Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Kate Zilgalve: «Ūdensgabali» pulsēs sirsnīgā un nedaudz smeldzīgā ritmā (2)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: no personiskā arhīva

No šodienas, 15.augusta, līdz 17.augustam AB dambis un peldošais mākslas centrs «NOASS» kļūs par 13. starptautiskā laikmetīgās un videomākslas festivāla «Ūdensgabali» galveno norises vietu. Līdz ar festivāla atklāšanu uz nelielu sarunu aicinājām kultūras un mākslas projekta «Noass» direktori Kati Zilgalvi.

TVNET: Kas īsti slēpjas zem vārda «Ūdensgabali»? Kā šī ideja par video mākslas skatēm aizsākās?

Pirms trīspadsmit gadiem - 2000. gadā, lai rosinātu jaunas valodas meklējumus vizuālajā mākslā, nu jau aizsaulē esošajam māksliniekam un dzejniekam Jurim Boiko radās ideja parādīt publikai darbus no «Noasa» video kolekcijas. Līdztekus tam tika rīkoti arī diskusiju vakari un skates, kurās mākslinieki demonstrēja savus jaunākos darbus. Cik atceros, jau tad viss notika tādā absolūti brīvā un neformālā gaisotnē.

Par nosaukumu «Ūdensgabali» varu teikt tikai to, ka arī tas ir Jura Boiko veidots vārdu savienojums, ko iedvesmojusi «NOASA» atrašanās vieta. «Ūdens» tāpēc, ka «Noass» ir peldošs mākslas centrs, kuram ūdens ir visapkārt, bet «GABALS» tāpēc, ka tas ir pretstats šim plūstošajam elementam. Kopš vārda došanas brīža nebeidzas piedzīvojums, mēģinot savienot šķietami nesavienojamas lietas, kā arī vajadzība paveikt acīmredzami neiespējamo pavada katru festivālu.

TVNET: Ar ko šā gada laikmetīgās un videomākslas festivāls atšķirsies no citiem gadiem?

Šogad, kā vienmēr, būs skatāmas interesantas programmas un izcili mākslinieku sniegumi. Kā ierasts, festivāls norisināsies trīs dienas.

Šogad īpaši izcelta tiks Japānas programma, «Meklējot Anima formu», kas tiek vesta kā dāvana «NOASAm» 15 gadu jubilejā, bet ko «NOASS» savukārt dāvina pilsētai Rīgas svētkos.

onedotzero_resonate trailer from onedotzero on Vimeo.

Programma sastāv no trīs daļām: videodarbu skates, ko sagatavojis Tokijas pilsētas fotogrāfijas muzeja kurators Yunja Jamamine; performances, kurā piedalās VJ Okamotonoriaki un Masashi Yokota, kā arī Yusuke Shigeta videoinstalācijas «Pixel Forest».

Lai arī katram māksliniekam ir sava individuāla pieeja un katrs darbs un katra programmas daļa ir atšķirīga - tostarp ir gan animācijas, gan teju dokumentāli video, tomēr visa

Japānas programma pulsē vienotā viegli nostalģiskā, sirsnīgā un nedaudz smeldzīgā ritmā,

kas nevilšus sasaucās ar aizejošās vasaras noskaņām.

Savu šarmu un atšķirību no citiem gadiem dod tas, ka mājvietu «Noasā» šogad ir radis arī Latvijas Naivās mākslas muzejs un skatītājiem būs

iespēja atrasties un dzīvot it kā divās paralēlās un vienlīdz interesantās, pasaulēs.

TVNET: Kas ir šā gada festivāla absolūtā «nagla», ko nedrīkst palaist garām?

Ja runā par naglām, tad festivālu var salīdzināt ar mākslas darbu, kurā naglas sadzītas tik biezā slānī, ka rada jau jaunu kvalitāti.

poemetrics from onedotzero on Vimeo.



TVNET: Jūs minējāt, ka šogad «
Ūdensgabali
» šķērso maģiskas ainavas, retro sapņu ainas, pasaku pasauli, pārkāpjot ierastās video un kustīgā attēla mākslas robežas. Kā to saprast ierastās video robežās?

Ierasti ir skatīt attēlu kustībā no ērtā krēsla pozīcijas, Ierasti ir arī vērtēt un salīdzināt dažādo mākslinieku sniegumus. Mazliet neierastāk šķiet no šīs krēsla pozīcijas spēt atrast pārsteidzošo un nepieņemamo. «Ūdensgabali» šogad apvieno labāko no Japānas Mediju mākslas festivāla un britu arhīva «Onedotzero». Protams, tā ir iespēja novērtēt video tehnoloģisko attīstību pasaules kontekstā, bet visam pāri ir svētku sajūta.

TVNET: Kas jūs pašu visvairāk interesē no šā gada projektiem?
Vēl šorīt ar mākslinieku Yusuke Shigeta diskutējām par spilgtāko fragmentu no Raiņa lugas «Zelta zirgs» un to, kā

Raiņa tēli kustēsies low-bit datorgrafikā.

Instalācija «Pixel Forest» ir ārkārtīgi sirsnīga, un mani patiesi interesē, kā to uztvers Rīgas publika.

Nepalaid garām!

Uz augšu