, turpat Kannās atklājot režisoru savdabīgo un šausmu filmas estētikai pietuvināto kino valodu, kas nereti tiek salīdzināta ar Alfrēda Hičkoka un Deivida Kronenberga darbiem. Filmas autori atstāj vietu plašām žanra interpretācijām, cenšoties savos kino darbos savienot gan romantisko, gan komisko, gan citkārt izteikti šausminošo. Idejas vārdā esot pieļaujams it viss, pat kino klasikas, psiholoģiskā trillera un Disneja animācijas apvienojums, ja vien šis eklektiskais salikums spēj attaisnot režisora ieceres un atklāt tēlu un filmas notikumu fizisko nepieciešamību. Filma ir kā hibrīds starp smalko un acij netīkamo, atturīgi vērojošo un kliedzoši uzbrūkošo – šis duālisms iezīmē arī filmas varoņu transformācijas, otrās sejas, kas klasiskā kino darbā paliktu neieraudzītas.

Filma kino festivāla "Arsenāls" jauno skatupunktu meklējumu programmā Panorāma skatāma vienīgajā seansā 17.septembrī plkst. 21.30 kinoteātrī "K Suns".

Starptautiskais kino festivāls „Arsenāls” jau no 10.septembra kinoteātros „Kino Citadele” un „K Suns”. Biļetes uz „Arsenāla” filmām nopērkamas „Kino Citadele” un „Biļešu Servisa” kasēs, kā arī internetā www.forumcinemaslv un www.bilesuserviss.lv.

Nepalaid garām!

Uz augšu