Šodienas redaktors:
Līga Āboma
Iesūti ziņu!

Joki par prezidenti un saunā ieslodzītais Dolfs Lundgrēns

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Vai latvieši būtu gatavi paciest, ka par viņu prezidenti un pašu valsti mēnešiem, gadiem ilgi joko ASV vispopulārākais TV humora šovs? Nonākot pat tik tālu, ka amerikāņi atklāti iejaucas prezidenta vēlēšanu procesā, pieprasa likt uz naudaszīmēm amerikāņu komiķa attēlu, pārdēvēt lidostu un mainīt himnu?

Latvieši, iespējams, sarauktu pieri, bet

somi tikai uzjautrinājās par milzīgo bezmaksas reklāmu vienā no vispopulārākajiem ASV televīzijas šoviem,

ko skatījās visa Amerika un vēl vismaz vienpadsmit citas pasaules valstis. Somijas prezidente ne tikai neapvainojās, bet pat uzaicināja vainīgo komiķi ciemos un draudzīgi iedzēra kafiju.

Mārketinga un PR speciālisti šo gadījumu uzskata par leģendāru un min kā izcilu piemēru, kā ar minimāliem līdzekļiem var sasniegt – nepārspīlējot - globālu efektu. To ir vērts apskatīt, jo tas ir ne tikai pamācošs, bet arī gana asprātīgs.

Runa ir par somu izveidotajām īpašajām attiecībām ar amerikāņu TV humora zvaigzni Nr. 1 – Konanu O’Braienu (Conan O’Brien). Konana vārds ASV īpašus komentārus neprasa – vēl pagājušajā gadā "Forbes" viņu ierindoja TOP 100 ietekmīgāko slavenību sarakstā līdzās Oprai Vinfrijai, Andželīnai Džolijai un citām zvaigznēm. O’Braeins ir plaši pazīstams TV komiķis jau gandrīz divdesmit gadus, sešpadsmit no tiem vadīja ārkārtīgo populāro sarunu un joku šovu NBC kanālā Late Night with Conan O'Brien. Tas bija populārs ne tikai ASV, bet arī citās valstīs, tostarp Somijā.

Neliela somu privātā TV kompānija, redzot Konana šova popularitāti, iedomājās, ka vajadzētu uzaicināt komiķi ciemos uz Somiju. Tomēr bija viena neliela problēma: viņiem nebija tik daudz naudas, lai varētu uzaicināt šāda mēroga zvaigzni. Taču somi nebūtu somi, ja nemeklētu citus risinājumus – viņi nolēma izprovocēt, pierunāt Konanu atbraukt uz Somiju tāpat vien. Visdrīzāk,

viņi tobrīd vēl nenojauta, ar ko tas viss beigsies.

Viss sākās ar to, ka somu TV darbinieki izmaksāja Amerikā dzīvojošajiem somiem biļetes uz Konana šovu un lūdza dažādos veidos pievērst uzmanību Somijai. Ar laiku O’Braiens pamanīja, ka somi ir aizdomīgi bieži viesi skatītāju zālē, kur ar dažādiem plakātiem vēstīja, ka "Somija mīl Konanu", "Konan, Somija tevi gaida" u.tml. Kā jau sarunu šovos mēdz būt, vadītājs ik pa brīdim savos jokos iesaista arī klātesošos skatītājus.

Somus ilgi ignorēt nevarēja, un Konans aizvien biežāk sāka par viņiem jokot. Reiz kāds asprātis ievēroja, ka Somijas prezidente Tarja Halonena ir līdzīga pašam O’Braienam. Tas nekavējoties tika izmantots: parādījās plakāti ar Halonenu, uz kuriem bija rakstīts "Konan, Tava īstā mamma pēc Tevis skumst", "Konan, Tev ir dubultnieks", un tādā garā. Kārtīgs skarbo joku plēsējs to nevarēja laist garām: joki par Somiju un Tarju kļuva par gandrīz neatņemamu šova sastāvdaļu mēnešiem ilgi.

Konans O'Braiens savā šovā aktīvi pauda atbalstu Somijas prezidentei Tarjai Halonenai, turklāt uzsvēra abu līdzību
Konans O'Braiens savā šovā aktīvi pauda atbalstu Somijas prezidentei Tarjai Halonenai, turklāt uzsvēra abu līdzību Foto: Publicitātes foto

Tieši tajā laikā Somijā ritēja prezidenta vēlēšanu kampaņa, kur prezidente Halonena cīnījās par atkārtotu ievēlēšanu. Konanam to tikai vajadzēja: zinot sava šova popularitāti Somijā,

viņš azartiski pauda atbalstu savai "radiniecei",

pie reizes asi velkot uz zoba viņas konkurentus. Tādējādi, pateicoties Konanam, gandrīz visa ASV sekoja prezidentu vēlēšanu kaislībām Somijā, līdzīgi kā citkārt pārējā pasaule seko līdzi vēlēšanu kampaņai pašā ASV. Un tie nebija tikai amerikāņi vien: jāatceras, ka O’Braiena šovu skatījās arī miljoni citur pasaulē.

Galu galā Halonena patiešām arī uzvarēja un Konana sajūsma vairs nebija valdāma – viņš savā šovā izvirzīja prasības valstij, paģērot, lai Helsinku lidosta tiek pārsaukta O’Braiena vārdā, uz naudas zīmēm izvieto viņa attēlu, tiek mainītas valsts robežas un himna

un, visbeidzot, Somija tiek pārdēvēta par Conlandia.

Protams, zinot somu veselo saprātu, nav pamata domāt, ka Konans patiešām deva izšķirošo publicitātes atbalstu Halonenas uzvarai, taču ir vērts redzēt šova fragmentu, kur O’Braiens pasludina sevi par somu svēto, izvirza savas prasības un liek atskaņot jauno valsts himnu. Vēl piebilstot, ka ... nolēmis apciemot Somiju. Tieši to, ko vēlējās panākt mazās somu TV stacijas reklāmas speciālisti.

O’Braiens ar filmēšanas komandu patiešām ieradās Somijā. Te uzreiz jāpiebilst un NBC to apstiprināja – ceļojums notika par amerikāņu TV kompānijas naudu. Somi bija panākuši, ka viens no populārākajiem amerikāņu šova raidījumiem ierodas Somijā,

lai izveidotu speciālu raidījumu, reklamētu viņu valsti visplašākajā mērogā,

un vēl ... paši segtu visus izdevumus.

Konana vizīte Somijā ir atsevišķa stāsta vērta. Kā viņš pats vēlāk atzina, NBC komandai nebija ne mazākās nojausmas, kas viņus gaida Somijā. Viņi vienkārši devās uz Somiju, lai uz vietas pajokotu par šo tālo un savādo valsti.

Taču somi bija vairāk nekā gatavi:

viņi lieliski apzinājās, kāda nepārvērtējama valsts tēla reklāma tā varētu būt. Salīdzinājumam: viņi nekad nesasniegtu tādu efektu, kaut vai simts gadus par simts miljoniem pērkot reklāmas laiku CNN.

Patiesībā Konans šo reklāmu nodrošināja tāpat: CNN plaši atspoguļoja viņa vizīti. kurai somi bija sagatavojušies godam – jau lidostā bija noorganizēta grandioza sagaidīšana, Konanu pieņēma pati prezidente un Santa Klauss, kurš, pats par sevi saprotams, dzīvo nekur citur kā Lapzemē. Protams, amerikāņi tika iepazīstināti ar saunu un visu interesanto Somijā.

Konana šova komandai atlika tikai filmēt un brīnīties.

Un atkal – jau pašai vizītei bija pievērsta ASV lielāko mediju uzmanība. Šis ir tikai no neskaitāmajiem piemēriem – intervija CNN, kur Konans stāsta par saviem iespaidiem. Vērotājam no malas tas varētu izskatīties ja ne pēc viegla ārprāta, tad mulsinoši gan.

Pēc ceļojuma tika izveidots speciāls raidījums – filma par Somiju, kas, manuprāt, bija asprātīgāka par "Borata" Kazahstānas filmu un arī daudz gaumīga un labdabīgāka. Ja runājam par valsts mārketingu un tēlu, tad šis patiešām ir spilgts piemērs, kā ar izdomu un neatlaidību var panākt grandiozu efektu.

Šodien miljoniem amerikāņu un citu valstu iedzīvotājiem nav īpaši jāstāsta par Somiju - pateicoties Konanam, viņi zina, ka tā ir valsts, kuru vērts apciemot, ka Somija ir skaista un civilizēta valsts ar šarmantiem un asprātīgiem ļaudīm. Vēl pavisam nesen to kārtējo reizi pieminēja CNN ceļojumu lapā – "5 vietas, kur atvaļinājumu pavadītu Konans O’Braiens".

Konana O'Braiena un viņa šova fanu pikets Helsinkos 2010.gada decembrī
Konana O'Braiena un viņa šova fanu pikets Helsinkos 2010.gada decembrī Foto: AFP /LETA

Tāpat somu biznesam ir daudz atvērtākas durvis lielajos un bagātajos angliski runājošajos tirgos, ko viņi sekmīgi izmanto. Tas, protams, nav tikai O’Braiena nopelns vien – vislielāko lomu šeit spēlē fakts, ka somi jau sen iemācījušies būt atvērti, ieinteresēti visdažādākajiem risinājumiem – pat visai savādiem, pamana iespējas, aizrautīgi mācās svešvalodas, mēģinot saprast citu valstu domāšanu, tai skaitā humoru, un nekavējas to izmantot.

Mūsdienās šādi netradicionāli valsts mārketinga un PR paņēmieni kļūst aizvien izplatītāki. Nav pārsteigums, ka Francijas valdība ar pašu prezidentu priekšgalā aktīvi lobēja pasaules dižpārdokļa – grāmatas "Da Vinči kods" Holivudas versiju ar Tomu Henku galvenajā lomā. Viņi lieliski apzinājās, kāds pienesums būs Parīzes tūrisma industrijai vien. Līdzīgi rīkojušās arī citas valstis, kuras "izdomājuši" apceļot britu populārā raidījuma "Gāzi grīdā" ("Top Gear") dalībnieki.

Tagad ir tikai jautājums – ko tikpat efektīvu izdomās Latvija? Gatavu atbilžu, protams, uzreiz nav. Konanu O’Braienu somi jau pievākuši. Ko vēl?

Varbūt mēģināt iestāstīt Lēdijai Gāgai (Lady Gaga), ka viņa ir suitu sievu pēctece,

un turpmāk katrai otrajai viņas dziesmai jābūt par Latviju? Tomēr nav pārliecības, ka viņa tam piekritīs, un cik no tā būtu liela jēga? Latvijai pašreizējā situācijā ir daudz par maz ar kādas šovbiznesa zvaigznes savaldzināšanu. Ja nopietni, tad Latvijai vajadzētu aizņemties vēl mazliet naudas, klonēt "Apple" bosu Stīvu Džobsu (Steve Jobs) un iecelt viņu par Latvijas karali. Ne vairāk un ne mazāk.

Latvijai katastrofāli trūkst cilvēku, kuri spēj domāt un radīt ar globālu vērienu, būt ambiciozi, mērķtiecīgi, agresīvi un bezkaunīgi. Pat vairāk – ir sajūta, ka Latvijas pašieceltā elite tādus hroniski ienīst un izstumj. Tā tas bija agrāk un diemžēl derdzīgā veidā turpinās līdz pat šai dienai. To mainīt var tikai tāds radošs nekauņa kā Stīvs Džobss, kurš pusbankrotējušu kompāniju, rīkojoties radikāli, nebaidoties no vispārdrošākajām idejām, īsā laikā padarīja par vienu no visbagātākajām biznesa impērijām pasaulē.

Pa to laiku somu draudzība ar O’Braienu turpinās, neskatoties uz to, ka viņš pārcēlies no NBC uz citu lielu TV kanālu – TBS. Konans šarmantos somus nespēj aizmirst, un pavisam nesen viņš tiem nosūtīja draudzīgu sveicienu, krietni apceļot zviedrus –

iebāžot viņu telefonu tur, kur latvieši sen sapņo iebāzt oligarhus

un pie reizes ieslogot saunā zviedru simbolus, tai skaitā Dolfu Lundgrēnu uz ... 24 stundām.

Cietuma mizanscēnu personām, kas jaunākas par 18 gadiem, skatīties nav ieteicams. Nosvīdušais Lundgrēns arī izskatās visai izmisis.

Cerot, ka reiz arī kāda Latvijas telekompānija aplaimos latviešus ar O’Braiena jokiem, novēlu visiem skaistu un jauku nedēļu!


Komentāri
Uz augšu