Piepildījuma sajūta gan pēc izrādes nepiemeklē. Atšķirībā no «Mirušajām dvēselēm», krievu režisora iepriekšējā darba Nacionālajā teātrī, kuru balstīja Nikolaja Gogoļa romānpoēma – pabeigts literārs darbs ar secīgu naratīvu, Georga Bīnhera luga «Voiceks» nav pabeigta, tās manuskriptam nav pat numerācijas. «Tieši tālab, ka stāsts ir vienkāršs, autora atstātie «caurumi» piedāvā fascinējošu brīvību. Es pārkāpju Bīnhera principu, kuram atsevišķās ainas ir kā kinoscenārijs un montāža notiek skatītāja galvā, jo es tās it kā sasienu – izrādē mēs ainas pāriešanu ainā veidojam kā «nonstopu», līdz ar to darbība kļūst reālistiskāka,» saka Serebreņņikovs intervijā Ievai Strukai Nacionālā teātra avīzes pavasara laidienā. Šķiet, ka daudziem skatītājiem montāžas process ir bijis grūts vai nav noticis vispār. Tāpat nevarētu teikt, ka tas būtu bijis viegls darbiņš arī man pašam. Kaut problēmu cēlonis varētu nākt arī no režisora sēdekļa puses. Jā gan, «Voicekā» risinātie jautājumi ir globāli un to risinātāji – galerijas vadītājs, doktors, seksīgā kuratore, Voiceka mīļotā Marija, strādnieks, mefistofelisko džekiņu trio – ir dziļi simboliski tēli, kurus ar galerijas telpās ierobežoto pasauli saista nevis personiskas un biogrāfiskas, bet gan dekoratīvas un ilustratīvas saites. Sevišķi to pastiprina daudzās videokameras, kas filmē aktierus divos līmeņos iekārtotajā skatuvē. Iespējams, režisors nosacītībai ir atvēlējis pārāk lielu varu pār stāsta risinājumu. Nav izprotama, piemēram, dziedošās dāmas loma, kura ļoti līdzinās personai no Deivida Linča šedevra «Mulholandas ceļš». Vai viņas pārjūtelīgā dziedāšana pasvītro mākslas pasaules falšumu, aizņemtību pašai ar sevi? Nevar saprast. Un kas ir bērni, kuri košu ziedu pilnā pļavā skandē pantiņus, lai pēc tam ar neslēptu patiku dotos novērot Voiceka pastrādātā nozieguma sekas? Tiesa, viņi ir Bīnhera lugas sākotnējie personāži, bet no kurienes un kamdēļ viņi ir uzradušies vietā, kurā valda izkurtējusi pieaugušo pasaule? Brīvajam ainu plūdumam, kurā tēli iznirst virspusē, lai pēc tam atkal ienirtu dzelmē, ir savs šarms, tomēr tas neatstāj apziņā pabeigtu vēstījumu. Kas ir vainojams Voiceka liktens pļurzīgajā, ļaunas nejēdzības pilnajā izspēlē? Viņš pats vai tie, kas viņam apkārt?