Šodienas redaktors:
Krista Garanča

Uz «Skaņu Meža» skatuves: Pīters Brocmans un Matss Gustavsons (3)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Festivāla «Skaņu Mežs 2012» koncertvakarā, kas 11. oktobrī noritēs koncertzālē/kino mājā «Splendid Palace», uzstāsies brīvās improvizācijas un frīdžeza lauka virtuozi Matss Gustavsons (Mats Gustafsson) un Pīters Brocmans (Peter Brotzmann), kas klausītājiem piedāvās alternatīvu, mežonīgu un trokšņainu, bet tajā pašā laikā vitālu un skaistu perspektīvu uz improvizāciju un džezu. Koncertu atbalsta Gētes institūts Latvijā.

Eiropas brīvās improvizācijas skatuves meistarus Pīteru Brocmanu un Matsu Gustavsonu apvieno ļoti savdabīgs skanējums, kurā melodiskas un liriski noskaņotas spontānas kompozīcijas tiek veidotas uz skarbi trokšņainu un delīrisku improvizāciju pamata.

Pīters Brocmans

Viens no Vācijas slavenākajiem saksofonistiem, Pīters Brocmans, ir plaši pazīstams kā viens no agresīvākajiem improvizētājiem un vienlaikus liriskākā toņa īpašniekiem tradīcijā, kas cēlusies no Albertam Aileram radniecīgas estētikas, savukārt zviedru multiinstrumentālists Matss Gustavsons, ir labi zināms ar saviem ansambļiem «The Thing» un «AALY Trio», kā arī inovatīvām paralēlēm starp frīdžezu un mūsdienu roku, ko viņš velk savā mūzikā, tostarp sadarbībās ar tādām rokgrupām kā «Sonic Youth» un eksperimentiem ar elektroniskās mūzikas elementiem, kā arī sarežģītajās improvizācijās. Šo vīru mūzika sevī apvieno visas spilgtākās mūsdienu frīdžeza īpašības: raupju, agresīvu skanējumu, cieņas apliecinājumus džeza klasiķiem un senākām mūzikas tradīcijām, tehnisku virtuozitāti un īpašu izpratni par spontānu skaistumu mūzikā.

Interesants fakts par Pīteru Brocmanu: kad kādas lekcijas laikā vaicāts, lai nosauc mūziķus, kas viņu iedvesmo, bijušais ASV prezidents Bils Klintons kā vienu no diviem minēja tieši šo draudīgā paskata vācu džentlmeni un mākslinieku, lietodams epitetu «dižens». Un, ņemot vērā vairākas šī vārda izpratnes, neviena no tām attiecībā uz Brocmanu nešķiet neatbilstoša: jau kopš sešdesmitajiem gadiem, vadot dažādus muzikālus grupējumus ar kolēģiem no visas pasaules un regulāri papildinot diskogrāfiju, kas sniedzas nu jau pāri septiņdesmit mūzikas ierakstiem, viņš rada mūziku ar visaptverošu un dārdoši smagu skanējumu, kas, kā savulaik izteicies kāds kritiķis, izraisa vienlaicīgi gan paniku, gan dzīvesprieku. Viņš ir ietekmējies gan no frīdžeza novatoru Orneta Koulmena un Alberta Ailera darbiem un idejām, gan no tādu 20. gs. stūrakmeņa komponistu daiļrades kā Karlheincs Štokhauzens un Džons Keidžs.

Matss Gustavsons

Matss Gustavsons savā daiļradē specializējas divās misijās, un pirmā no tām ir dziļāk izpētīt un izvērst džeza klasiķu mantojumu un frīdžeza aizsācēju «uguns mūzikas» konceptu, brīžiem caur kultūrzīmēm vai sadarbībām savienojot tos ar mūsdienu trokšņu mūzikas un modernā roka pasaulēm, savukārt otrā ir līdz teju akadēmiskās mūzikas pasaulei raksturīgam perfekcionismam attīstīt jaunas perspektīvas un pielietojumus netradicionālām saksofona spēles tehnikām. Par panākumiem šajos laukos liecina gan viņa ieraksti kopā ar pasaulslaveno džeza trio "The Thing", kuros oriģinālas kompozīcijas mijas ar negaidītām mūsdienu rokmūzikas dziesmu instrumentālām kaverversijām, gan viņa neskaitāmie blakusprojekti, kas ietver gan sadarbības ar dalībniekiem no Jazkamer, japāņu noiza leģendu «Merzbow», indīroka grupu «Cato Salsa Experience» vai Džimu O’Rurku un citiem kolēģiem no grupas «Sonic Youth». Gustavsona svaigākais solo ieraksts ir «Bengt», leiblā «Utech Records» izdota plate, kurā Gustavsons ir divu ilgu solo improvizāciju laikā spējis radīt muzikālus komentārus par teju katru no mūsdienu aktuālajām saksofona spēles netradicionālajām tehnikām (extended techniques).

***

Jāpiebilst, ka gada sākumā dažos medijos tikusi izplatīta ziņa, ka Rīgā ar abiem saksofonistiem kopā uzstāsies dzīvs džeza klasiķis – dāņu saksofonists Džons Čikai, kas ir pazīstams kā leģendāro «New York Art Quartet» un «New York Contemporary Five» dalībnieks, taču diemžēl, būdams jau septiņdesmit sešus gadus vecs, Čikai kungs pirms neilga laika piedzīvoja insultu, no kura vēl joprojām nav spējis pilnībā atkopties, tādēļ veselības apsvērumu dēļ nespēs ierasties uz šo priekšnesumu.

Biļetes uz «Skaņu Mežu» nopērkamas «Biļešu servisā» - www.bilesuserviss.lv. Trīs dienu abonements maksā 16 latus, atsevišķa vienas dienas biļete - 10 latus.

Nepalaid garām!

Uz augšu