Trešdien, 10. aprīlī Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) 3. stāva vestibilā (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) tika atklāta beļģu kolekcionāres un Purvīša balvas žūrijas locekles Galilas Barzilai-Olandē krēslu kolekcijas izstāde "Krēsls kā mākslas darbs. Galilas kolekcija, Beļģija". Aplūko foto no atklāšanas!
Atklāta beļģu kolekcionāres Galilas Barzilai-Olandē krēslu kolekcijas izstāde
Īpašajā ekspozīcijā, kas apmeklētājiem būs pieejama līdz 12. maijam, skatāma daļa no beļģu kolekcionāres un "Purvīša balvas 2019" žūrijas locekles Galilas Barzilai-Olandē (Galila Barzilaï-Hollander) krēslu kolekcijas. Krēslu krājums ir viens no viņas vairāk nekā 1000 vienību lielās mākslas kolekcijas tematiskajiem atzariem, taču noteikti piepulcējams ekspansīvākajām tās teritorijām, spilgti apliecinot, ka krēslam kā medijam nav robežu.
Aplūko foto.
Izstādes atklāšanā kolekcionāre pauda gandarījumu par latviešu mentalitātes izpausmēm attiecībā pret neparasto un netradicionālo, kas viennozīmīgi saskatāms arī šajā izstādē:
“Jāteic, ka atrasties šeit Latvijā ar savu izstādi ir diezgan atsvaidzinoši. Līdz šim esmu ievērojusi, ka citur Eiropā šādas ekspozīcijas uztver visai nopietni, pat nojaušot nedaudz skepticisma no skatītājiem, kas pieraduši pie tradicionālā, konservatīvā.
Taču nupat piedzīvoju dažādu emociju gammu un patiesu iedziļināšanos, ko latvieši izrāda eksponātu apskates laikā. Tie ir smaidi, interese un pat smiekli, dažos darbos saskatot arī humora aspektu. Par to ļoti priecājos.”
Uz atklāšanu ieradies bija arī mākslinieks Džūljens Meirs, kas izstādē vietu ieņēmis ar savu mākslas darbu – līdz spoguļefektam pulētā tērauda krēslu “Fernando”. Taujāts par sava darba tapšanu, mākslinieks atzinis, ka pašmācības ceļā esot iemācījies metināšanas prasmes, ar ko iepriekš saskāries nebija: “Darbā var redzēt, ka krēsls veidots no dažādiem metinātiem tērauda gabaliem, kas pēc tam savienoti un izveidoti krēsla formā. Tā kā esmu iesācējs šajā jomā, protams, var saredzēt arī pāris nepilnības. Taču, manuprāt, tas tieši izdaiļo darbu kopumā.” Mākslinieks atzinīgi novērtēja arī Kriša Salmaņa darbu, veidojot izstādes iekārtojumu: “Šis eksponātu izvietojums mani patiešām pārsteidz – tas ir lieliski izstrādāts un veiksmīgi izceļ katru no darbiem.”
Izstādes idejiskais sākumpunkts ir krēsla kā objekta ceremoniālais un tai pašā laikā daudzietilpīgais raksturs, kālab šis šķietami vienkāršais un ikdienišķais priekšmets regulāri nonācis mākslinieku uzmanības lokā. “Es nekad neesmu raudzījusies pēc krēsla, uz kura sēdēt,’’ atklāj Galila Barzilai-Olandē. ‘’Mani vienmēr vairāk interesējusi tā būtības skulpturālā daļa, krēsla vizuālais nospiedums. Manā kolekcijā nav klasisku dizaina krēslu. Tie visi iemieso šo apvienojumu starp mākslu un amata meistarību un ir absolūti radoši objekti – katrs no tiem ir atšķirīgs un ar savu personisko stāstu.”
Izstādē kopumā eksponēti 50 krēsli, kuru autori ir gan pazīstami, gan arī jauni mākslinieki, dizaineri un arhitekti, viņu mītnes zemēm variējoties no Francijas, Vācijas, Lielbritānijas un Beļģijas līdz Senegālai, Mozambikai, Libānai, Izraēlai un Dienvidkorejai. Autoru vidū arī tādi nu jau leģendas statusu iemantojuši vārdi kā Francs Vests (Franz West), Hanss-Peters Feldmans (Hans-Peter Feldmann) un industriālais dizainers Rons Arads (Ron Arad).
Izstāde “Krēsls kā mākslas darbs. Galilas kolekcija, Beļģija” ir izstādes “Purvīša balva 2019” satelītprojekts, un to īsteno mākslas portāls “Arterritory.com” sadarbībā ar Latvijas Nacionālo mākslas muzeju.
Atgādinām, ka Purvīša balvas 2019 laureāts tiks nosaukts 12. aprīlī īpašā ceremonijā mākslas centrā Zuzeum.